Skydda ramen mot kedjeslag?

Eric W

Aktiv medlem
Vad gör ni för att skydda ramen så att inte kedjan slår sönder lacken när den hoppar?
Jag satte ett par lager dykar(,silver)tejp ovan på, men det går igenom.
På nuvarande ram är det försent att göra något åt det, men bra att veta inför nästa.
En sak e säker. silvertejp funkar ej! Tips mottages tacksamt!

Tim

Ny medlem
lizardskinn kör jag o det fungerar bra, dämpar ljudet en aning och står emot kedjans vilja att repa kedjestaget, syns inte sådär jätte mycket på min ram som är svart med svart lizardskinn.

Max.K

Ny medlem
Jag kör med lizzard skins jag med,men det dämpar bara ljudet för mig.Skulle nog behöva något tjockare
Har lossnat en massa lack..eftersom kedjan slår så hårt på ramen!

/Max

Senast redigerad av en moderator:

TommyE

Ny medlem
Som ett eko av Steelisreal... :)

Länge sedan jag hade en lackad ram, men på min gamla Ultima av stål hade jag en bit cykelslang av grövre modell fastsurrat med kraftig tejp. Inte latexslang alltså. Inte så snyggt heller.. men utan skydd tenderar lackade ramar att se väldigt slitna ut just vid kedjestaget, har en gammal -93 CP Ambush (som fortfarande rullar med orginaldelar) som väl stärker detta.

Jan har gjort det betydligt snyggare med buntband än vad jag gjorde på Crescenten.

SuperApe

Aktiv medlem
Jag köpte Lizard skinz kolfiberstagskydd. De är små, tåliga och smidiga, men sitter tyvärr inte kvar. har buntbandat fast mitt. Funkar iofs så också!

madcat

Aktiv medlem
jag har lizzards å den funkar süper ibland undrar men om man överhuve taget har en kedja. åckej inte så tyst men de funkar super blir bara LITE smuttsig efter ett tag

Max.K

Ny medlem
Steelisreal Skrev:
-------------------------------------------------------
> gammal slang och buntband funkar bra
>
>
>
> ha det
> Jan

Jag tycker att Jan's teori låter bra,men det kanske inte blir så snyggt.Men jag måste erkänna att det blev bra på din hoj Jan. Kanske ska köra med isolering och 4 meter tejp? Då blir det tyst..fniss..

//Max

Calvin

Ny medlem
Kapa en bit trädgårdsslang och klipp upp på längden. Sätt fast med buntband.
Har haft en sån lösning på min cykel, klockrent!

Markus F

Ny medlem
Lizardskins passar inte på alla kedjestag, på min senaste hoj kör jag slangtricket. Tuffast är dock Tobias som har ett gammalt däck på kedjestaget.

Jensa

Ny medlem
Jag körde med en gammal bilsvamp som jag tejpade dit, fult vart det men det funkade :)
Dock har den lossat nu.

Lefty

Medlem
Använd dubbehäftande skumtejp (ca 1mm tjock) tex Biltema art.nr. 29-320 för 39.90 kr på kedjestaget. Lägg därefter ett slitsatarkt toppskikt, tex bike-cover eller liknande (behöver ej vara självhäftande då skumtejpen har adhesiv på båda sidor).

Snyggt, tyst och billigt !

Mvh / Lars

42Hz

Aktiv medlem
Ville Skrev:
> För varje slag i ramen så blir ju hojjen lättare.

Som min Volvo 142, som blev lättare efter varje stort gupp. ;)

Aktiv medlem
freddan Skrev:
> bike-cover precis som micke s sa.. osynligt är
> snyggt!

HAR du tänkt på vad dessa väger!!!????, hajja när de blir blöta och suger åt sig vatten!!???

oxr

Aktiv medlem
men, bike-cover är väl skyddsplasten? Är det jag eller Ville som missuppfattat något? Men skyddsplast som suger åt sig vatten verkar jättedåligt.

freddan

Ny medlem
Nä faktiskt inte.. :) Men jag rundar alltid hörnen på lapparna jag sätter på så där sparar jag säkert kanske ett halv gram. Tänk, bara sådär där liksom..

Aktiv medlem
OXR, du har så rätt så rätt, jag skäms verkligen för att jag är så dåliggt påläst i kedjestagsjunlen;)

Freddan, borde det inte gå att borra hela skydde med massa 2mm hål, för de borde ju inte kedjan komma in till;)

freddan

Ny medlem
Oxr du har allt rätt.. Visst, all plast suger åt sig vatten men i det här fallet så är det nog försumbart om ens mätbart..

magnus

Medlem
Jag kan leva med märkena som blir på ramen, men inte med oljudet. En gammal DH-slang och några buntband eliminerar allt oljud. Billigt och bra.
/magnus

freddan

Ny medlem
Ville, årets WW 2004. Borra hål ja, det är ju en lysande idé!! :) Tänk, på dom riktigt viktiga tävlingarna kan man kanske tom med chansa med 3mm hål.. ;)

Aktiv medlem
freddan Skrev:
> Ville, årets WW 2004. Borra hål ja, det är ju en
> lysande idé!! :) Tänk, på dom riktigt viktiga
> tävlingarna kan man kanske tom med chansa med 3mm
> hål.. ;)

Tror du att man skulle kunna göra en uträkning efter banans gupering och karaktär för att sedan gissa sig till vart kedjan kommer slå ner, då kanske det räcker med en limma macdonaldsballong på bara de utsatta elarna;)

freddan

Ny medlem
Nä.. Nu har du passerat gränsen Ville och det med råge. Limmade mcdonaldsballonger?? Vad tänker du med egentligen? Ingenting uppenbarligen.. Tejp Ville, tejp... Man tejpar fast mcdonaldsballongen!! ;)

Aktiv medlem
freddan Skrev:
> Nä.. Nu har du passerat gränsen Ville och det med
> råge. Limmade mcdonaldsballonger?? Vad tänker du
> med egentligen? Ingenting uppenbarligen.. Tejp
> Ville, tejp... Man tejpar fast
> mcdonaldsballongen!! ;)

besserwisse där. kolla på din egen cykel, så bra satt dina macdonaldsballonger kvar på den. dags att pröva klister kanske;)

Aktiv medlem
Undra om inte cykelbranchen har endel att lära av skatebranchen, se på denna bräda tex. rumpan och fronten kommer vara lika snygga om tio år som dag ett när man avlägsnar den första skyddsplasten!!

freddan

Ny medlem
Besserwisse kan du vara själv.. Jag hade lånad tejp den dagen, det är därför den är borta.. Skyll inte på mig. ;)

Aktiv medlem
the_TnT Skrev:
> Markus F Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tuffast är dock
> > Tobias som har ett gammalt däck på
> kedjestaget.
>
> erol/frost lärde mig att det var ett relativt nytt
> däck:
>
> :-D
>
> Jag kör med Bike-Cover. Under sitter en
> happyklibba.
>
> eviL sponsor of jomper 2005!
> Carpe Diem!

Med all respect för tobbe som annars är en mycket trevlig och även tuff herre. fast jag ser inte det tuffa i detdär däcket:)

Ville Skrev:
> Med all respect för tobbe som annars är en mycket
> trevlig och även tuff herre. fast jag ser inte det
> tuffa i detdär däcket:)

Det är seriöst Mad Max-stuk på däcket, helt underbart och passar hans Bullit med dubbelkronad gaffel som handen i handsken. Fast den var väl utbytt mot en annan dam?

Här är en bild: http://thetnt.no-ip.org/2004/07-09/...IMG_5204 Tobias-Frost Bullit, utom tävlan.jpg

Max.K

Ny medlem
bjorre Skrev:
> ett par BMXskydd kankse? Dom suger nog vatten
> oxå.. haha

Det kanske skulle vara något,dom är ganska okej ju.

/Max

=David

Ny medlem
the_TnT Skrev:
> Markus F Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tuffast är dock
> > Tobias som har ett gammalt däck på
> kedjestaget.
>
> erol/frost lärde mig att det var ett relativt nytt
> däck:

Kan inte hålla mig längre.. Tobias såg det först på min stinky.. =Þ

bobanovic Skrev:
> nog för att det är lite OT men var hittar man Bike
> cover-plast?

Inte alls OT. Dessutom säljs det dyrt där cykeldelar säljs. Ett alternativ är att gå till en reklamfirma och köpa några snuttar inte fullt så dyrt. Det är en 3M-plast. Artikelnumret: 3M 300LSE Hi Strength Adhesive

Funkar nog med vilken tjock 3M-plast som helst, så länge den har en självhäftande sida.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer