Skydd för skogskörning!

PAT-MAN

Ny medlem
Skydd för skogskörning!
Hej alla extrema cyklister, var har vi vårat solsken.

Jag ska köpa lite cykel kläder och annat och jag undrar om en bodyarmour och benskydd är onödigt i mitt fall?
Jag kör i skogen på stigar som ofta är både tekniska och svåra att ta sig fram på. Det blir även så ibland att det bär av i branta backar där jag kommer upp i ungefär 50km/h.
Det är inte å att jag kör downhill eller så, utan det kan ju ibland bara gå undan lite i backarna som ni säkert vet : )
Borde jag då ha en body armour eller benskydd om jag kör på detta viset?

Tack för era varma svar

// Patrik

Skydd för skogskörning!
Jag kör alltid men knäskydd och armbågsskydd. Om det är halt åker smalbensskydden på också. Inte för att det egentligen behövs, utan mer för att inte missa nästa tur bara för att man trillat och slagit sig. Jag tycker detta är skydd nog för XC/AM men när jag kör DH åker FF-hjälmen på och överkroppskyddet, men det behövs inte egentligen för SÅ fort går det ärligt talat inte, men det känns bra att ha det så därför har jag det.

Skydd för skogskörning!
Du ska ha precis så mycket skydd som du känner är nödvändigt för dig.

Jag kör alltid med benskydd men nästan aldrig med överkroppsskydd, i princip bara när jag ska köra dh. I princip är det så att när fullfejsen åker på åker även Dainesejackan på. Kör jag med Dirtkrukan eller svettohjälmen nöjer jag mig med benskydden av modellen Fox Launch.

Generellt sett kör jag alltid med mest skydd... :)

Skydd för skogskörning!
Föresten är ett separat ryggskydd viktgit att ha?
Ryggen är ändå känslig och viktig att skydda, det borde väl inte hindra rörlig heten väl?

TACK för eran hjälp

// Patrik

Skydd för skogskörning!
En ryggsäck med vattenblåsa och halvhård rygg tjänar som ryggskydd både när jag är på hojen och på snowboarden, det räcker gott. Trillar man så illa att en ryggsäck inte hjälper att dämpa fallet är det sannolikt kört ändå... ;-)

Skydd för skogskörning!
PAT-MAN: I en tråd vill du köpa en Scott Scale 20 eller 30 och här pratar du om body-armor och ryggskydd. Hur har du tänkt köra egentligen? Verkar inte passa ihop precis.

Skydd för skogskörning!
Mårten skrev:
-------------------------------------------------------
> Kör jag med Dirtkrukan eller svettohjälmen
> nöjer jag mig med benskydden av modellen Fox
> Launch.

Kör du med dina Launch i skogen på vanliga turer alltså? Jag köpte ett par Launch i somras men jag tycker att dom är för stora och klumpiga för att ha på sig på långa skogsturer.. dessutom lyckas jag inte få banden att inte strama åt så det gör ont. =)

Funderade på att ha dom mest när man är ute och leker (t.ex. i Blixås) och köpa några lättare knäskydd för skogsturer..

Skydd för skogskörning!
fox: Jupps, jag kör alltid med Launcharna på. Även om jag bara ska köra vanlig stig. Detta beror på att jag har en hemsk ovana att slå sönder knäna och smalbenen. Speciellt som min drivlina är lite otillräknelig för tillället...

Skydd för skogskörning!
Billigast möjliga skydd från Brand-X funkar skitbra för mig =)

skydd.JPG ht=662

Skydd för skogskörning!
Jag har alltid när jag är ute o skogen o brötar FF-kruka och Pressuresuit med ryggplatta. Dels för att jag är grymm på krascha och har inte tid för skador. Dessutom är min cykel inte i topp-skiktet direkt men det gör det bara tuffare ;) Har inte ben/knä skydd för jag har inte haft råd att köpa.
Ryggplattan är inget hinder för mig så du vet.
Ha så sköjj!
mvh/ Morfum

Skydd för skogskörning!
Jag var aldrig helt säker på att köpa en Scale jag utforskara fortfarande : )
Jag vill bara veta vilka skydd som är nödvändiga och vilka som inta är det : )

Tack för alla svar ; )

/ Patrik

Skydd för skogskörning!
Jag tror du klarar dig väldigt bra med knä- och armbågs-skydd samt en ryggsäck sålänge du håller dig till AM-åkning. Samt hjälm förstås...
Som påpekats ovan, om du över huvud taget övervägt att skaffa en Scale så behöver du inte skydd.

Skydd för skogskörning!
hehe jag ska inte köpa en scale så som det ser ut nu, men tack ändå för all info om cyklen.
det var viktig att veta.
Tack för all hjälp

// Patrik

Skydd för skogskörning!
Föresten, är det någon som har ett föslag på en bra väska som skyddar och är skön, runt 1000 lappen.
Den ska finnas på Chainreaction helst eftersom det är därifrån jag ska beställa : )

// PATRIK

Skydd för skogskörning!
Även om du bara har en liten Camelbak med lite vatten och grejjer i skyddar den, vattnet och tyget tar ju upp en del. en Boblbee tror jag är för stor och otymplig att cykla med.

Tillbaka
Topp