Slangar, ventiler och en pumpjävel!

Nullsession

Ny medlem
Körde en runda igår, fick punktering i skogen. Inte hela världen eftersom jag hade extra slang. Shoppade den på XXL lite stressad på lunchen men då är det ju "smal" ventil på den...

Skitirriterande eftersom min pump behöver skruvas isär för att antingen pumpa bilventil eller den smala varianten.

Nåja, idag tänkte jag köpa en ny extraslang men vill såklart ha bilventil igen. Inte en affär i bromma blocks kränger 29-tums slang för MTB med "rätt" ventil. Fick åka halvvägs till brommaplan för att hitta rätt...

Nu till frågan: Vilken ventil är MTB-standard? Vilken slang är bäst? Borde jag belåna lägenheten och ge mig på slanglöst? Köpa en bättre pump?

På "billiga" cyklar brukar det vara bilventil (Schraeder) och på "dyrare" racerventil (Presta).

Enklast och mest flexibelt är nog att skaffa en ny pump. Många, inkl jag, tycker att Lezyne är bra.

Slanglöst är också bra, men du vill ändå ha med slang och pump om du skulle punktera däcket utan att det tätar.

Så Presta-ventil är numera defacto-standard (iaf på happy)? Känns som att tappar man bort "muttern" eller är lite för ivrig och böjer ventilen så får man bära hem hojen som nån gammal cx-cyklist... Nåja, får köra punktering på bägge däcken nästa runda så får jag en anledning att byta bägge slangarna så att det är samma ventiltyp. Konsumtion ger lycka!

Nu när alla fälgar är breda och fina tycker jag Presta saknar existensberättigande på Mtb hjul. Finns inga fördelar mot schrader. NOLL!

Däremot böjs det lilla utsticket hur försiktig jag än är med mina pumpar. Ibland går de av.

Även om sakliga argument kan framföras till prestas fördel (bla. lite större hål när man skruvat bort ventilen men då är Dunlop ännubättre..) förbehåller jag mig rätten att inte ändra uppfattning.

Vill man inte tycka att en ventil som är ren från skit är bättre än en som gäggat igen av smuts och där man blåser ner geggan i tätningsytorna när man pumpar så slipper man. Men risken är att folk tycker man är en idiot :-)

feeblesmith skrev:
-------------------------------------------------------
> Däremot böjs det lilla utsticket hur försiktig
> jag än är med mina pumpar. Ibland går de av.

Det har jag aldrig fattat hur folk lyckas med. Kan det vara så att folk tror att man måste trycka dit pumpen så mycket att ventilen börjar pysa? Det räcker med att man trycker ned pumpen lite grann och tätar med spaken (för en sån har väl alla på sina pumpar väl?). Sen är det lätt och smidigt som en plätt i solsken att pumpa sin slang.

feeblesmith skrev:
> Nu när alla fälgar är breda och fina tycker jag
> Presta saknar existensberättigande på Mtb hjul.
> Finns inga fördelar mot schrader. NOLL!
>
> Däremot böjs det lilla utsticket hur försiktig
> jag än är med mina pumpar. Ibland går de av.
>
> Även om sakliga argument kan framföras till
> prestas fördel (bla. lite större hål när man
> skruvat bort ventilen men då är Dunlop
> ännubättre..) förbehåller jag mig rätten att
> inte ändra uppfattning.

Idot.

feeblesmith skrev:

Hopplöst med slanglöst för schrader tyvärr, då måste man köra tunga gummifälgband. Så då är det rätt värdelöst med fälgar med stora hål.

Kör man både Racer och MTB har man såklart Presta på alla sina cyklar, då räcker det med en minipump.
Sen får man ju ha en fotpump ändå för schrader för rullebören och säckkärran.

Pumpa MTB-däck med minipump hör till livets höjdpunkter!

Annars föredrar även jag schraderventil då jag är en idot som kröker av nålventilen och tycker det är mycket lättare att fylla på gegga genom en schrader. Kör ghetto med tunn slang i dessa fall.

/S

feeblesmith skrev:

+1

Trots det har jag tyvärr Presta på två av tre. Det finnes nog tyvärr inte så många bra hjul som funkar till Schrader, förutom då Mavic CrossOne.

Frid!

Tillbaka
Topp