slaglängd

frantic

Ny medlem
slaglängd
vilken slaglängd är lämpligast för körning på stökiga stigar, typ delsjöområdets "red devil". Jag väger 80kg och är relativt ny i sporten. Bör jag ta med 80mm som ett alternativ eller är det för lite. Jag antar att det inte bara är slaglängden som spelar roll, men vad är det mer som jag bör titta på när jag väljer en framgaffel för en motionär?

slaglängd
Hej frantic!

Eftersom det var jag som ritade Red Devil kartan för några år sedan så kanske jag kan svara på det? ;-) Det är en extremt stökig stig, så runt 100mm är lagom slaglängd om man vill köra på fort. Själv använder jag cyklar med både 63mm och 130mm slaglängd fram. 130:an(Marzocchi Z1 Freeride) sväljer det mesta, men kräver att man har en cykel som tål en såpass stor gaffel. Har den på en Bullit med 178mm slaglängd bak. ;-) Men på en hardtail så skulle jag faktiskt föreslå en lättare Marzocchi gaffel med stålfjäder, så som MX Pro Coil eller Marathon S Coil. Tyvärr drar priset iväg på gafflar med stålfjäder och bra dämpning, så 3kkr och uppåt kostar de. Vill man komma billigare undan så finns Marzocchi MX Comp, med luftfjäder och lite enklare dämpning, ca 2kkr. Den fungerar också utmärkt, men dämpningen är inte lika känslig som de dyrare fjädergafflarna.

Men som sagt, cykeln måste klara av gaffeln. En 100mm gaffel kanske gör att geometrin på din cykel blir helt fel, då kan en 80mm vara bättre val. Stirra dig inte blind på gaffelvikten, Marzocchi gafflarna väger lite mer än andra men håller i längden och känns faktiskt inte tunga i verkligheten.

/Leo

slaglängd
Tyvärr är <http://www.gbgmtb.tk/> nere för tillfället, men den ska upp snart igen. Jag la upp Red Devil kartan på en annan server istället precis så här är den om någon är intresserad av att se hur den går. Det tar ca 1.15-1.30 att köra på sommaren, trots att det är "endast" 16km långt. Den är gjord för att njutas av så det är roligare att ta det lugnt där. :-)

<http://w1.311.telia.com/~u31115951/Red_devil.jpg> OBS stor bild...

/Leo

slaglängd
>Slaglängd är inget egenvärde. Det viktiga är kvaliteten på dämpningen.

Det är sant, men ibland så är faktiskt lång slagläng oslagbart. Men det går att ta sig fram med mindre också, mindre bekvämt och med lite bättre spårval. En 130 gaffel gör det möjligt att köra på det mesta och ändå klara sig. :-)

/Leo

slaglängd
hetlt ot, men vart kör man för att komma på "red devil"?
Det var inga gatunamn på kartan, så om nån vill beskriva vägen dit vore jag nöjd. Jag bor vid härlanda ungefär

MVH
/Zam

slaglängd
Zam: Ok, här kommer ett "åktips" ;-) Från änden på Härlanda tjärns parkering så åker du på den stora grusvägen(som även kallas "grusåttan") som går precis bredvid fotbollsplanen. Fortsätt på den, rakt genom(inte svänga än!) korsningen där du ser den lilla bron till vänster. När du kommer till den större korsningen där grusvägen även går rakt fram mot brudarebacken så ska du svänga vänster och köra förbi svarttjärn och vidare uppför backen som kommer efter det. Väl uppe på krönet där grusvägsbacken planar ut så ser du en skylt där det står "Getryggen", den pekar upp till vänster. Kör in på den och du är inne på Red Devil slingan. Denna tekniskt svåra stig tar dig högst upp på Getryggen, klättringen är riktigt krävande men kul! På kartan ser du denna stig gå österut längst upp till vänster på kartan efter raktsträckan som går norrut. É du mé på den? ;-)

/Leo

slaglängd
Tack så mycket för beskrivningen. Jag tror det ska gå och hitta dit. eventuellt har jag redan cyklat på den lite här och där. Jag brukar vara ute med en kompis som hittar bättre. Jag brukar bara trampa på, och rätt vad det är så är vi tillbaka och jag har ingen aning om var vi varit. Getryggen vet jag iaf att jag var och cyklade på i onsdags. Tack igen iaf

/Zam

Tillbaka
Topp