Skydd överkropp - vad välja?

PerJ

Aktiv medlem
Hade tänkt komma igång med gubbåkning utför den här säsongen. Åre så klart och kanske alperna också. Känner stort behov av skyddsutrustning ;-). Har kikat lite på CRC och ser att det är stor skillnad både i pris och utförande. Antar att även faktorer som bekvämlighet/svalka också spelar in i valet. Vore tacksam för lite input gällande detta.

Den här verkar ju extremt smutt. 480 kr. Nåt att ha?
480.jpg

Samma men lite kraftigare. 685 kr. Vad säger ni?
685.jpg

Den här då? 960 kr.
960.jpg

Eller ska man har armar och hela kitet? 822 kr.
822.jpg

Jag tycker du åtminstone ska ha axelskydd, utöver ryggskydd. Sen är armbågsskydd himla smutt så varför inte köpa hela kittet på en gång?

Jag har den gul/svarta preassure suiten och är nöjd med den, lite tung kanske (vilket bara spelar roll när man desperat försöker packa till Alperna).

Den längst ner, Brand-X suit, den kör jag med när det lutar mer nerför än uppåt och är helnöjd. Skyddar bra och sitter på plats fint. Dessutom är den billig jämfört med t.ex. 661 och Dainese(som ska vara det bästa på marknaden).

/Leo

Jag skulle helst inte köpa sådant osett/oprövat.

Testade 661 och Dainese och det var verkligen milsvidd skillnad på passform (på min kropp), hade inte blivit nöjd om jag köpt 661 på postorder..

jomper: Vet du om det finns någon handlare med hyggligt utbud i S-holm, där man kan testa (och med anständiga priser).

Är lite sugen på denna annars.
file=4105

Verkar luftig, okomplicerad och prisvärd. Har schyssta armbågsskydd sen tidigare...

Senast redigerad av en moderator:
om du redan har ett par schyssta armbågsskydd så skulle jag antingen köpa endast en ryggplatta eller en helt ny safety jacket. de där västarna är väl lite mer åt crosshållet för att skydda mot stensprut från hojen framför? slå sig gör man iaf men ryggen bör skyddas.

Fundera på vad det är du vill skydda mot också, inget av skydden du listat ovan skyddar ju något vidare egentligen förutom det nedersta Brand X-skyddet.

Jag testade och köpte min Dainese-jacka hos Dr Spoke, de hade lite 661 hemma också (de tar inte in något nytt från dem dock) som jag också testade - och förkastade, satt inte bra på mig.

Dainese-grejorna är riktigt dyra, min jacka kostade över 2000kr, men döm om min förvåning när de var mycket, mycket dyrare i Kanada när jag kom dit (CDN 600 för den jackan jag köpte, dvs över SEK3000!). Har inte hittat dem särskilt mycket billigare på postorder från tyskland heller.

Tror utbudet i övrigt över disk är halvbra i stockholm? Det var något år sedan jag kollade runt så det kan ha förändrats, men Cykloteket hade en del förut också.

>Fundera på vad det är du vill skydda mot också, inget av skydden du listat ovan skyddar ju något vidare egentligen förutom det nedersta Brand X-skyddet.

Sant. Egentligen är det främst ryggraden jag vill skydda, men när man ändå är i farten känns det bra att få axlar och bröstkorg skyddade på köpet. Tack för all input :-).

min erfarenhet från att ramla i dh är att jag oftast flyger över styret eller slungas av i sidled. därav landar jag så gott som uteslutande på axlarna, ryggen och huvudet. sen fortsätter man rulla rätt mycket och får då stor användning av även armbågs- och knäskydden.

Titta i mc-butiker oxå det verkar som om det är samma skydd de säljer i cykelbutiker som mc. Kanske du hittar nått som passar dig ännu bättre. Vet att det finns en del lågprisbutiker inom mc tror handelsboden ligger i stockholm även mcpoolen ligger väl där. Kan va värt att kolla upp. Om inte annat större bredd o konkurens.

mvh Stimsky

Det finns gott om andra varianter på hela jackor förutom dem du listat ovan. Titta i andra butiker än CRC... ;)

jansson99 skrev:
-------------------------------------------------------
> Skogling skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Välj denna tråd, men på egen risk! ;o)
> >
> >
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/145348/145642
>
> > #msg-145642
> >
> > //Skogling
>
>
> NEEEEJ! Jag började läsa tråden och kan varken
> sluta läsa eller skratta! 8-)

WW-III typ... ;o)

Ufo Shockwave mx skydd som ser vettigt ut,axelskydden med hårdplastvingar inbillar jag mig ger en stötdämpande effekt som kanske kan rädda ett nyckelben

Bilagor

• PT02046K.jpg
    PT02046K.jpg
    11 KB · Besök: 21
PerJ, eftersom vi bor hyfsat nära varandra nu med Årstabron (bor vid Eriskdalshallen) kan du trilla förbi någondag och testa min BrandX. Jag är sjukt nöjd med den - och för det priset dessutom...

Mathias: låter kanon. Nu plågas jag av halsinfektion. Nästa vecka är det mina barn som plågar mig ;-)... Kansle någon kväll efter jobbet veckan efter? BrandXén verkar ju jäkligt prisvärd. Kan ju vara schysst att testa stoleken också, innan jag beställer.

Tillbaka
Topp