Slänga fyllekrockad ram?

Ruben

Medlem
Slänga fyllekrockad ram?
Hej.

Nu har jag ställt till det. Kombination fylla, trötthet och cykling ledde till någon slags kollision. Jag uppfattade kraschen som ganska mild, men cykeln verkar ha uppfattat det annorlunda. Ramen har fått sig en smäll som ni kan se på bilderna nedan.

Frågan är, vad ska jag göra med cykeln? Cykla vidare som om ingenting hänt eller ska den direkt till skroten då den är livsfarlig och kommer att ramla i bitar när som helst?

Tacksam för svar (och om svaret är skrota, tips på billiga ramar).

/Ruben

P1050001.jpg

P1050002.jpg

P1050003.jpg

P1050004.jpg

P1050005.jpg

P1050006.jpg

Slänga fyllekrockad ram?
Tjena!

Jag skulle då inte köra vidare på den.. Kan hålla men kan också gå helt åt helvete..

Vad ska du ha för storlek om du ska ha en ny? Finns en sweet Grand Touring till salu.. Lite äldre än din... :D

Slänga fyllekrockad ram?
Knäis: Jag är intresserad av något i 55cm-klassen. Jag gjorde mig av med min motobecane och är inte särskilt intresserad av att skaffa en ny. Tråkig cykel det där.

GurraG: Tack för tipset.

/Ruben

Slänga fyllekrockad ram?
Tjena!

Ruben. Jag vet.. Men man kan ju försöka.. Kanske en riktigt udda då? HAr en Fuji tempo i 54.. vet dock inte om jag vill sälja.. hmm..

Slänga fyllekrockad ram?
Det kan vara att lacken varit hård o sprö så den har gått i paj när du körde in i något o att ramen sviktade till just där..

//Hansen

Slänga fyllekrockad ram?
Knät: Berätta lite mer, har du några bilder eller bilder på liknande? Är det en sån med böjt topprör?

Freddie: Ja, mycket trist. Ebayade hem den från Düskland i September och hann cykla på den i ungefär en månad. Såhär såg den ut på ebay innan den blev min.

/Ruben

CIMG0391.JPG

Slänga fyllekrockad ram?
Kolla med någon som ultraljudar svetsar o dylikt. Kanske kan de för en billig peng hjälpa dig med att se hur alvarligt det är.

Färgen har ju defenitivt fått ta stryk å även röret. Jag utgår från att det är en stålram och stål i säg fixar ju en hel del.

Hadde en ram själv som jag frontade mot en bil o fick liknande skador på denna. Chansade på att räta ut den och det gick bra, ska tilläggas att den var så böjd att framhjulet tog mot diagonlaröret.

Don't drink and bike...

Slänga fyllekrockad ram?
den lär ju ha helt annan geo så den blir nog jobbigare att cykla på. Vill du göra det ändå så slipa bort färgen och kolla hur rören ser ut. Stål är ju väldigt förlåtande så även om den nog är svagare än tidigare så går den nog inte av om det inte är sprickor i den (eller du smäller igen).

Slänga fyllekrockad ram?
>> Nu har jag ställt till det. Kombination fylla, trötthet och cykling ledde till någon slags kollision.

Fylla - cykling!

Hur dum får man bli!!
Rätt åt dig, men hoppas du inte slog dig.

Slänga fyllekrockad ram?
Ruben skrev:
-------------------------------------------------------
> Knät: Berätta lite mer, har du några bilder
> eller bilder på liknande? Är det en sån med
> böjt topprör?
>

Tjena!

Du har väl ändå sett den?? Den röda fujin med Barbien på sadelröret..

Slänga fyllekrockad ram?
humlebaek skrev:
> Kolla med någon som ultraljudar svetsar o dylikt.

!!!!!!?????????? hur fungerar det?

Yo have to com to visit me. becors i dont send the part

Slänga fyllekrockad ram?
Jag skulle absolut testa Martin O's variant. Stål och kallriktning brukar ju funka ganska bra. Dessutom har du redan, genom att fylle-fixie cykla, bevisat att du inte är så anal med säkerhetstänkandet, till skillnad från många andra på det här forumet. Rikta och kör vidare är mitt tips.

Slänga fyllekrockad ram?
Det där var väl inte så farligt. Jag hade kört vidare som det var så länge styrhuvudet fortfarande är i linje med sadelröret. Bara dumt att börja banka och rikta i onödan.

Slänga fyllekrockad ram?
Håller med dom som säger att det fint att rikta upp den. Ta den till en typ svetsverkstad. Där brukar de ha domkrafter och bra grejer för att rikta upp såna här grejer. Det blir lite set-up göra, så det kan ju kosta ett par hundringar till kaffekassan.

Slänga fyllekrockad ram?
... och efter riktning medelst svets får man blästra ramen, grundmåla och sedan hitta någon som kan göra ett nytt lika proffsigt lackjobb och hitta nya originaldekaler. Vad är prislappen uppe i nu för att få överrör och diagonalrör något lite rakare?

Slänga fyllekrockad ram?
oxr skrev:
> ... och efter riktning medelst svets får man
> blästra ramen, grundmåla och sedan hitta någon
> som kan göra ett nytt lika proffsigt lackjobb och
> hitta nya originaldekaler. Vad är prislappen uppe
> i nu för att få överrör och diagonalrör
> något lite rakare?

Kallrikta Oskar, kallrikta. Du vet så där som du brukar göra med plankor o bryt o bänd :)

Slänga fyllekrockad ram?
Oj, tack för alla tips. Jag ska nog testa att gå till någon verkstad som kan rikta och inspektera. Låter som en bra idé.

Kneecap: Ja den är fin, det är Davids gamla va? Vad ska du ha för den?

Backpack: Som tur var så var det inte min favvocykel, då hade jag gråtit blod vid det här laget.

/Ruben

Slänga fyllekrockad ram?
Är det bara jag, eller ser gaffeln böjd ut också?

Ser ju jäkligt tight ut mot diagonalröret, och så mycket kan väl knappast styrröret riktas om i en sån konstukrion tycker jag.. och det borde väl vara just gaffeln som tar det mesta av stryken om man krockar? :)

Slänga fyllekrockad ram?
Rippa skrev:
> oxr skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > ... och efter riktning medelst svets får man
> > blästra ramen, grundmåla och sedan hitta
> någon
> > som kan göra ett nytt lika proffsigt lackjobb
> och
> > hitta nya originaldekaler. Vad är prislappen
> uppe
> > i nu för att få överrör och diagonalrör
> > något lite rakare?
>
> Kallrikta Oskar, kallrikta. Du vet så där som du
> brukar göra med plankor o bryt o bänd :)

Jag tror det är smått omöjligt att kallrikta det där utan att skapa bucklor. Vad ska du bryta och bända mot?

Slänga fyllekrockad ram?
Hmm klurigt detta...Men jag tror ändå inte på att kallrikta den, att hålla på och böja rören fram och tillbaka är definitiv dåligt för hållfastheten. Vill man göra något åt den så kommer det nog kosta lite. Det bästa sättet tror jag är att låta någon som kan gassvetsa löda bort muffarna, ta bort dom och styrröret. Sedan rikta rören innifrån och möjligtvis förstärka dem innifrån med rör av tunnare diameter. Sen är det bara att löda ihop skiten igen och lacka. Prislapp? Om det värt det? Det kan bara Ruben veta? Jobba på!

Slänga fyllekrockad ram?
lleberg: Gaffeln ser inte ut att ha blivit deformerad någonstans. Bancyklar har ofta väldigt tight geometri, på min andra ram går däcket i diagonalröret om man har fetare än 22mm-däck.

Lofi: Jag får känslan av att jag skulle komma biligare undan med att custombygga en ram istället.

Jag tror att jag ska leta up någon trevlig verkstad som kan ta sig en titt på det hela, är det någon som känner till en sån på sydöstra söder?

/Ruben

Tillbaka
Topp