Slanglös: för smal tejp?

Halvdan

Aktiv medlem
Har fått hem slanglösgrejer men hade ju läst på slarvigt om tejp. Tog en som var ett par mm smalare än fälgens innerbredd men det skulle visst vara tvärtom enligt de flesta guider. Kan det bli problem på riktigt dvs värt beställa en ny bredare, eller funkar det ändå? Fälgarna är 29 resp 30 mm, tejpen 27.

Jag har alltid kört med en tejp som är någon enstaka mm bredare än fälgen utan några problem, men jag har sett tips från Youtube där personen i fråga säger att man ska ha en tejp som är lite smalare än fälgen så det verkar finnas olika skolor :)

Jag har tejp som bara täcker ekerhålen och lite till. Funkar bra. Kör som ovan, ett varv till. Men jag bryr mig inte om kanterna. Kör bara mitten..

Alltid kört eltejp på mina slanglösa mtb-fälgar, funkar kanon och är dessutom billigt! Säger inte att detta är vad du ska använda men om du har bråttom att få ordning på fälgarna kan det vara ett alternativ

För att skydda kanterna på fälgtejpen att skavas upp eller vilket syfte fyller packtejpen?
För att inte släppa in luft under kanten på tejpen, som jag anser är stor risk om inte tejpen når ut till kanterna och däcket sitter uppe på tejpen .
Men packtejpen är för svag ensam över ekerhålen.

Smal tejp kan funka, men det ökar risken för tejphaveri när man byter däck eftersom man då trycker kanttråden inåt. Å andra sidan är det inte hela världen att tejpa om fälgen då.
Är tejpen bara lite smalare än fälgen så kommer förmodligen däckets kant ligga an mot tejpen ändå, och hålla tätt.

Sen gäller det att som alltid sträcka tejpen ordentligt och undvika bubblor. Men smal tejp borde du behöva vara mer noggrann än om tejpen går ändå ut i kanten. Och det är kanske inte bra med smal tejp om fälgen är skrovlig.

Tillbaka
Topp