Slakta cykel, har jag vad som krävs?

nesvop

Aktiv medlem
Hej.
Jag har just nu en: https://www.cube.eu/en/products/road-race/attain/cube-attain-gtc-pro-disc-greynflashred-2016/
Har varit inne lite på att köpa en cykel som är kompatibel med lite bredare däck. Sagt och gjort så har jag slagit till på en väldigt liknande ram (från Kina) och funderar lite på vad som krävs för att få den i rullande skick.

Den nya ramen har BB86, hur vet jag vad den nuvarande har? Behöver jag bara köpa ett nytt vevlager från shimano som passar så är allt guld och gröna skogar?

Behöver jag några adaptrar för t ex. bromsoken?

Finns det några andra smarta tankar? Jag kan ju t ex. sälja cykeln och köpa en ny grupp, men tror att jag får ut ungefär samma peng som jag gör av med (i den bästa av världar).

Troligen ny framväxel. Vad är det för standard på bromsarna på kinaramen? Om det är post-mount så måste du köpa nya bromsok, annars inte. Samma axelstandard fram? 100x12, 100x15?

Resten kan flyttas rakt över.

Senast ändrad:
Du har Hollowtech II på din nuvarande hoj och det ska gå att få ihop med ditt nya BB86. (kan skilja på axeln men har du 24mm är du tydligen grön).
Sen om du kan flytta över vet jag inte men du borde kunna köpa ett nytt.

Gällande bromsadaptrar så beror det på vad den nya ramen är byggd för kontra din nuvarande. Dvs har du 160mm idag och den nya är 140mm (dim på skivan då) kommer du behöva adapter.

Sen finns det inga raka svar , riv , beställ det som saknas. :)

BjornR sa:
Troligen ny framväxel. Vad är det för standard på bromsarna på kinaramen? Om det är post-mount så måste du köpa nya bromsok, annars inte. Samma axelstandard fram? 100x12, 100x15?

Samma axelstandard 100x12 samt 142x12.
Flat-mount på ramen, det glömde jag.

Varför behövs ny framväxel?

nesvop sa:
BjornR sa:

Samma axelstandard 100x12 samt 142x12.
Flat-mount på ramen, det glömde jag.

Varför behövs ny framväxel?
Har den nya ramen fäste för "braze on", så behöver du ny växel, annars är det beroende på om sadelstolpsröret har samma dimension som din gamla cykel om den gamla växeln går att använda eller inte.

tinkerbell sa:
nesvop sa:
BjornR sa:
Nuvarande sitter med klämma 31,6mm. Har nya ramen samma diameter och använder klämma för montering?

I den nya ramen ingår stolpklämma, så det borde vara ok.
Det avser säkert sadelstolpsklämma, inte klämma för framväxel. Det hela handlar om den nya ramen har braze on eller inte.

Aha, det måste jag kika.
Så om den har ett fäste för framväxel på ramen så är den kompatibel med Braze-on utan att byta framväxel?
Eller snarare, om det är samma storlek på röret där framväxeln sitter så kan jag använda samma, annars behöver jag ny framväxel.

Senast ändrad:
nesvop sa:
tinkerbell sa:
nesvop sa:
BjornR sa:
Nuvarande sitter med klämma 31,6mm. Har nya ramen samma diameter och använder klämma för montering?

I den nya ramen ingår stolpklämma, så det borde vara ok.
Det avser säkert sadelstolpsklämma, inte klämma för framväxel. Det hela handlar om den nya ramen har braze on eller inte.

Aha, det måste jag kika.
Så om den har ett fäste för framväxel på ramen så är den kompatibel med Braze-on utan att byta framväxel?
Eller snarare, om det är samma storlek på röret där framväxeln sitter så kan jag använda samma, annars behöver jag ny framväxel.
Har ramen fäste för framväxel så är det ny växel som gäller.
Har ramen inget fäste så kan den gamla växeln passa om det är samma diameter på röret där framväxeln sitter.
Oavsett är en framväxel inte jättedyr, det är bara det att det alltid är en massa saker som måste bytas vilket gör att det blir dyrt i slutändan ändå.

Tack så mycket för hjälpen, jag ska försöka förbereda mig genom att köpa hem allt.
Det är dock lite svårt att förutse allt.

Tillbaka
Topp