Skyltmärkning i Ängårdsbergen?

winged

Ny medlem
Ho!

Var just ute på en "innan helgen när man bara sitter och äter chips och dricker öl" löptur i Ängårdsbergen (Göteborg). Till min förvåning ser jag att de har skyltat upp en hel del av stigarna typ "Långa Ravinen, Jonas Backe, Kurviga Hästvägen, Serpentinen etc.

Nån som vet vad som är på gång?
Nån tävling på G (kanske en MTB tävling *gnuggar händerna*) eller bara allmän upplysning?

Iofs bra att få namn på ställen där man brukar cyklar så man kan förklara lätt för nån annan vart man menar.

Eder
/Winged

Grymt!

Ska ut imorgon förmiddag och ta en slingertur tänkte jag. "Kurviga hästvägen" låter som den jag menar. Sen tänkte jag klämma in ett par varv på den dolda bmx/hopp-banan också.

Ska se om jag ser några skyltar.
/Fredrik

Ja, om inte "parkarbetarna" jobbat undan alla nedfallna trän så ligger det nog ett och annat där fortfarande. :-P Finns en del hinder i Delsjöområdet fortfarande, men det har blivit mkt bättre där nu än för ett par månader sedan, så visst röjs det lite grann trots allt. :-)

/Leo

feffemannen skrev:
-------------------------------------------------------
> > > Sen tänkte jag klämma in ett par varv på
> > den dolda bmx/hopp-banan också.
>
> Lycka till. Glöm inte motorsågen bara!
>
> f

Jaså du, är den blockerad alltså? Oh well, får se, finns ju några fina krön däromkring att lågflyga över. Finns det några andra "dolda" lekställen i änggårdsbergen än den banan? Jag pratar om den som ligger vid Bredfjällsmossen, som det så vackert heter på kartan.

Jo alltid är det någon som vet, den här gången var det jag och min hjälptränare Lasse som var ute en sen, mörk, regning kväll i veckan och skyltade upp lite platser och stigar i Änggårdsbergen. Var för övrigt en riktigt härligt tur ändå! ;)

Tanken är att vi skall underlätta orienteringsmomentet i kursen. Det inte bara underlättare för kursdeltagarna att lära sig namnen på de olika platserna utan för oss tränare att kommunicera dem till varandra och deltagarna. Förut har vi kört med beskrivningar, och även en del namn, vilket har gjort att en del förvirring uppstått och detta leder ofta till att gruppen splittras, då vi brukar vara såpass många, och en hel del förvirring uppstår. Kan bli en hel del letande efter folk som cyklat 'bort' också vilket drar ut på tiden.

En del kursdeltagare har inte ens efter avslutad kurs kunnat orientera fritt i Änggårdsbergen, då de bara cyklat bakom någon annan och koncentrerat sig 100%igt på själva cyklandet. Detta vill vi alltså råda bot på genom att göra orienteringsbiten till städigt upprepat moment i kursen. Vi tänker tjata helt enkelt! ;)

Vi använder oss givetvis av en karta också, där vi har numrerat alla namngivna platser men alla deltagare köper i regel inte denna karta, som finns på Botaniska trädgårdens butik.

Så tyvärr blir det ingen tävling den här gången, även om det hade varit kul! Hoppas du har överseende med detta! :)

Vi tänker givetvis även plocka ner alla anslag om sisådär 2 veckor. Då vi misstänker att folk inte alltid kommer tycka att det är så kul med små vita plastskyltar som hänger i träden.

Kursen pågår dock från 21 april till slutet av maj, drygt en månad.

/ jonas

Kom just hem efter en fin tur i Ängården.

Först hittade jag inga "skyltar" men såg sedan en liten vit papperslapp som det stod "Lilla Ravinen" på. Och att den skulle tas ner senast 14e maj. Trevligt initiativ med lite namn, även om just den stigen var helt ofarbar, ett enda stort lerhål. Men häststigen bredvid var desto roligare!

Stötte på åtminstone 4 andra cyklister också. Såg en kille med fullface som åkte nerför en brant löpa som jag brukar ta ibland och noterade att han försvann in i skogen på ett ställe jag aldrig sett. Cyklade efter och fann en brant backe med ett skönt drop mitt i. Tyvärr hann han försvinna, men kul ändå.

Och bmx-banan var tyvärr full av träd. :(

Tillbaka
Topp