Sladd

Henkan94

Ny medlem
Sladd
Som ni kanske vet så är det inom rally många förare som påstår att sladd är onödigt. Andra säger att det går fortare i kurvorna med sladd med argument att det gör så att framhjulet får mer grepp och därför går det fortare än utan sladd. Så nu är frågan, vad tror du. Går det fortare eller inte med sladd?

PS: råkade ta fel bild och det upptäckte jag redan innan jag skickade, men det går av någon konstig anledning inte att ta bort texten med bakcsteg/Henkans bror .ds.

Bilagor

• DSC01057.JPG
    DSC01057.JPG
    52.8 KB · Besök: 39
Sladd
Henkan94: Nej, det finns ingen som är seriös här. Inte när det gäller annat än öl, rödvin och whisky.

Det går snabbare att köra på det sätt som bäst passar situationen än att i förväg bestämma sig för att alltid svänga på det ena eller det andra sättet. Kort sagt, sladd är snabbast när det går snabbast att svänga med sladd. Annars går det snabbare utan.

Sen kan vi väga in tråkiga saker som stigslitage och sånt, men det är överkurs.

Sladd
Mårten skrev:
-------------------------------------------------------
> Henkan94: Nej, det finns ingen som är seriös
> här. Inte när det gäller annat än öl, rödvin
> och whisky.
>
> Det går snabbare att köra på det sätt som
> bäst passar situationen än att i förväg
> bestämma sig för att alltid svänga på det ena
> eller det andra sättet. Kort sagt, sladd är
> snabbast när det går snabbast att svänga med
> sladd. Annars går det snabbare utan.
>
> Sen kan vi väga in tråkiga saker som stigslitage
> och sånt, men det är överkurs.

Okej, men om i en vass 90 graders krurva på grus, det borde gå fortare med sladd?
Tack för trådens första seriösa svar!

Sladd
Henkan94: Kanske. Kanske inte. Hur är kurvan doserad? Hur ligger gruset? Hur bred är stigen (går det att apexa på ett bra sätt)? Vad kommer efter? Vad hade du för ingångshastighet?

Är det kurvan du är intresserad av eller totalt över en längre sträcka? Det kan göra skillnad...

Sladd
Vad kommer efter kurvan i fråga? Är det blött, torrt, gräs, lera, grus, sten -ja du fattar.

Att jämföra med motordrivet går inte då man med hjälp av en motor kan räta upp fordonet i körriktningen. Det funkar inte på samma sätt med cykel.

Sladd
Seriöst svar:
Om du tittar på de som kör roadracing och supermotard så kan man vinna en del på att ställa upp sladd innan kurvan. Du kan få en tightare radie genom kurvan och bevara farten bättre. Det bör dock tilläggas att det knappast är många amatörer i dessa sporter som regelbundet gör detta då det kräver mycket teknik och känsla. priset för att misslyckas är en highsider i 100+ km/h. Sånt gör ont...

Ett exempel på en som kan...

Sladd
Mårten, jag håller med, du har ju nu förmodligen missat möjligheten att skapa klarhet i en massa andra trådar!

Henkan, du skriver att du råkade ta med fel bild. Rätt bild är?

Sladd
CJ skrev:
> Ja alltså du skapar ju klarhet på ditt
> sätt.....men alla sätt är bra.

Det är ju lite som när en tjej säger att en kille är snäll vilket ju egentligen betyder att hon tycker att han är rent gräsligt ful men att hon inte vill göra honom ledsen.

Fyfan vad elakt av dig!

> Fast nu vill jag se Henkans bild - inga schampon.

Mm, jag vill också se!

Sladd
CJ skrev:
> Nja, du är mer en sån där kile som tjejer vill
> vara kompis med...

Dagens bästa, och då är ändå urvalet extravagant idag :) Mohahahaha ka-tjing!

Sladd
Henkan94 skrev:
> Vi snackar cykel såklart. Trodde det var
> självklart eftersom detta är ett cyeklforum.

Det är inte alls så självklart. :) Men att köra med sladd är ju ett sätt att styra. Både på cykel och med bil.

Sladd
Jag har en teori men jag vet inte hur jag ska förklara den så att ni förstår men jag ska försöka komma på något sätt att beskriva vad jag menar. Det är att det kan gå snabbare just på grund av att man svänger med både fram och bakdelen på cykeln och därför svänger man snävare.
Oj, det går verkligen inte att beskriva min teori på ett lätt sätt.

Sladd
Brakastruten skrev:
> Var är Youtubefilmen med de driftingtokiga
> "arab"cyklisterna (Inga lycrabrallor)? De borde ha
> koll på ämnet.

här

Tillbaka
Topp