Skulle ju bara byta kedjan

byggareandy

Ny medlem
Inför pendlar säsongen tänkte jag byta kedja på cykeln som i detta fallet är en gammal Crescent Balder. I samband med detta så såg jag att mellan framdrevet var alldeles för slitet och tänkte att det var lika bra att byta även det och kassett. Kilade iväg till Biltema och köpte på mig reservdelar och verktyg för att kunna göra jobbet.

Delar som satt på
kassett - CS-HG30
Framdrev - FC CT92 (Altus C90, 42-34-24T, HG)
Kedja ?

Utbytesdelar
kassett - biltema 270044 Shimano CS-HG41. 7-d. För 21-växlade cyklar (129)
Framdrev - biltema 270035 Kuggstorlek 22-32-42T (169kr)
Kedja - biltema 270073 (89kr)

Verktyg

Nu börjar det naturligtvis djävlas, vänstra pedalarmen bara vägrar släppa taget om vevlagrets fyrkants axel. Till slut står jag med aluminium gängorna i handen. Kommer dock på att jag inte behöver byta den armen och ger mig på höger sidan. Nästan förvånad så får jag av pedalarm och framdrev på mindre än en minut, sätter på det nya framdrevet och går vidare till kassetten. Tog lite tid, mest för att jag inte hade nån kedjepiska och fettade även in hjullagret. På med kedjan och börjar känna mig ganska nöjd trots problemen i början. Försöker ställa in framväxeln men upptäcker efter ett tag att kedjan släpar i vid in-fästningen av framväxeln. Börjar undersöka hur det ser ut och ser att framväxeln sitter fast med hjälp av vevaxellagret.

DSC_0099_small.jpg

Tänker att det bara är till att sära på framdrevet och plocka bort fästet. Dock börjar det klydda med en enda gång, kedjelåset vägrar ge med sig och jag tvingas klippa upp det. Sen börjar jag dra högersidan av vevlagret på fel håll med förlängare. Eftersom det rör sig inser jag som tur är i tid att jag drar på fel håll, börjar dra åt andra hållet och det går bra. Men lagret vill inte dela sig, in på google och efter ett tag så hittar jag någon som skriver att man skall börja med den vänstra sidan. Tillbaks där jag startade, måste få av den vänstra pedalarmen, det går inte trots användande av 5-56 och våld. Dessutom börjar det kännas som om vevaxeldraget har tagit stryk, det kärvar när man drar runt det.

Börjar fundera på att skaffa mig en trearms avdragare från biltema men ögonmått och bilder säger mig att det inte kommer få grepp om pedal armen. Kollar runt lite till och hittar följande produkter.

20352 + 20353 (189kr)

DSC_0101_small.jpg

Köper hem det och det funkar perfekt. När pedalarmen väl är av så går det även lätt att få vevaxellagret.

Nu är allt av och jag måste köpa nytt vevaxellager.

Orginal Vevaxellager
BC 137x24, YL 116, 68. Shimano

Nytt vevaxellager - vet inte eftersom jag inte hittar något som är 116.

Skall man gå på 117mm axel istället? T.ex.

http://www.cykeldennis.se/shimano-bbun26-117-mm-fyrkantsaxel-68-mm-hylsa-p-630-c-629.aspx

Eftersom jag inte vill ha kvar infästningen till framväxeln, hur skall jag tänka här, måste jag ha en 3mm bricka? Ramens bredd är 68mm vid vevhuslagret.

Kostnad tills nu

Kedjebrytare 40kr
Kuggkransnyckel 40kr
Kassettavdragare 50kr
Pedalarmsavdragare 60kr
Vevlageravdragare 60kr
Framväxel Shimano FDM-360 130kr
kassett - biltema 270044 Shimano CS-HG41. 7-d. För 21-växlade cyklar (129)
Framdrev - biltema 270035 Kuggstorlek 22-32-42T (169kr)
Kedja - biltema 270073 (89kr)
Avdragare (189kr) (20352 + 20353)
Nytt kedjelås 35kr

Nästan 1000kr, suck, får se vad det slutar med ett enkelt kedjebyte på en gammal skithoj.

För er som orkade läsa igenom hela inlägget så får ni gärna tipsa mig med vilket lager som jag skall köpa.

Trevlig cykelhelg

1000 kronor räcker inte långt i dagens cykelvärld, själv brände jag den summan på en kasett för ett tag sedan:)
Annars är det så med gamla grejor, börjar man riva i dem så blir det ofta mer jobb än vad man först hade tänkt sig.

Kul skrivet och bra kämpat! Det du får med dig från det här jobbet är att du blir en orädd hemmamekare med en ny värld framför dig. Det märks redan att det inte finns några direkta gränser för vad du kan fixa. När det gäller lagret föreslår jag den mest säkra vägen, ta med lager och växel och gå till en bra handlare/verkstad. Låt dem avgöra vad du behöver. På E-typväxlar ersätter man en spacer vid vevlagret med växeln, eventuellt behöver du en sån spacer. Hur tänkte du lösa montaget av framväxeln istället? Skall du ha växeln på ramen behöver du ny växel med rätt diameter på klämman.

Växel är här lika med främre växelförare.

Kilade ner till cykelbutiken tidigare idag med de skrotade delarna. Pratade med en trevlig man, beskrev problemet för honom och han börjar virra på huvudet och säger att det är den dummaste lösning med framväxeln som han känner till. Vi är rörande överens. Han rotar fram nått lager ur gömmorna "Neco 68mm x 119mm" antagligen långt ifrån det bästa men tvivlar på att cykeln skulle överleva lagret.

Väl hemma så drar jag på lite kopparfett på gängorna och börjar montera lagret. Efter några varv börjar det gå trögt och inser att nåt inte är rätt. Monterar loss det igen och kollar gängorna. Ser att de första delen av gängorna ser ok ut men längre in är det så skitigt att man inte ser om där är gängor eller inte. Får lägga 45 minuter på att göra rent med en liten skruvmejsel och rits. Man skulle haft nån liten rund stålborste som gick att montera på en skruvdragare/borrmaskin så skulle det gått snabbare. På med nytt kopparfett och nu går det bättre.

Vevaxellagret är på, äntligen, framdrevet går snabbt att montera samt framväxel. Dock har jag problem med det nya kedjelåset. Vet inte om det går att se vilken typ det är jag försöker använda, men om någon har tips på hur man får kedjelåset på plats så skriv gärna en rad. Har dragit mig blå redan.

DSC_0093_kedja_small.jpg

Tänkte även passa på att tacka för alla tipsen och råden i denna tråden, och andra trådar här på happymtb.

Se till att sidorna av kedjelåset är ihoptryckt, sen drar du isära kedjan så att nitarna glider över klacken. Funkar det inte, så prova att spänna genom att helt enkelt spänna kedjan genom att trampa.

Om det inte funkar, så kolla upp så du fått kedjelås för rätt kedja (alltså 9-del eller var du har)

Verkar som om det finns en hel del läsvärt på "parktool".
Angående problemet med kedjelåset, är det någon som har koll på ifall texten "9S" på kedjelåset betyder att det skall användas för kedjor är för 9-delade kassetter? Jag har ju en 7-delad kedja...

byggareandy skrev:
-------------------------------------------------------
> Verkar som om det finns en hel del läsvärt på
> "parktool".
> Angående problemet med kedjelåset, är det
> någon som har koll på ifall texten "9S" på
> kedjelåset betyder att det skall användas för
> kedjor är för 9-delade kassetter? Jag har ju en
> 7-delad kedja...

9s innebär 9-delad kedja, ja. Det skulle förklara varför du inte får ihop den för det ska verkligen inte krävas så mycket våld.

Det nya kedjelåset är nu på plats och framväxeln inställd. Återstår bara det roliga att ge sig ut i den kallaste våren som jag kan komma ihåg.

Totalt gick kalaset på runt 1200kr men nu har jag ju en massa roliga verktyg. Tog även en himla massa timmar så all respekt till alla cykelreperatörer därute som säkerligen skulle fixat jobbet på under en timme.

Jag har läst lite kommentarer om Biltema kvalite och får nog hålla med om att de är lite i underkant av vad man kan begära. De har iofs hållit för denna reparationen men de börjar redan se slitna ut, tänker framförallt på kassettavdragare, pedalarmsavdragare och vevlageravdragare. Vet dock inte hur andra fabrikat skulle klara av min behandling.

Trevlig cykelvår

/Andy

Tillbaka
Topp