Hej frantic!
Eftersom det var jag som ritade Red Devil kartan för några år sedan så kanske jag kan svara på det? ;-) Det är en extremt stökig stig, så runt 100mm är lagom slaglängd om man vill köra på fort. Själv använder jag cyklar med både 63mm och 130mm slaglängd fram. 130:an(Marzocchi Z1 Freeride) sväljer det mesta, men kräver att man har en cykel som tål en såpass stor gaffel. Har den på en Bullit med 178mm slaglängd bak. ;-) Men på en hardtail så skulle jag faktiskt föreslå en lättare Marzocchi gaffel med stålfjäder, så som MX Pro Coil eller Marathon S Coil. Tyvärr drar priset iväg på gafflar med stålfjäder och bra dämpning, så 3kkr och uppåt kostar de. Vill man komma billigare undan så finns Marzocchi MX Comp, med luftfjäder och lite enklare dämpning, ca 2kkr. Den fungerar också utmärkt, men dämpningen är inte lika känslig som de dyrare fjädergafflarna.
Men som sagt, cykeln måste klara av gaffeln. En 100mm gaffel kanske gör att geometrin på din cykel blir helt fel, då kan en 80mm vara bättre val. Stirra dig inte blind på gaffelvikten, Marzocchi gafflarna väger lite mer än andra men håller i längden och känns faktiskt inte tunga i verkligheten.
/Leo