Skydda ramen mot kedjeslag?

JPL

Aktiv medlem
Uppklippt? Jag tar den som den är och virar runt. Men det kanske bara är jag som gör så?

dabac

Aktiv medlem
På pendlarhojen har jag en bit korrugerad VP-slang som jag sågat upp på längden.
29-an, fulnorsken, har tjockare kedjestag, så slangen satt inte kvar bra nog. Där fick det bli en stump av en sladdsamlare.

Awen79

Medlem
Köp neopren skydd, men håller med om att Lizard Skins är för tunna och korta på både längd och bredd (29" Jumbo variant). Tjockare desto bättre, eller tillverka egna neoprenskydd från scratch med 3 mm tjocklek.

-Andy-

Aktiv medlem
Varför satta in tillverkaren dit skydd från första början? På mina fem senaste cyklar har de suttit ordentliga skydd som dessutom matchar cykeln och ser ut att höra hemma där.

Lars-Ninja

Ny medlem
Är de nån som testat krympkabel som kedjeslags skydd? Jag har köpt men vågar inte experimentera direkt på ramen som är 6061-T6,
men jag tänkte testa lite på en mindre värdefull cykel om den ens fäster.
Vet nån om Kydex eller liknande termoplast går att få tag på i Sverige?

Pfaff

Aktiv medlem
Andreas.bill@gmail.com sa:
Är de nån som testat krympkabel som kedjeslags skydd? Jag har köpt men vågar inte experimentera direkt på ramen som är 6061-T6,

Krympslang?
Hur får du dit en innan krympning?

Finns gott om billiga neoprenskydd som även har den fördelen att de är avtagbara... 😉

Rattnalle

Aktiv medlem
Pfaff sa:

Krympslang?
Hur får du dit en innan krympning?

Finns gott om billiga neoprenskydd som även har den fördelen att de är avtagbara... 😉
Jag har dock aldrig haft ett neoprenskydd som funkade särskilt bra mer än en liten stund. Lindad slang däremot håller hur länge som helst och är knäpp tyst. Kanske inte snyggast dock. 3M mastic tape verkar också vara ett bra alternativ.

Lars-Ninja

Ny medlem
Krympkabel skulle jag såfall klippa upp och trä på sen värma på plats. Men det är nog verken bra skydd eller ljuddämpande.
Jag behåller eltejpen eller lindar med slang tills jag hittar en bra formbar termoplast på på 5mm eller tjockare som ger långvarigt skydd

me.I.am

Aktiv medlem

Pfaff

Aktiv medlem
me.I.am sa:
Pfaff sa:
Krympkabel skulle jag såfall klippa upp och trä på sen värma på plats.

Det går inte, men om du kan få tag i en bit omvikningshylsa finns det förstås en möjlighet. https://krympslang.nu/produkt/awas/
Jag tror dock att det är en dyr och dålig lösning.
Jag gillar framförallt bilden på hur man krymper den:
Brukligt. Men det går även bra med värmepistol och försiktighet... :-)
En kabelmantel bör inte bli varmare än 70-90˚ beroende på material.
Dock inte heller min lösning.

Senast ändrad:

Raggamuffin

Aktiv medlem
Pfaff sa:
me.I.am sa:
Pfaff sa:
Krympkabel skulle jag såfall klippa upp och trä på sen värma på plats.

Det går inte, men om du kan få tag i en bit omvikningshylsa finns det förstås en möjlighet. https://krympslang.nu/produkt/awas/
Jag tror dock att det är en dyr och dålig lösning.
Jag gillar framförallt bilden på hur man krymper den:
Brukligt. Men det går även bra med värmepistol och försiktighet... :-)
En kabelmantel bör inte bli varmare än 70-90˚ beroende på material.
Dock inte heller min lösning.
Nej det är ingen bra lösning, klämhylsan på en omvikninghylsa är inte så rolig att ha där.
Värmepistol värmer för sakta egentligen.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer