Slaglängd HT

Zibban

Ny medlem
Slaglängd HT
Tja!
Har hittat en billig RS Rebagaffel med 120mm slaglängd. Är det helt fel på en HT? Cykeln den ska sitta på är en Scott Scale 29" En möjlig tanke är att den även ska kunna flyttas till en FS ram i framtiden.

Vad händer med cykelns egenskaper när man har 100 vs. 120mm slaglängd, förrutom dämparegenskaperna?

/H

Senast ändrad:
Slaglängd HT
Både styrvinkel och gaffelrörsvinkel blir flackare (en knapp grad kanske). Vevlagret kommer upp nån cm.

Den flackare sadelrörsvinkeln går eventuellt att kompensera med att skjuta fram sadeln lite om du har justermån åt det hållet. Då kommer du å andra sidan styret lite närmare.

Sen hur man upplever ändringarna är en annan sak. Vill man ha en xc-räser kanske det inte är helt lyckat men för vanligt stigtrams är det inte nödvändigtvis negativa förändringar (om man ens märker skillnaden).

Det kan dock vara så att du förverkar eventuell ramgaranti genom att köra med "för lång" gaffel eftersom brytkrafterna på styrhuvudet ökar.

Vissa Rebagafflar går ju att bygga om internt. Du kanske kan få ner den till 100?

/Johan

Slaglängd HT
Min första stigcykel var en gammal Scott YZ1 som jag smällde på en 140mm gaffel på. Geometrin blev skitskum men den var riktigt kul att grotta runt med, speciellt utför. :)

Slaglängd HT
2cm längre gaffel låter inte som det skulle göra en jättestor skillnad men det kanske det gör? Eller är den totala längden på gaffeln (exl.röret) mer än 2cm?

Slaglängd HT
Det så kallade AC-måttet (axle to crown) är mycket riktigt är det man ska titta på. Det kan skilja för gafflar med samma slaglängd eller vara samma för gafflar med olika slag beroende på modell och märke. med lite Googling borde du kunna hitta måtten för din nuvarande gaffel och Reban.

Jag har för övrigt en Inbred 29" som jag kör med 120 mm gaffel istället för avsedda 100 och tycker att det funkar bra. Det är iofs en SS som körs mycket stående och jag har inte provat med 100 ;).

/Johan

Tillbaka
Topp