Slangar...

La Clavicula

Ny medlem
Slangar...
Nu har jag tröttnat på racer-ventilernas topp-spröt som går av hela tiden. Jag har fått tips om att byta till bilventiler istället och att borra upp hålet i fälgen för att passa. Någon som vet mer om detta? Vad är racer-ventilerna bra för egentligen, förrutom som ett rent eftermarknadstrick...

Slangar...
Om du förstör racerventiler på löpande band skall du nog kolla efter en ny pump för med en riktig pump har då aldrig jag förstört någon ventil.

//Markus

Slangar...
Från att vara bilventilsförespråkare så har har jag gått över till den goda sidan. Tycker racerventiler är nklare att pumpa, enklare att byta slang, ser coolare ut... ;)

Slangar...
Jag har heller aldrig lyckats ha sönder en race-ventil.
Kanske böjt den lite, men det gör ingen skada.

Bilventil är det på cykelen nu.
Det är inte det bästa men funkar bra om man har en bilpump med sig. Hah!

Borrade en fälg tidigare i sommar. Gick fint.
Men man ska vara nog att köra runt i hålet med ett gradverktyg!

BILD:
308072_B_2004-06-30_140413.jpg

Slangar...
> Racerventiler är lättare att pumpa. Med en bra pump alltså.

Fick en konstig racerventilspunka under SSSM. Hittar inget hål på slangen. Men ventilen ser
ut att ha åkt ut genom fälgen och sedan knäckts mot fälgen inuti däcket. Helskumt.

Hade ingen sån där "låsring" gängad på ventilskaftet...

Slangar...
"Toppsprötet" (vad heter den delen egentligen?) kan gå av ganska lätt om man är oförsiktig när man pumpar. Kör man med handpump får man t ex aldrig ta stöd mot ventilen, vilket vissa gör med bilventiler eller de här äldre standardcykelventilerna. Då kan sprötet eller hela ventilen gå av, om man har otur.

Slangar...
vid vilka tryck är det bilventil börjar krångla egentligen? Har raceventil men en kompressor med tryckmätare till bilventil så man har ju funderat på att byta. Eller är det nån som vet en vettig adapter till ett sånt där kompressormunstycke??(den med manometern alltså?
308685_B_2004-06-30_172144.jpg

Slangar...
menar du adapter för att kunna pumpa racerventil med bilpump?

I såna fall finns det bra adaptrar på clas ohlsson.
ca 40 kr för en hel adaptersats med allt från bilventil till bollventil.

/Adam

Slangar...
jonasp skrev:
-------------------------------------------------------
> vid vilka tryck är det bilventil börjar krångla
> egentligen?

42 respektive 7x6

Slangar...
Med tanke på att man använder bilventil på bmxer och lastbilar och andra hårda prylar så är det där med att de får problem vid höga tryck nog kvalificerat struntprat och lösa rykten. =)

Slangar...
UST.. så slipper du slangen iallfall...sen finns en "ventilmojj" så den blir lika rund som en "bilventil"
HUmmz du han före... sitter o pillar på en sådan bilventils mojjedutt nu iof.

Senast redigerad av en moderator:
Slangar...
rikard skrev:
> Med tanke på att man använder bilventil på bmxer
> och lastbilar och andra hårda prylar så är det där
> med att de får problem vid höga tryck nog
> kvalificerat struntprat och lösa rykten. =)
>
> --
> Min broms ligger emot, stenhårt...
> s+ T+>+++ ss+>++ fs+ hs++ tt++>++++
> M++>++++ H+++ S+ ww-- V+++
> will build wheels for food

Lastbilsdäck har inte alls höga tryck. de har t.o.m lägre tryck i sina däck än vad normala bildäck skall ha! Samma sak med traktordäck! Stora däck har stor luftvolym men jättelågt tryck!

Slangar...
Lastbilar brukar ha mellan 7 och 9 kilo så visst är det höga tryck i lastbilsdäck.
Bilventiler används även i klimatanläggningar på fordon och där kan trycken vara över 30bar med extra höga krav på täthet.
Så att högt tryck skulle ha med saken att göra är nog som rikard sa bara bullshit.

Slangar...
Är det inte bilventiler i våra kära dämpare? Där är det fanimej tryck, i alla fall om man väger som jag...

Jag har 170 psi i min dämpare... vilket är nästan 12 bar. Med bilventil.

Slangar...
danky_xv skrev:
> Lastbilsdäck har inte alls höga tryck. de har
> t.o.m lägre tryck i sina däck än vad normala
> bildäck skall ha! Samma sak med traktordäck!
> Stora däck har stor luftvolym men jättelågt
> tryck!

Du kör inte lastbil va? =) Inte jag heller egentligen men jag gjorde det i lumpen. Jag minns att mitt befäl blev vansinnigt på mig när jag frågade om det skulle vara 8 bars tryck eller 8 bars övertryck i däcken (de var bara märkta 8.0). Sen frågade jag om det var trycket eller övertrycket som stod på manometern. Han hade nog aldrig reflekterat över de sakerna.

Jag löste det genom att pumpa upp däcken tills däckssidorna såg bra ut, vid 8.0 bars övertryck. =)

/rikard

Tillbaka
Topp