FTP vs VO2max för uppföljning

Gano2

Aktiv medlem
Hej
Samband mellan VO2max och FTP vid allsidig träning.
Jag kör alltid pulsband och brukar hålla mer koll på VO2max eftersom jag upplever att FTP kan variera rätt mycket och att VO2max mäter hela tiden via min Garmin cykeldator.
Det verkar finnas ett linjärt samband vid oförändrad vikt (80 kg)
VO2max FTP
45. 225
50. 250
55. 275
60. 300

Har aldrig tänkt på det, men det borde stämma eftersom båda startar på noll och utnyttjandegraden borde vara stabil om man cyklat några år…

Hej
Samband mellan VO2max och FTP vid allsidig träning.
Jag kör alltid pulsband och brukar hålla mer koll på VO2max eftersom jag upplever att FTP kan variera rätt mycket och att VO2max mäter hela tiden via min Garmin cykeldator.
Det verkar finnas ett linjärt samband vid oförändrad vikt (80 kg)
VO2max FTP
45. 225
50. 250
55. 275
60. 300

Har aldrig tänkt på det, men det borde stämma eftersom båda startar på noll och utnyttjandegraden borde vara stabil om man cyklat några år…
Strikt sett är det väl lika gärna Garmins formel du kan ha kommit på, genom att jämföra siffrorna (att de estimerar det ena genom att multiplicera det andra estimatet med en fast faktor). Eller testar du dessa på lab?

Nej jag kör inte i lab, är inte elitcyklist. Nej men de mäter ju i olika områden och ibland borde ju Garmin missa FTP om man kör mycket zon 2 och korta HIIT. Å andra sidan faller ju VO2max om man kör i bock/aero. men möjlig FTP faller ju också då.
FTP styr ju också i Zwift, men där brukar jag ställa FTP så att träningssessionerna blir på gränsen att jag klarar av dem…snarare än att jag kör FTP -test först.

Om du inte har en mask som mäter syreupptag, så skulle jag inte påstå att vo2 mäts hela tiden av cykeldatorn.
Effektmätare om du har i pedalerna eller vevpartiet mäter däremot konstant.

Om du inte har en mask som mäter syreupptag, så skulle jag inte påstå att vo2 mäts hela tiden av cykeldatorn.
Effektmätare om du har i pedalerna eller vevpartiet mäter däremot konstant.
Nej så menar jag inte, jag menar att effektmätaren mäter och estimerar syreupptagning genom att jämföra effekt (W) med pulsen vilket den gör genom effektregistret på ett bredare sätt än FTP där man behöver trycka hårdare och längre för att datorn ska ha tillräckligt med underlag för att presentera en siffra.

=>
ACSM metabolic equation [1], which was developed for lab cycle ergometry. Sitko et al. [2] measured FTP and VO₂max directly in 44 trained road cyclists and found a flatter relationship: VO₂max = 10.2 × FTP(W/kg) + 12.6. At typical trained values (~4 W/kg) this calculator estimates ~65 ml/kg/min vs Sitko's ~54 — roughly 20% higher. The gap likely reflects real-world efficiency losses not captured by the lab equation. Treat these estimates as approximate upper bounds.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp