skydds"jacka"

Palle Kuling

Aktiv medlem
skydds"jacka"
God förmiddag gänget!

Var på jakt efter en ryggplatta för allmän enduroåkning + en och annan dag i bikepark. Såg att EVOC har en lättare jacka med skydd på rygg, axlar, nyckelben + ANNAT. någon som har testat något liknande? är lite orolig för att det blir för varmt så den lämnas hemma större delen av gångerna och där gör den ju ingen nytta!

Länk till just den jackan: https://www.evocsports.com/products/protection-wear/protector-jacket

Antar att det finns fler som gör liknande. Har sett att POC har en också men den tycker jag kostar lite väl mycket.

är det ens någon mening att köpa en jacka? är det bättre med lös ryggplatta bara? hjääääälp!

skydds"jacka"
Jag har en superskön från troy lee med blandning av hård och mjuka plattor. Inget fullvärdigt ryggskydd dock men bättre än inget. Den heter ups 7850. Gillar att den skyddar lite av mage och revben också.
Alla plattor har små hål vilket gör att det ventilerar riktigt bra. Brukar ha en merin t-shit under.

skydds"jacka"
Många av de mjuka jackorna har väldigt korta ryggplattor.
Min IXS Carve köpte för att den skyddade längre ner på ryggen än alpinestars, 661 mfl.
Grymt skön för övrigt.

skydds"jacka"
Jag körde min Carve i Turkiet då det var typ 27 C.
Vi cyklade mest nedför, eller "vanlig stigcykling" med upp och ned.
En av dagarna var det lite längre klättringar då vart det lite väl varmt men I övrigt tyckte det var helt ok.

skydds"jacka"
måste tipsa om ett budget-alternativ. Testade Biltemas skyddsväst och blev positivt överaskad hur bra och tajt den satt, samt kändes ”lätt” och med liten påverkan på rörelseförmågan. Ryggskyddet gick långt ner och är Level 2 godkänt.

Dock har jag ingen erfarenhet av liknande skydd, eller hur bra Biltemas skydd håller.

Skulle egentligen köpa ryggskyddet på Biltema, men provexemplaret var så vridet att jag struntade i det.

Håller på att kurrera lite revben efter en crash på baksidan i Källviken, Falun, och i den smällen kom våldet lite snett bakifrån, där jag tror en vanlig ”mjukt” och relativt smalt ryggskydd inte hade hjälpt.

Så för min del lutar det åt västen från Biltema för alla hobbyrundor, samt för skoterkörning...

skydds"jacka"
Feg som jag är använder jag mitt även när jag trampar upp. Är mest när jag cyklar med ungarna som jag inte använder det.

Kör med raceface mjuka d30 bara rygg och axlar på den. Core heter den nog.

Jäkligt smidigt skydd om man skall endurocykla. Blir givetvis varmare än utan men är nog bland det svalare/smidigare man kan ha. Hade jag bara haft till luftburet hade jag valt något kralligare.

skydds"jacka"
Jag kör med Paragon vid stigtrampa och sen Fox Titan vid liftåka. Den förstnämnda rekommenderar jag. Inte den sistnämnda, även fall den var rätt skön att ha när jag bestämde mig för att skala ett träd med axeln. Dock är den alldeles för varm och klumpig, den duger tills jag hittar nått vettigare.

skydds"jacka"
Som av en slump så ska jag bege mig ner till hufvudstaden nästa vecka. någon som vet något/några ställen som har västar/jackor hemma så man kan pröva några olika?

skydds"jacka"
Palle Kuling sa:
Som av en slump så ska jag bege mig ner till hufvudstaden nästa vecka. någon som vet något/några ställen som har västar/jackor hemma så man kan pröva några olika?

Köpte Leatten i en MC affär i sthlm, ska fundera lite och se om jag kommer ihåg vad den hette.

Tillbaka
Topp