Skulle ett cykelbud vara snabbare än Parcelforce?

Min leverans kom så småningom fram: Några observationer:
1) på CRCs leveransdokument finns telefonnummer dagtid. När försändelsen når Schenker finns INGET telefonnummer allas med. Schenker försökte i mitt fall nå mig på hemnumret man hämtat på Eniro, men tyvärr har jag fast anställning på dagtid. Efter det så ligger försändelsen för att "mogna".

2) När jag ringer Schenker och använder det "svenska kollinumret" så måste kundtjänst gå in i en databas och hämta Schenkers kollinummer som jag ombeds använda för att Schenkers godsutlämning skall kunna lämna ut försändelsen.

Det mest irriterade med Schenker är att dom aldrig är ute och lämnar paketet, jag har varit hemma vid flertalet tillfällen när dom påstår att dom har försökt lämna paketet innan dom har kört det till ombudet och avin kommer 2 dagar senar. Normalt sett ringer jag till Helsingborg och ber att få paketnumret när det har kommit till Stockholm så jag kan hämta det dirket hos ombudet utan extra väntan... :-/ T

Fast det är inte alla paket som Schenker vill/kan/får/orkar lämna hos sina ombud. Oklart vilka motiv de har när de bestämmer detta, antagligen har de en astrolog som kommer med lite vaga uttalanden som nån apa på Schenker tolkar. Då är alternativen att sitta och vänta på utkörning eller åka till ett industriområde halvvägs till Västerås.

Beeblebronx skrev:
-------------------------------------------------------
> Sprockets skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > explosif skrev:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > -----
> > > Betyder MALMO TOFTANAS att det är Posten som
> > har
> > > lagt vantarna på mitt paket?
> >
> > Ja.
>
>
> Inget kul det där.
>
> Mitt paket från CRC som sändes med Parcelforce,
> tog Schenker hand om.
>
> Det tog tre dar i sverige innan dom fick ut en
> avi. Hoppas det går bättre för dig.

Jo, det ordnade sig till slut.
Posten hade bytt nummer på paketet utan att avisera detta. Ett telefonsamtal till
Postens kundtjänst fixade fram det nya numret. Låg på närmaste företagscenter
så det blev en liten cykeltur på lunchen till det vackra Västberga.
Avin kommer väl om några dar.
/M

12-01-2009 17:55 Cleveland Depot On route to hub

dvs, sista gången den sågs till var i den stad där cykelbutiken ligger... Snart har det gått 48h.

Jag beställde från CRC den 11/12. Schenker ändrade sedan på eget bevåg?!? mitt postnummer så att paketet hamnade i Stockholm den 17/12, jag bor i Malmö. Jag ringde dem då och påpekade felet och Schenker sade då att de gjort fel och att de skulle skicka paketet så fort som möjligt. Jag har fortfarande, den 14/1, inte fått mitt paket. Det har alltså snart tagit dem 1 månad att skicka ett paket från Stockholm till Malmö, ett paket som de skulle prioritera! Det enda de säger är att det är olyckligt.

Nu har jag läst igenom denna tråd och känner mig inte lika sur eller oroad. Det är bara att bita i det sura äpplet och vänta en månad. Skönt att det är lång ifrån räcersäsong.

(edit: det känns som jag får ta tillbaka mina uttalanden. Jag kikade för en stund sen och det har hänt en hel del, bara det att hemsidan inte uppdaterats. Ramen har lämnat Danmark!)

Senast redigerad av en moderator:
Schenker suger. De har fortfarande inte loggat min sändning på sin hemsida. Ska ringa och höra om dem ändrat trackingnumret eller liknande.

(edit: Schenker har lämnat paketet hos det närmaste ombudet. Detta vet jag eftersom jag ringde och frågade om det fått ett stort paket med mitt namn på. Ja, det hade dem. MEN: de lämnar inte ut det om jag inte har kolli-nr. som Schenker går efter. Och detta har jag inte fått av Schenker ö.h.t.!)

Ring schenker och be att få bli kopplad till helsingborg, dom har hand om inkommande paket och kan normalt ge ett trackingnummer och utlämningsnummer på paketet :-) T

Jag ringde ombudet:
- Hej, har ni möjligtvis fått in ett stort paket till mig, jag heter Sam.
- Ja, men du kan inte hämta ut det utan Schenkers nåntingnånting-nummer.

Jag chansade och ringde det närmaste ombudet eftersom Schenker inte hört av sig till mig - ALLS. Nu måste jag ringa dem imorgon för att få ut ett nummer som jag kan lämna till kiosken/ombudet för att få ut mitt paket.

Jag vill inte missbruka termen, men det känns som en gnutta moment22.

Jag gör ofta beställningar från crc med "gratis frakt" av den enkla anledningen att de helt enkelt inte är någon stress.
MEN, att paketet tar 1 vecka för sig att åka med Hanseförbundets spökskepp i motvind som Schenker verkar använda GÖR mig stressad eftersom jag redan betalat för skiten o blir provocerad av att ett utav Sveriges största fraktföretag tar en vecka på sig o köra 60 mil...

På något sätt så känns de som att dom verkligen måste anstränga sig för o få allt o ta så sjuuuuukt lång tid...

Om någon knåpar ihop ett brev på engelska och förklara att vi, kunderna i Sverige är mycket missnöjda med Schenkers landtransporter och elektriska logg system och sen skickar alla vi samma mail till Parcel och CRC. Lär de hända något?

Aalex skrev:
> Om någon knåpar ihop ett brev på engelska och
> förklara att vi, kunderna i Sverige är mycket
> missnöjda med Schenkers landtransporter och
> elektriska logg system och sen skickar alla vi
> samma mail till Parcel och CRC. Lär de hända
> något?

Det är ju bara att välja UPS så får du grejerna på 1-2 dagar istället. Vad är problemet?

Aalex skrev:
> Om någon knåpar ihop ett brev på engelska och
> förklara att vi, kunderna i Sverige är mycket
> missnöjda med Schenkers landtransporter och
> elektriska logg system och sen skickar alla vi
> samma mail till Parcel och CRC. Lär de hända
> något?

Jag tror inte det hjälper.
Vad skall de göra? Ta bort Gratisfrakten och skicka allt med UPS?

Välj UPS som fraktalternativ om du är så missnöjd medParcel/shenker.

Finns de inga andra alternativ än ups o skit-schenker i sverige?

Aalex skrev:
> Finns de inga andra alternativ än ups o
> skit-schenker i sverige?

Jo det gör de men Jag tror det blir svårt för CRC att förhandla fram lika billig frakt som funkar bättre.

det som jag tycker är mest anmärkningsvärt är ju att det tar 2-3 dagar att ta paketet ända till sverige, men sen behöver schenker en jäkla massa dagar för att ta paketet den sista lilla korta biten.

o i sams fall, så tycker jag att det är märkligt att man inte kan hämta ut paketet utan kolli, ja menar paketet ligger uppenbarligen där, kollinummer står på paketet, hans namn står på paketet. vad gör ett det att han kommer med ett kolli nummer, som inte ett ID kort skulle kunna lösa?

Nej, det som är anmärkningsvärt är att så många envisas med att välja Parcel Force-frakten trots att man vet att den är usel och det finns klart bättre alternativ. Och sedan i efterhand beklaga sig över att den är så dålig. Varje gång.

Förslag på lösningar:
1. Sluta handla på ställen som inte erbjuder annan frakt än Parcel Force.
2. Använd alternativ frakt från de ställen som erbjuder det och betala vad det kostar.
3. Gå till er LBS.

Kunder som gnäller, men fortsätter handla, är likt förbannat betalande kunder.

Grejen är väl att pengarna kommer först. Om man sparar flera tusen på att handla från ett ställe som använder Parcel Force, så tar man nog leveransstrulet, men inget säger väl att man måste tycka om idiothanteringen för det?

Ja säger inte att ja kräver att de ska vara bra... bara att de ska funka... som sagt, just nu känns de som att dom verkligen måste anstränga sig för o få allt o ta så sjuuuuukt lång tid...

Hur svårt ska de lixom vara o ta ett paket från typ sveriges största inport hamn till huvudstaden?
svar: schenker tar 7-10 dagar... rimmligt? med flaskpost i medvind kanske...

Jag har fått 3 st UPS-leveranser från europa senaste tiden. jag blir förvånad varje gång för det går sjukt snabbt och de ringer på dörren innan morgonkaffet har svalnat.

Senaste paketet gick från Holland till Sverige på klart under 20 timmar.

Det är lätt värt med ups.

Rekordet ta nog iaf schenker när dom fraktade ett paket från Borås till mig i Stockholm, körde det till fel utlämningsombud och var tvungen att köra tillbaka paketet till Borås för att sedan köra det till Stockholm igen och då tursamt rätt ombud. Dom kunde tyvärr inte se vilket ombud det hamnade första vändan i Stockholm, annars hade jag kunnat hämta det själv... :-( T

Aalex skrev:
> Ja säger inte att ja kräver att de ska vara
> bra... bara att de ska funka... som sagt, just nu
> känns de som att dom verkligen måste anstränga
> sig för o få allt o ta så sjuuuuukt lång
> tid...
>
> Hur svårt ska de lixom vara o ta ett paket från
> typ sveriges största inport hamn till
> huvudstaden?
> svar: schenker tar 7-10 dagar... rimmligt? med
> flaskpost i medvind kanske...

Men det handlar liksom inte om det är svårt eller inte eller om det är "rimligt". Schenker är snorbilliga och därför ligger kvaliteten på samma nivå. Schenker "funkar", dom tar bara väldigt lång tid på sig. Jag har varit med om många konstiga händelser med Schenker, men jag har aldrig råkat ut för att något paket kommit bort.

Little Stereo (på jobbet) skrev:
> Rekordet ta nog iaf schenker när dom fraktade ett paket från Borås till mig i Stockholm, körde det
> till fel utlämningsombud och var tvungen att köra tillbaka paketet till Borås för att sedan köra
> det till Stockholm igen och då tursamt rätt ombud. Dom kunde tyvärr inte se vilket ombud det
> hamnade första vändan i Stockholm, annars hade jag kunnat hämta det själv... :-( T

Borås? :-) Jag hade ett paket i höstas som jag följde på trackingen till Helsingborg. Sen hände ingenting på två veckor. Varken jag eller säljaren i England kunde få något besked om var paketet var. Efter ytterligare några dagar hörde plötsligt säljaren av sig till mig och sa att han hittat paketet, eller snarare att det hade hittat honom. Då hade Schenker nekat paketet av någon anledning och det gick bara i retur tillbaka till England. Utan förvarning eller ens orsak. Varken Parcel Force, säljaren eller jag kunde få reda på orsaken till returen.

På Parcelforce hemsida står följande. I mina ögon ser det ut som om mitt paket är levererat/uthämtat. Själv har jag dock varken sett röken av paket eller ens meddelande om att paketet anlänt till mitt postombud. Kan det se ut så här utan att man hämtat ut paketet?

Date Time Location Tracking Event

21-01-2009 10:10 Delivery Agent - SWEDEN Parcel delivered
21-01-2009 09:24 Delivery Agent - SWEDEN Delivered to Post Office
20-01-2009 09:48 Delivery Agent - SWEDEN Parcel in warehouse
20-01-2009 09:47 Delivery Agent - SWEDEN Arrived at destination country
19-01-2009 19:10 Delivery Agent - SWEDEN Arrived at destination country
17-01-2009 01:41 Delivery Agent - DENMARK Arrived at destination country
17-01-2009 01:34 Delivery Agent - DENMARK Left origin country
16-01-2009 23:43 Delivery Agent - DENMARK Arrived at destination country
15-01-2009 21:12 International Hub Export item accepted into network
15-01-2009 21:07 International Hub Arrived at outward Office of Exchange

3242796350_e3284ee440.jpg

No words needed...

Terrorist Schenker har kidnappat min cykel. Bara de inte skadar henne. Tydligen har paketet varit felmärkt och vägt 22kg istället för 20kg och det är klart det är mycket svårare att leverera ett paket på 22kg. Efter massa samtal till england har lösensumman betalats och om jag ber riktigt snällt kanske de släpper henne innan nästa vecka. Mycket frustration över två kilo på fel ställe. Tack och lov att det finns online tracking annars hade jag inte märkt det och paketet skickats tillbaks till england.
Date + Time Location Event No Event
09/03/2009 08:48 SESHBG , Sweden 8.0 Stored
06/03/2009 08:46 SESHBG , Sweden 8.0 Stored
05/03/2009 08:43 SESHBG , Sweden 8.0 Stored
05/03/2009 08:31 SESHBG , Sweden 12.72 Not out for delivery Due to unaccaptable goods
04/03/2009 18:26 SESHBG , Sweden 2.0 Inbound to GLS location
04/03/2009 00:56 DK0063 Kolding, Denmark 2.0 Inbound to GLS location
04/03/2009 00:56 DK0063 Kolding, Denmark 1.0 Outbound from GLS location
03/03/2009 00:25 GB0100 , United Kingdom 0.0 Data transferred to GLS System
03/03/2009 00:25 GB0100 , United Kingdom 1.0 Outbound from GLS location
02/03/2009 17:17 GB0121 , United Kingdom 1.0 Outbound from GLS location

Ringde schenker i morse för att kolla när paketet skulle komma och bestämde att leverans skulle ske mellan 17:00 och 21:00. Nu ringde de nyss och sa att de visst glömt mitt paket detta efter att de först lagrat det en vecka i helsingborg. Är det en förbannelse över mitt paket eller är det schenker som det vilar en förbannelse över, nu fattas bara att det är frakt skadad så är misslyckadet totalt.

SafeSurfer skrev:
> Ringde schenker i morse för att kolla när
> paketet skulle komma och bestämde att leverans
> skulle ske mellan 17:00 och 21:00. Nu ringde de
> nyss och sa att de visst glömt mitt paket detta
> efter att de först lagrat det en vecka i
> helsingborg. Är det en förbannelse över mitt
> paket eller är det schenker som det vilar en
> förbannelse över, nu fattas bara att det är
> frakt skadad så är misslyckadet totalt.

God works in mysterious ways!
THIS might be the test to prove your faith to him!

Helvete vad jag önskar att jag hade läst den här tråden INNAN jag valde "gratis" frakt med Parcelforce...

steaman skrev:
> Jag väntar på ett paket från CRC och undrar om
> det inte vore snabbare att använda ett cykelbud
> från Belfast till Stockholm. Parcelforce måste
> vara det långsammaste transportföretaget som
> finns.
>
> Se här:
> 06-10-2008 03:56 Delivery Agent - SWEDEN :
> Arrived at destination country
> 03-10-2008 12:50 Delivery Agent - DENMARK :
> Left origin country
> 03-10-2008 12:48 Delivery Agent - DENMARK :
> Arrived at destination country
> 01-10-2008 20:42 International Hub :
> Export item accepted into network
> 01-10-2008 02:41 International Hub :
> Arrived at outward Office of Exchange
> 29-09-2008 14:35 Belfast Central Depot
> : On route to hub
> 29-09-2008 00:00 WDM Online
>
> Fortfarande inte framme!
>
> Hur lång tid skulle det ta för ett cykelbud som
> använder färjeförbindelse då så behövs?
>
> //Steaman

Du betalar ju inget för parcelforce. Vad tror du att ett cykelbud från Irland skulle kosta? Cyklade gärna från Chain Reaction till dig om du betalade kostnaden ;-)

Min erfarenhet är att MALMO TOFTANAS brukar betyda att paketet dyker upp på Posten företagscenter några dagar senare. Prova att spåra det på postens hemsida.

Jag har dock varit med om att paket från england har fått nya kollinummer när de når Sverige vilket gör spårning omöjlig utan att ringa Posten och få det nya numret.

Jag måste bara lägga till en "skojig" Schenkerhistoria.

Beställde en grej från england härom veckan, hade inget val på vilken frakt jag skulle få så det fick bli vad det blev. Efter ungefär en vecka fick jag en avi hem i brevlådan från Schenker med meddelandet "ofullständig leveransadress, maila eller ring oss för att komma överens om plats och tid för ny leverans."
Jag skickade ett mail till e-postadressen (ksc.goteborg@dbschenker.se) som kontaktinfon på avin hänvisade till, där jag bad dom leverera till jobbet istället. Det mailet fick jag retur på direkt. Felaktig adress. Fantastiskt. Gick in på Schenkers hemsida och hittade nästan samma adress (kundservice.goteborg@schenker.com) som jag mailade till och nu fick jag iaf ingen retur så nånstans tog mailet vägen. Fick inget svar på mailet dock.
Nästa dag ser jag på trackingen att ingenting hänt med paketet och att det inte är på väg ut för leverans. Då ringer jag Schenker. Jag får då reda på att problemet var att portkoden saknades i adressen. När jag säger att jag skickat ett mail med ny leveransadress (jobbet) så talar tanten på kundservice först om att dom inte fått något mail och sedan att bara avsändaren kan ändra leveransadressen. Då frågar jag förstås varför dom skickar ut en lapp som talar om att jag ska kontakta dom för "att komma överens om plats och tid för ny leverans". "Det är en gammal lapp" svarar dom då. Vafan?
"Vi kan göra en ny leverans till adressen på paketet imorgon dock.", vilket är min hemadress. Jag frågar då om dom kan garantera att paketet kommer imorgon om jag tar ledigt från jobbet för att ta emot paketet. "Nej, det kan vi inte garantera". Nu börjar jag tröttna på idioterna och undrar hur dom tänkt sig att jag ska få mitt paket. "Mja, du kan ju be avsändaren ändra adressen." är svaret.
Då frågar *jag* om jag inte kan hämta paketet nånstans. "Jodå, det går bra". ARRRGGGHH!!! Varför föreslår tanten inte det för 5 minuter sen?

Varför verkar det bara vara apor anställda på Schenker?

Nu ringde jag Schenker och fick utan knussel deras två(!) nya nummer som hör till mitt paket.

VARFÖR FINNS DET INTE EN ALLENARÅDANDE STANDARD I VÄRLDEN, MED ETT OCH ENDAST ETT KOLLIMUMMER FÖR VARJE FÖRSÄNDELSE?

Jag ringde mitt ombud (igen) och vips, JA, det ligger hos honom! Men för en timme sen gjorde det inte det... Eller rättare sagt, han kunde inte vända sig om och titta på hyllan (det är en liten kiosk med en liten hylla med paket).
Tack Little Stereo och ni andra pionjärer!

Vi har ibland haft Schenker i jobbsammanhang, men valt att inte använda dem eftersom "en Schenker-dag är en vecka i naturlig tid", som någon skrev tidigare. Men jag visste inte att Parcelforce = Schenker.

"Gratis frakt"... Redan där borde man ha börjat ana. Men girigheten tog över ;)

EDIT: Skrik-frågan

Tyvärr kan man inte alltid välja. Har varit i kontakt med Wiggle ang. deras val av Parcelforce/Schenker som speditör. Jag bad om en tjänst där jag mot extra betalning kunde slippa deras "gratis" frakt om de skickade med någon annan.

Svaret var att med deras paketvolym klarar de bara av att jobba med en partner för frakt. =(

Jag har aldrig haft problem med Parcel Force / Schenker trots en massa beställningar från crc. Alltid leverans på en vecka. Jag kanske har haft otrolig tur.

Stora problemet med Schenker är att den sista leveransen ofta inte görs av Schenker, utan Schenker Privpak. Självklart så finns inte denna information någonstans och självklart har de olika trackingsystem.

Beställde från crc den 6 aug och jag valde "fri frakt" och de har börjat skickas. När tror ni att jag får det? Låter inte så positivt i tråden så man blir ju lite orolig :P

Jag beställde en grejj som skulle komma direkt till dörren och Schenker hade vart förbi på förmiddagen när jag var och jobbade, de lämnade någon lapp om att de skulle göra ett nytt leveransförsök dagen efter.

Nu börjar det komiska, efter de vart vid min dörr 3 gånger ger de upp och hör inte av sig något mer så jag blir sur och ringer dem efter några dagar.

Jag: Men hur kan ni lämna ut paketen på förmiddagen, normala människor jobbar då.

Han(Schenkersnubben): Vi kör inte ut efter 14:00.

Jag: Men hur i helvete skall jag kunna få mitt paket då jag jobbar till 14:00?

Han: Du får väl ta ledigt

Jag: Men i helvete, skall jag behöva tappa inkomst för att ni inte klarar att lämna ett paket efter klockan 14:00 hur fan kan ni ha sån dålig service.

Han: Du kan komma o hämta det på vårt mellanlager.

Jag: Men vafaan jag har betalt för frakt till dörren.

osv....

Då surnade jag ur totalt och ringde huvudkontoret
De på huvudkontoret vart förstummade för de skall köra ut till klockan 18:00. Tydligen har killen som kör ut satt i system att leverera alla paket snabbt så han kan sluta för dagen vid 14:00.
Att det blev problem för folk brydde han sig inte om tydligen.

Dagen efter klockan 15:00 stod han utanför min dörr med mitt paket och såg förlägen ut. Jag mös!

Ja, det är nästan det som är det mest korkade med Schenker. Dom verkar inte ha något särskilt intresse att få paketen levererade utan låter paketen hellre snurra runt på en lastbil i ett par dagar eller låter dom ligga på någon godsterminal. Andra fraktfirmor brukar iaf försöka få tag på en om dom inte lyckas leverera paketen.

Det snabbaste jag har varit med om i leverans är från seattle till sverige och till ön på 3 dagar.

En dum fråga kanske:
Visst är det så att 'Parcel Force International' betyder frakt via båt från crc vilket borde innebära att paketet inte blir stoppat pga askan (mer än lite då..)?

(Att det blir en korvstoppning och att paketet lökas bort pga all annan post som måste gå samma väg är en annan sak.)

Jag har en beställning på gång därifrån. Jag TROR att de brukar skicka 'på marken'.

En kul notering jag gjorde var att när jag trackade mitt paket genom packagtrackr fick jag aktuell position melbourne australia. Känns så där troligt

Efter alla dessa missnöjda trådar om Parcelforce så är det märkligt att folk som hänger på Happy fortfarande väljer det transportalternativet vid beställning.

Poppe skrev:
> Efter alla dessa missnöjda trådar om Parcelforce
> så är det märkligt att folk som hänger på
> Happy fortfarande väljer det
> transportalternativet vid beställning.

Ibland finns inget annat alternativ. Så har det varit för mig vid ett par tillfällen.

Poppe skrev:
> Efter alla dessa missnöjda trådar om Parcelforce
> så är det märkligt att folk som hänger på
> Happy fortfarande väljer det
> transportalternativet vid beställning.

Det ska göra lite ont att konsumera.

Tillbaka
Topp