SKS Speedrocker - Visa mig din lösning!

Eken08

Aktiv medlem
Jag är väl medveten om att fasta stänkskärmar i fullängd är det enda som fungerar vintertid. Lång historia kort har nu likväl en cykel utan fästen och därmed SKS Speedrocker. Hur har ni löst det faktum att bakre skärmen slutar ovanför framväxeln (som m.a.o. är exponerad för all smuts och vatten som kommer med bakhjulet) och att främre skärmen inte går under gaffeln? Gärna bilder!

Avslutningsvis, har ni bytt ut spännena i velcro mot buntband?

Bakre.png
Skärmavbild 2023-10-31 kl. 17.53.27.png

Fick fundera lite över hur du menade men nej jag har inte heller löst dessa problem som jag inte har upplevt som ett problem :) jag har 2x11 på min.

Jag köpte till den extraflärpen bak så det inte skvätter lika mycket bakåt. Satte även på en extraflärp fram för att hindra skvätt från framdäcket på vevpartiet då jag tyckte man blev blöt om skorna.

Gällande fästena så tyckte jag de gled ned lite på min carbonram så jag satte ett varv med eltejp precis under fästet för att det skulle vara kvar.

Fick fundera lite över hur du menade men nej jag har inte heller löst dessa problem som jag inte har upplevt som ett problem :) jag har 2x11 på min.

Jag köpte till den extraflärpen bak så det inte skvätter lika mycket bakåt. Satte även på en extraflärp fram för att hindra skvätt från framdäcket på vevpartiet då jag tyckte man blev blöt om skorna.

Gällande fästena så tyckte jag de gled ned lite på min carbonram så jag satte ett varv med eltejp precis under fästet för att det skulle vara kvar.
Men då har du ju gjort en lösning fram nedtill, även om jag inte nämnde det området. Du får väldigt gärna här eller i pm med bild och ord dela vad du gjort.

Ja, har tänkt köpa till flärpen bak, som en kan tycka borde vara standard.

Tack även för tips angående eltejp.

Personligen har svårt att förstå varför inte alla relevanta modeller som inte är på nivå för touren inte ges fästen för stänkskydd (nu roterar väl min gamla svenskalärare i sin grav över trippelnegationen).

Jag har skav både på stagen bak samt där "bakhjulet sprutar" och detta på två olika cyklar som hade skärmarna på sig mycket kort tid. Tror det var pendling en vecka ungefär. Till saken: Skydda lacken där du sätter fästen. Eltejp gör jobbet jättebra.

Ja det blev lite pyssel hos mig men det blev inte vackert på pendlarn.
Har monterat en del av en gammal framskärm för att täcka glappet kring gaffeln.
Sen förlängde jag framskärmen med egolapp.

Bakskärmen har jag inte gjort några ändringar på, tycker den gör sitt jobb.
IMG_8381[1].JPG
IMG_8383[1].JPG

Jag är väl medveten om att fasta stänkskärmar i fullängd är det enda som fungerar vintertid. Lång historia kort har nu likväl en cykel utan fästen och därmed SKS Speedrocker. Hur har ni löst det faktum att bakre skärmen slutar ovanför framväxeln (som m.a.o. är exponerad för all smuts och vatten som kommer med bakhjulet) och att främre skärmen inte går under gaffeln? Gärna bilder!

Avslutningsvis, har ni bytt ut spännena i velcro mot buntband?

Visa bilaga 663155Visa bilaga 663156
Fästen kan man väl ordna med rörklammer och buntband om man verkligen vill skydda både pilot och cykel från slask?
Fulare än clip-on skärmar kan det ju inte bli. Bara bättre.

Tror ni att tillverkarens extension kan monteras fram på samma sätt som manualen visar för montering bak? Om inte, hur nitar ni dit en Ass-saver, frågar en som aldrig gjort dylikt?

Detta blir gräsligt fult… ?

Jag har skav både på stagen bak samt där "bakhjulet sprutar" och detta på två olika cyklar som hade skärmarna på sig mycket kort tid. Tror det var pendling en vecka ungefär. Till saken: Skydda lacken där du sätter fästen. Eltejp gör jobbet jättebra.
Tack, det ska jag ordna innan första färden.

Tror ni att tillverkarens extension kan monteras fram på samma sätt som manualen visar för montering bak? Om inte, hur nitar ni dit en Ass-saver, frågar en som aldrig gjort dylikt?

Detta blir gräsligt fult… ?
Gör två hål i skärmen plus förlängningen och dra ett buntband igenom. Tror dock förlängningen avsedd för bakskärmen är för grov/tung för att det ska bli optimalt.

Jag klippte av en gammal skärm och förlängde ner till vevhuset som hade ett skruvfäste. Köpte sks egen förlängare bak. Nuu förstår jag tjusningen m skärmar. Så mycket mindre meck m underhåll o tvätt...

Bilagor

• 20231101_110945.jpg
    20231101_110945.jpg
    332.4 KB · Besök: 145
  • 20231101_110920.jpg
    20231101_110920.jpg
    472.3 KB · Besök: 145
SKS:s extension på plats. Nu ska jag ge mig på att förlänga framskärmen nedtill med en ToeTector, täppa igen glipan under gaffeln med en Mudder mini, och avslutningsvis förlänga bakskärmen nedtill med en tillklippt Mudder regular, förbi framväxeln.

M.a.o. totalt sju plaststycken som skämmer ut cykeln men ärar den torra cyklisten.

Har skickat dessa bilder till TS i PM men postar här med om någon annan söker inspiration.

Eltejpen sitter nedanför fästet som ett stopp. Var slätare i början men har suttit i 1,5 år nu så har väl sakta pressats ned.

IMG_0367.jpeg

Det förlängda skyddet fram flyttade jag över från min tidigare stänkskärm SKS bluemelts. Bytte då jag inte gillade ljudet från bluemelts när det vibrerade. Fick borra ett litet hål på Speedrockerskärmen för att den lilla plastpluggen i fästet skulle passa.

IMG_0368.jpeg
IMG_0369.jpeg

SKS:s extension på plats. Nu ska jag ge mig på att förlänga framskärmen nedtill med en ToeTector, täppa igen glipan under gaffeln med en Mudder mini, och avslutningsvis förlänga bakskärmen nedtill med en tillklippt Mudder regular, förbi framväxeln.

M.a.o. totalt sju plaststycken som skämmer ut cykeln men ärar den torra cyklisten.
För det fall någon annan i framtiden söker efter inspiration, av ovan tilltänkta tilltag förverkligades enbart den med ToTector. För att ordna de andra två köpte jag en till uppsättning Speedrocker. Detta för att kunna:

1. Såga itu dess utdragbara förlängningsskena i bakskärmen och använda hälften som förlängning av bakskärmen framtill, hälften som brygga under gaffeln mellan de två framskärmarna, där fästa med skruv och mutter från andra SKS-setet (plus en bricka).

2. Använde även spännband i gummi från andra setet till att fästa framskärmarna till varandra innan jag även fäste med sedvanliga kardborrebandet, med förhoppning om att det gör skillnad för att de inte ska glida nedåt.

Dyr lösning men enhetligt och garanterat samma dimensioner på allt. Ytterligare fördel är att jag har reservdelar.

Vad har ni använt för däckbredd i kombination med Speedrocker? Hur bra täcker skärmen för smuts på cykeln? Har själv 28mm och med tanke på vart smuts sätter sig tycker jag redan nu att bakskärmen är för smal. Tillverkarens hemsida säger 23-42. Jag funderar dock på max 32.

Senast ändrad:
Är inte särskilt bekymrad för cykeln så har inte funderat på det, men jag klarar mig bra och det tyder på att cykeln också borde göra det. Har iofs satt på en egolapp för att skydda kedja och drev.

Har skyddat mig tillfredsställande än så länge iaf. Men jag har också extraskydd nere vid drevet som jag postade en bild om tidigare.

En fråga, på bilderna ser det ut vanliga skärmar skulle funka (bulthål..)
Varför välja denna sämre lösning?

En fråga, på bilderna ser det ut vanliga skärmar skulle funka (bulthål..)
Varför välja denna sämre lösning?
Jag hade SKS bluemelts tidigare som satt med skruv innan jag skaffade Speedrocker. Bluemelts konstruktion i metall skakade och skapade irriterande ljud när man körde på sämre vägar tyckte jag. De satt även tajtare mot bakhjulet på min Rose så fastnade ibland lera och annat.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp