Skydd till XC/Trail

Marx

Ny medlem
Skydd till XC/Trail
Hej
Efter ett ha brutit ett revben under en happyraide för två veckor sedan har jag börjat fundera över att skaffa kroppsskydd, som ska användas framförallt under höst och kvällsturer.
Är det någon som har ett bra tips på lättare thorax skydd. Det får inte bli för tungt eller klumpigt. 661 har några modeller men de absolut lättaste har endast skydd uppe på bröstet och inget på sidorna eller ner mot ”magen”.
Några tips??
Jag har hittat detta skydd men vet inte riktigt om det uppfyller mina krav.
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=30724

Skydd till XC/Trail
Jo POCs rygg-knä-armbåge. Funkar jättebra. Varmt men inga skavsår. Har heller aldrig kraschat med dom så jag vet inte hur mycket smärta man går miste om. Men det känns bra att ha domo på och medan jag cyklar märker jag inte av dom förutom att ryggskölden genererar en del värme.

Skydd till XC/Trail
Jag kan tycka att det är en lite märklig prioritering att börja med att skydda revbenen, och det kan vara därför du fått få svar.

Vanligtvis börjar man med knäskydd och sen armbågsskydd eller ryggskydd, det är även därför det finns mest att välja på i de kategorierna.

Själv kör jag bara knäskydd när jag kör AM/XC, överkroppsskydd blir för varmt och bökigt.

Skydd till XC/Trail
Använder knäskydd, hjälm och handskar till XC. Kraschjacka och ryggplatta blir för varmt helt enkelt.

Senast ändrad:
Skydd till XC/Trail
Sen jag slungades ned i backen med huvudet först skulle jag helst vilja ha någon form av nackkrage. Revben läker ju, i de flesta fall knäna också.

Skydd till XC/Trail
På MTB har jag fått lite skrubbsår någon gång. Plus brutna revben och nu en bruten axel. Knät har jag typ aldrig slagit i.

Skydd till XC/Trail
Som ny på mtb tycker jag mig krascha mest hela tiden. Vilka knäskydd kan rekommenderas som sitter bra och inte känns ivägen? Kör nån med handledsskydd? Eller vilka andra skydd är bra för stigcykling. Frågar för jag har slått i knäna och fått en smäll på handleden. sist fick tummen sig en kyss. Detta verkar vara en farlig sport :)

Skydd till XC/Trail
POCs mjuka knäskydd tycker jag är ganska bra, särskilt nu när det är lite kyligt eftersom de också fungerar som benvärmare. Likaså är armbågsskydden bra, kan vara bra att lära sig ramla på dem i stället för att bryta handlederna av sig. Tummen brukar mest lida om man krampaktigt håller kvar sig i styret istället för att hoppa av cykeln om kraschen är oundviklig.

Skydd till XC/Trail
Har aldrig använt nåt annat än hjälm och handskar vid stigcykling. Idag gjorde jag en osannolik otb i en uppförsbacke (!) och slog upp armbågen i en bergknalle.
Har bestämt mig för att testa ambågs- och knäskydd. Efter en timmes surfande har jag kommit fram till att Endura MT500 verkar vara bra grejjor. Nån som testat dessa?

Skydd till XC/Trail
Kör med 661 knäskydd och POC VPD väst till all min cykling, mestadels stigcykling. Visst blir det varmt, men inte alls så det stör. Man vänjer sig snabbt, vilket man inte gör med rygg- och knäskador. Har en svårläkt knäskada, dock inte från cyklingen men ändå...

Skydd till XC/Trail
Jag moddade mina mjuka POC med en extra resårband/kardborre-kombo under knät och nu sitter de som gjutna och jag märker inte av dem alls när jag cyklar. Tidigare gled de ner över knät ibland.

Skydd till XC/Trail
Taber: Jag upplever precis samma som du, att de ibland har en tendens att glida ner. Exakt hur moddade du, har du kanske en bild?

Lingon: Skulle man ha skydd på varje kroppsdel man rivit eller fått skrubbsår/blåmärke på är det riddarrustning/stormtrooperoutfit som gäller. Det gäller att hitta en kombination som känns lagom för en själv, men vurpar man då och då kommer man att slå sig. För mig handlar det mer om att minimera antalet dagar jag inte kan cykla pga skada, typexemplet är toksvullna knän utan styrka efter att man dunkat knäskålen i en stenhäll.

Skydd till XC/Trail
Använder för det mesta: hjälm, sportbrillor (lätt att permanent skada ett öga av en elak kvist), ryggsäck (inget skydd i den men den dämpar ju en del ändå), armbågsskydd, knä/benskydd. Skippar ibland armbågsskydd och knä/benskydd när det är torrt och varmt.

Brutna revben är nog rätt smärtsamt kan jag tro men det verkar ju läka hyfsat fort och okomplicerat.

Egentligen borde man ha nån enklare vaddering på styrstammen, har fått skrapsår några gånger på magen när jag gjort en "nästan OTB" ..

Skydd till XC/Trail
Kör med 661 knäskydd och Scott ryggskydd.

Tycker personligen att de går bra att köra med ryggskydd då det är varmt ute, de är värre med knäskydden dom blir riktigt varma, så dom använder jag bara då jag kör i riktigt stökig terräng.

Har hunnit testa ryggskyddet och är mycket tacksam att jag hade det på mig då jag landade på ett par riktigt otrevliga stenar med ryggen före.

Skydd till XC/Trail
Jag använder 661's handledsskydd efter att jag skadade handleden vid en krasch för ett drygt år sen. Men skenorna är väldigt mjuka och det känns mer som ett hjälpmedel för att avlasta handleden från alltför tung påfrestning vid cykling snarare än ett kraschskydd. Väldigt långt från de stenhårda handledsskydd som säljs för inlines- och skateboard-bruk med andra ord.

Vad gäller knäskydd så vet jag att 661 Kyle Strait slim knee har varit poppis bland skogshojare, men de kanske inte tillverkas längre? CRC har inte kvar dom iaf.

Tillbaka
Topp