Skydd mot smuts (silikon spray?)

carfly

Medlem
Hey

Cykeln blir ju snabbt extra skitig såhär på vinterhalvåret, och jag funderar om det finns något bra medel man kan ha på efter tvätt för att göra det svårare för smuts att få fästa på cykeln?

Kedjan försöker jag köra lagom mycket wet lube och där kommer det ju att fastna lite... Men resten av cykeln? Har för mig att jag sett någon form av silikonspray som ger en hinna som dels bidrar till att ytan blir lite blankare, men främst till att smuts inte fastnar lika lätt.

Känner någon igen detta/använder det själv, eller har ni något annat tips?

Kör Pedros Bike Lust, fungerar relativt bra men skulle inte kalla det för mirakellösning. Det är dock en skarp förbättring jämfört obehandlad rå alu. Behöver återappliceras kanske varannan eller var tredje tvätt.

Jag tycker silikonspray funkar bra, brukar vara vanligt att man använder det i i cross-svängen också

edit: Många produkter som säljs "cykel/mx"-specifikt är egentligen bara silikonspray med ballare etiketter på sprayflaskan :) Silikonspray från biltema ska funka lika bra

Senast ändrad:
jag brukar köra muc-off silicone shine på dom ställena som är mest utsatta för smuts, brukar inte fastna lika mycket och lättare att skölja av. jag brukar även smörja gaffelrören med det så det glider lättare. sen luktar det ju väldigt gott om cykeln.

MX Shine är vanligt i MX-världen. Dock är det mesta (som sägs ovan) glorifierade varianter av silikonspray. Att regelbundet använda vaxschampo gör skillnad men det svåra är ju att tvätta på vintern och man inte har slang inne i garaget...

Silikonspray låter som en dålig ide med tanke på hur känsliga skivbromsar är för minsta lilla kontaminering.

Man kan ju också strunta i särskilda skydd, och så tvätta hojen med vatten och borste bara. Bra för miljön och funkar rätt bra..

Silikonspray låter som en dålig ide med tanke på hur känsliga skivbromsar är för minsta lilla kontaminering.

Man kan ju också strunta i särskilda skydd, och så tvätta hojen med vatten och borste bara. Bra för miljön och funkar rätt bra..

Givetvis har du helt rätt. Men vissa tycker "lyster" är viktigt. Själv håller jag rörliga delar rent och resten spolas mest av med vatten.

jag brukar köra muc-off silicone shine på dom ställena som är mest utsatta för smuts, brukar inte fastna lika mycket och lättare att skölja av. jag brukar även smörja gaffelrören med det så det glider lättare. sen luktar det ju väldigt gott om cykeln.
Mindre friktion i gaffeln skulle man ju inte tacka nej till, är det "safe" att göra så eller finns det nackdelar?

Tillbaka
Topp