Skyddsfilm från Biltema

• Trådstartare Trådstartare H.
  • Start datum Start datum
Skyddsfilm från Biltema
kais01 sa:
på bärande plast/carbondelar skulle jag inte tejpa på något med oklart kemiskt innehåll och mjukgörare.

Som i andra tråden, hur menar du att det skulle påverka? Har inte lyckats köra av nått i kolfiber genom att klistra på någon tejp ännu :-). Skulle inte vilja limma den på min bil heller eller för den delen ta i den om klistret är så starkt att det löser lack och resinet som är ännu hårdare än lacken :-)

Senast ändrad:
Skyddsfilm från Biltema
Jensen sa:
kais01 sa:
på bärande plast/carbondelar skulle jag inte tejpa på något med oklart kemiskt innehåll och mjukgörare.

Som i andra tråden, hur menar du att det skulle påverka? Har inte lyckats köra av nått i kolfiber genom att klistra på någon tejp ännu :-). Skulle inte vilja limma den på min bil heller eller för den delen ta i den om klistret är så starkt att det löser lack och resinet som är ännu hårdare än lacken :-)

du vet inte om kemin lirar förrän det är försent. vad jag vet är polycarbonat (i vissa hjälmar) och polyuretan (i t ex skidpjäxor) känsliga för det här. förvara därför inte dessa i mjuka plastpåsar eller ikeakassar. epoxyresinet som är fyllning i kolfiberhojar har beskrivits som mindre känslig, och skyddas ofta av lack. men kvaliteten kan skifta, och alla plaster är mer eller mindre genomsläppliga och porösa.

klistret på tejp från 3m har varit godkänt på mc-hjälmar. vad det är för klister, mjukgörare och lösningsmedelsrester i t ex biltemas folie eller random tejp har man ingen aning om.

jag skulle inte utsätta min kolfiberhoj för sådan risk.

Skyddsfilm från Biltema
kais01 sa:
Jensen sa:
kais01 sa:

du vet inte om kemin lirar förrän det är försent. vad jag vet är polycarbonat (i vissa hjälmar) och polyuretan (i t ex skidpjäxor) känsliga för det här. förvara därför inte dessa i mjuka plastpåsar eller ikeakassar. epoxyresinet som är fyllning i kolfiberhojar har beskrivits som mindre känslig, och skyddas ofta av lack. men kvaliteten kan skifta, och alla plaster är mer eller mindre genomsläppliga och porösa.

klistret på tejp från 3m har varit godkänt på mc-hjälmar. vad det är för klister, mjukgörare och lösningsmedelsrester i t ex biltemas folie eller random tejp har man ingen aning om.

jag skulle inte utsätta min kolfiberhoj för sådan risk.

Säg så här, om tejpen löser upp resinet i kolfibret så löser den ju garanterat upp 2 komponents lacken före, för den är mjukare än resinet (men fortfarande sjukt starkt), gör den det på en cykel, så gör den det på bil. Du tror de säljer skyddsfilm för bil som löser upp lacken på bilen? Känns högst osannolikt. I så fall ska man ju inte köpa 3M heller, den kanske reagerar med just din lack.

Det är ju ingen som tvingar dig att ha det på din hoj. Jag fortsätter med det på mina då de ännu inte trillat isär efter x antal år eller ens visat tecken på att något skulle lösas upp.

Skyddsfilm från Biltema
gör du det. hoppas bara inte biltema byter producent till en produkt som hoj tre år senarevinte visar sig tåla. att lacken skulle ta synlig skada av att släppa igenom t ex mjukgörare eller lösningsmedel är en from föhoppning. det behöver inte synas alls

t ex dina petflaskor som ser så släta, oskadade och fina ut släpper igenom all kolsyra på bara ett drygt år. där drivs transporten av en tryckgradient, så det är lite annorlunda. transport genom ett till synes oskadat plastmembran är det likafullt.

Skyddsfilm från Biltema
När det gäller läsk så borde väl korken eller tätningen mellan kork och flaska släppa igenom det mesta? Eller killgissar jag fel ?

Skyddsfilm från Biltema
kais01 sa:
gör du det. hoppas bara inte biltema byter producent till en produkt som hoj tre år senarevinte visar sig tåla. att lacken skulle ta synlig skada av att släppa igenom t ex mjukgörare eller lösningsmedel är en from föhoppning. det behöver inte synas alls

t ex dina petflaskor som ser så släta, oskadade och fina ut släpper igenom all kolsyra på bara ett drygt år. där drivs transporten av en tryckgradient, så det är lite annorlunda. transport genom ett till synes oskadat plastmembran är det likafullt.

Märkligt att läskflaskan kommer hem till mig med kolsyra när den stått i butiken länge och ändå har kolsyra kvar då. Visst läcker säkert lite genom plasten. Men skulle säga 99,99999% genom ”interfacet” mellan kork och flaska efter att man öppnat den en gång

Men duktigt av biltema om de finner något som rår på resinet när det är svårt att finna de kemikalier som behövs själv, som inte samtidigt är högst frätande när man tar på det.

Man får ju hoppas 3m inte byter lim då eftersom du verkar anse det som ett säkert kort.

Senast ändrad:
Skyddsfilm från Biltema
är inte jätteförtjust i 3m, men om de skulle byta till ett för plast olämpligt klister som skulle förstöra hjälmar eller annat skulle de bli stämda till ruinens brant.

man behöver inte öppna petflaskor för att kolsyran ska försvinna. på ett år är det inte mycket kvar, på ett par år till är den helt borta. till slut blir det ett vacuumfenomen och flaskan sugs ihop.

även aluminiumburkar läcker genom väggen, inte i första hand kolsyra, men däremot dör flyktiga aromer undan i öl så det blir närmast odrickbart tre till högst sex månader efter produktionsdatum. blir beskt utan aahh. på flaska håller det sig mycket bättre.

Skyddsfilm från Biltema
kais01 sa:
man behöver inte öppna petflaskor för att kolsyran ska försvinna. på ett år är det inte mycket kvar, på ett par år till är den helt borta. till slut blir det ett vacuumfenomen och flaskan sugs ihop.

Du måste skämta! Först skriver du att tryckgradienten driver ut kolsyran genom plasten. Sen fortsätter kolsyran ut utan tryckgradient och det blir vacuum i flaskan. Så enligt din teori borde flaskan suga in luft igen och stå och andas ut och in om man glömmer bort den i källarförrådet...
(Ser ett skräckfilmsscenario framför mig här där alla bortglömda PET-flaskor som står och andas i diverse förråd går samman och hämnas på mänskligheten. ”Revenge of the breathing PET-bottles”)

Skyddsfilm från Biltema
kais01 sa:

även aluminiumburkar läcker genom väggen, inte i första hand kolsyra, men däremot dör flyktiga aromer undan i öl så det blir närmast odrickbart tre till högst sex månader efter produktionsdatum.

Killgissningar! Kul! Fakta är ändå bara fake news.

Skyddsfilm från Biltema
trailbiker sa:
kais01 sa:

även aluminiumburkar läcker genom väggen, inte i första hand kolsyra, men däremot dör flyktiga aromer undan i öl så det blir närmast odrickbart tre till högst sex månader efter produktionsdatum.

Killgissningar! Kul! Fakta är ändå bara fake news.
Om någon har tre månader gammal öl som måste kasseras kan jag ta hand om *host* destruktionen gratis.

Skyddsfilm från Biltema
Testade Biltemas 8x500 film idag eftersom den är väldigt mycket billigare än länkad. Oklart om den är sämre men det är väl troligt. Frågan är sämre för vad.
I alla fall ser den ut som skyddfilm och verkar göra jobbet. Värmde på lite för att forma den. Hårfint när det blir för varmt bara. Kanske bättre med hårtork än 50 år gammal black & decker från Wessels.

Jag har lite för lite tålamod och inte så känslig så nöjer mig med chain stay och seat stay. Med lite övning och nån som hjälper till att värma så tror jag att det funkar bra,

Skyddsfilm från Biltema
Inte Biltema och lite dyrare.
Den här satte jag på på utsatta ställen på min nya grushoj. Ganska lätt att få på om man följer instruktionerna. Har dock inte cyklat med den än så jag vet inte hur hållbarheten är.

20251217_092338_Original.webp

Skyddsfilm från Biltema
Testade Biltemas 8x500 film idag eftersom den är väldigt mycket billigare än länkad. Oklart om den är sämre men det är väl troligt. Frågan är sämre för vad.
I alla fall ser den ut som skyddfilm och verkar göra jobbet. Värmde på lite för att forma den. Hårfint när det blir för varmt bara. Kanske bättre med hårtork än 50 år gammal black & decker från Wessels.

Jag har lite för lite tålamod och inte så känslig så nöjer mig med chain stay och seat stay. Med lite övning och nån som hjälper till att värma så tror jag att det funkar bra,
Jag har använt den lite överallt, på nedre ramrör och kedjestag på cykel och tröskellådor på bilen bl.a. På den senare sedan 11 år och där sitter den fortfarande hel och fin.

Skyddsfilm från Biltema
satte på en liten bit till och inte oväntat gick det bättre när man tränat och sen lugnat ner sig. Orkar inte börja om men kanske sättar på diagnalrör också. Det kommer att bli stenskott och det är inte mening att det ska vara någon rädsla att slita på grejorna.

Tillbaka
Topp