Skydd vid enklare downhillcykling

Jag ska börja cykla enklare downhillcykling i fjällen. Tanken är att cykla gröna och blå leder ev kanske lite rött. Jag har inte tänkt att hoppa osv utan bara rulla ner för fjället. Hur ska man tänka med skydd till detta? Vad säger ni som är rutinerade av denna typ av cykling?

Om du äger ett ryggskydd för skidåkning funkar det även för downhill så har du ett gratis. Handskar, knäskydd och hjälm är väl annars givet.

Knäskydd obligatoriskt.
Kommer för alltid ångra bittert att jag inte hade några när jag i mycket låg hastighet slog sönder båda knäskålarna.
För mig gäller antagligen att ett par mjukare och mer följsamma skydd blir använda medans ett par hårda och mer klumpiga skydd kommer lämnas hemma.

Senast ändrad:
Finns rätt många konvertibla hjälmar. Där man kan ta av hakskyddet. På så sätt har du ju en ”vanlig” hjälm också på köpet. Kan vara lite dyrare men fullface är generellt inte så billigt.

Leatt, POC, Fox, 7idp...
all of the above are really good
Helmet, you should try, as the shape of your head SHOULD dictate which brand you use.
For example, I think POC helmets are great but they do not fit me and I have to either be in pain or take a size above that makes the helmet dangerously too big.
Bluegrass (I think that they are owned by MET now) is also good although not very used in Scandinavia but very much so in the rest of Europe (and many elsewhere but I have never gone riding in bike parks outside Europe so I would not know.

all of the above are really good
Helmet, you should try, as the shape of your head SHOULD dictate which brand you use.
For example, I think POC helmets are great but they do not fit me and I have to either be in pain or take a size above that makes the helmet dangerously too big.

+1

Bluegrass (I think that they are owned by MET now) is also good although not very used in Scandinavia but very much so in the rest of Europe (and many elsewhere but I have never gone riding in bike parks outside Europe so I would not know.

Bluegrass är orimligt prisvärd. Vid cykelhyring i Italien fick sonen en Intox, som är billigaste modellen. Satt riktigt bra och ser bra ut också. Enda nackdelen är att ventilationen inte är så bra, men det gör inget i park. Såg efteråt att testerna också är positiva, så köpte en till sonen för 73 (!) euro.

EDIT: sonen hade passat flera andra, från t.ex. Fox, men de passade inte bra.

Bröstskydd modell luftigare, typ POC VPD System Torso är klart att tänka på. Flera av dom dödsolyckor man läst om under åren har varit just att någon ramlat mot en stubbe eller liknande och krossat hjärtat. Kräver ingen stor crash om det går riktigt illa.

Annars som folk skriver, Knäskydd och hjälm (och ryggskydd då). Fullface är nice, men helt ärligt är det när det börjar gå riktigt snabbt som risken att slå sönder ansikte och tänder blir större och då ha en DH hjälm, inte "trail/enduro" hjälmarna. Lite falsk säkerhet med hakskyddet, flera av dom lättare hjälmarna man sett som gått sönder. Tror inte test av hakskydd är krav vid certifiering (rätta mig om jag har fel!).

Annars som folk skriver, Knäskydd och hjälm (och ryggskydd då). Fullface är nice, men helt ärligt är det när det börjar gå riktigt snabbt som risken att slå sönder ansikte och tänder blir större och då ha en DH hjälm, inte "trail/enduro" hjälmarna. Lite falsk säkerhet med hakskyddet, flera av dom lättare hjälmarna man sett som gått sönder. Tror inte test av hakskydd är krav vid certifiering (rätta mig om jag har fel!).

Ja, om jag inte har missat nåt finns det bara certifiering för vanlig cykelhjälm och DH-hjälm. Lättare fullface är certifierad som vanlig cykelhjälm. Har själva en sån och är helt medveten om att den inte ger samma skydd som sonens DH-hjälm, men då kommer jag också aldrig köra snabbt utför.

Jag tror att falsk säkerhet kanske för den som jämför med en riktig DH hjälm. Jämför man med icke ff så är nog den upplevda säkerheten korrekt.

Det är stor skillnad på att köra en blå försiktigt och en svart med full insats. Jag upplever att skillnaden väl motsvarar skillnaden i hjälm.
I så fall komplettera jag hellre med ett bra ryggskydd och kanske till och med bröstkorg.

Jag tror att falsk säkerhet kanske för den som jämför med en riktig DH hjälm. Jämför man med icke ff så är nog den upplevda säkerheten korrekt.

Det är stor skillnad på att köra en blå försiktigt och en svart med full insats. Jag upplever att skillnaden väl motsvarar skillnaden i hjälm.
I så fall komplettera jag hellre med ett bra ryggskydd och kanske till och med bröstkorg.

Såklart.

Förra år körde jag blå och röd, med marginal. Men den här tråden fick mig att tänka att jag borde skaffe en ryggsäck med ryggskydd.

EDIT: och sonen lär inte blir långsammare med åren.

Såklart.

Förra år körde jag blå och röd, med marginal. Men den här tråden fick mig att tänka att jag borde skaffe en ryggsäck med ryggskydd.

EDIT: och sonen lär inte blir långsammare med åren.
Ja, det skadar inte. Jag har en KUDO som man kan plocka av och ha bara skyddet när man åker park. Det är lagom för gubbkörning. Fortsätter du att vara försiktig så räcker nog det. Level 2.

För min del blir farten högre i lättare backar än när det är brant. Och när jag trillar i brant gör det inte speciellt ont, känner mig mest klantig. Däremot gör det svinont när farten är högre och jag gissar att det är då skador uppstår lättare oxå.
Det finns flera dimensioner. Stök vs grävt och inte minst gubbdimension. Oavsett faktisk ålder tror jag Berk och jag ligger i en annan kvadrant än du.

Eller ja, men tanke på användarnamnet så borde du kanske ändå hänga med oss

Läste ngnstans att skador uppstår absolut oftast i sk hopplinjer. D v s grävda flowleder med hopp eller i rena hopplinjer. Minns inte var jag hörde det ngnstans men det låter rimligt.

Stök o vassa stenar är väl inte helt ofarligt det heller å andra sidan. Bäst att stanna hemma... :unsure:

Det finns flera dimensioner. Stök vs grävt och inte minst gubbdimension. Oavsett faktisk ålder tror jag Berk och jag ligger i en annan kvadrant än du.

Eller ja, men tanke på användarnamnet så borde du kanske ändå hänga med oss
Det finns definitivt en gubbdimension och en stark rädsla för höjder i mitt framförande av cykel. Helst vill jag vira in mig i bubbelplast.

Läste ngnstans att skador uppstår absolut oftast i sk hopplinjer. D v s grävda flowleder med hopp eller i rena hopplinjer. Minns inte var jag hörde det ngnstans men det låter rimligt.

Stök o vassa stenar är väl inte helt ofarligt det heller å andra sidan. Bäst att stanna hemma... :unsure:
Stök om du tar det lugnt känns som störst risk är om man går över styret på fel plats.
Om du klipper ett träd i 80 knyck eller voltar ner i 50 på samma fel ställe så är stök också farligt...

För min del blir farten högre i lättare backar än när det är brant. Och när jag trillar i brant gör det inte speciellt ont, känner mig mest klantig. Däremot gör det svinont när farten är högre och jag gissar att det är då skador uppstår lättare oxå.

Tror också att lättare, snabba backar ofta är farligare. Jag tycker inte om hastighet på MTB, så det är ingen riskfaktor för mig.

Men jag är mest rädd för vad (inte) finns vid sidan av stigen. Även om stigen är relativt snäll kan man ramla ner många höjdmeter när man skulle tar en hårnålskurva fel. Och det finns ofta vassa sten bredvid stigen i alpin terräng.

Senast ändrad:
Svindel hjälper inte. Efter diskussionen om hur rampen på isaberg ser ut på foto jämfört med hur min hjärna säger att ser ut så har jag till sist insett att det är höjden som skrämmer mig, inte att hoppa med cykel. Det är därför jag kan droppa så länge jag kan sen landningen men knappt hoppa alls

Bröstskydd modell luftigare, typ POC VPD System Torso är klart att tänka på. Flera av dom dödsolyckor man läst om under åren har varit just att någon ramlat mot en stubbe eller liknande och krossat hjärtat. Kräver ingen stor crash om det går riktigt illa.

Jag blev mer övertygad om att fullface är jättebra. I fredags, när pojken vurpade och sen bara gick därifrån, skärrad men helskinnad och kunde fortsätta köra. Skrapmärken på hakskyddet och skärmen/kepsen i delar. Jättebra att hjälmen tog det istället. Han hann inte skydda ansiktet med att ta emot med händern. Det gick inte fort men en otb efter ett misslyckat hopp och du är snabbt i marken med hjälmen/huvudet.

Det gäller att hitta bekväma skydd och bara vänja sig med att ha dem. Inte så lätt eftersom det är dyrt med skydd så det är dyrt med "felköp"

Till Trådstartaren. Så klart är risken mindre vid låg fart och kontrollerad cykling. Men man blir snabbt fartblind och bekväm med högre farter.
Jag tror cyklingen på t ex Idrefjäll liknar det du beskriver. Så länge man håller sig på stigen är det "lungt" men dikena, stenarna och träden vid sidan om den grävda stigen finns där.
Hyr skydden om det går. Bröst/rygg/knä/armbåge och fullfacehjälm. T ex Järvsö hyr ut vet jag.

Gillar du utförscykling - investera i ett bra skyddspaket.
Här på Happy är vi många som kan ge tips och hjälpa hur olika varumärken och modeller funkar (med viss "bias" ? ).

Ska man bara prova på att köra i bikepark utan tidigare erfarenhet så brukar det gå att hyra hela paketet till rätt rimliga priser även om man kör på egen cykel. Rekommenderas varmt tills man vet vad man faktiskt vill ha.
Köpa kan man göra sen om man vet att man kommer att slita på grejerna också.

Ryggskydd o knäskydd kan man väl köpa på sig åtminstone.

Ryggskyddet kan ju användas även vid skidåkning. Finns säkert en del skidåkar-ryggskydd på rea nu när säsongen är över. 500 spänn?

Knäskydd borde man dessutom ha vid all typ av stigkörning o inte bara utförs. Oxå 500 spänn typ.

Cykelhjälmar (FF) däremot är av ngn anledning svindyra men det måste väl gå att hitta ngt som inte är Bell, POC eller Sweet Protection som är belagda med varumärkesskatt.

Jag brukade köra med FF-hjälm, Leattbrace, ryggskydd, knäskydd när jag cyklade i Järvsö.
Jag lyckades spräcka två hjälmar under de säsonger jag cyklade där ?
Jag har även armbågsskydd, men inget jag gillade, även om det är bra såklart!
Körde med VPD/3DF-skydd :)

För några år sedan körde ena sonen av gröna leden i Sälen. Han var då försiktig så det gick inte fort (men bevisligen för fort). Rejäl välsittande Trail-hjälm hade han. Den hjälper inte ett dugg om man kör in i ett träd. Inte ett dugg roligt att hitta sonen liggande avsvimmad i spåret kan jag säga. Inte en meter i backen utan ff-hjälm! Och nej, det räcker inte att gubbköra.
(Det blev en hjärnskakning men gick bra)

För några år sedan körde ena sonen av gröna leden i Sälen. Han var då försiktig så det gick inte fort (men bevisligen för fort). Rejäl välsittande Trail-hjälm hade han. Den hjälper inte ett dugg om man kör in i ett träd. Inte ett dugg roligt att hitta sonen liggande avsvimmad i spåret kan jag säga. Inte en meter i backen utan ff-hjälm! Och nej, det räcker inte att gubbköra.

Hur hjälper en FF mer mot hjärnskakning? Mer dämpning?

Hur mår pojken nu, om jag är fräck och frågar.
Cyklar han fortfarande ?

Tillbaka
Topp