Slanglöst mtb

Slanglöst mtb
Kanske inte just generellt för heldämpat, men punkteringar!! Har inte haft någon sedan jag gick över till slanglöst, grymt skönt. Dessutom tycker jag däcken får bättre fäste och man kan köra lägre tryck.

Slanglöst mtb
Jag konverterade mina nya hjul i går kväll, ZTR crest fälgar och Conti X-king racesport.
Det gick konstigt nog alldeles utmärkt, och dom var fortfarande täta i morse...

Det ska bli kul att prova rull och grepp sen när det torkat upp lite.

Slanglöst mtb
det är ju lite mer komplicerat att byta däck när dom gammla är utslitna eller man vill prova något annat, annars tycker jag bara att det är fördelar.

Slanglöst mtb
Mina Conti Mountainking SS är helt hopplösa att få täta. Så en av nackdelarna är tillförlitligheten för min del. Inget kul när man ska iväg och cykla och sen börjar det läcka eller burpa så att man får stanna och pumpa hela tiden.
Inbillar mig att det funkat extra dåligt nu när det varit rktigt kallt.

På min 29:a har fradäcket (Nooby Nic) suttit ett halvår nu och funkat riktigt bra medan bakdäcket vägrat bli helt tätt. Det håller sig ett tag sen börjar det pysa igen någonstans.
När det sen börjar läcka för mycket så blir det dessutom bra kladdigt att peta in slangen ute i fält.
Sen måste man ju hålla på fylla på såsen lite då och då vilket också är en nackdel för mig.
En slang blir inte dålig av att bara stå ett par månader.

För min egen del ser jag större vinning i att köra slanglöst på hardtail eller helstelt där däcken tar mycket av smällarna. På heldämpat suger ju ändå dämparna upp mycket och då behövs ofta inte hysteriskt lågt tryck vilket ger mindre risk för klämpunkor.

Så överlag krävs helt klart mer pyssel och det känns mer lynnigt (för min del) i alla fall än med en slang.

Slanglöst mtb
en fråga bara!
till vår/somamrkanten.

vilka är dom lättaste/bästa 29" XC hjulen?
rocket ron?
något conti supersonic?

jag kommer köra slanglöst, men som sagt inte ett ust däck.

Slanglöst mtb
Ett alternativ mittemellan är väl att ha supertunna slangar, eller slang av naturgummi.
Borde ge ett resultat mitt emellan, dvs bättre rull och komfort, men antagligen ngt sämre punkasäkerhet, naturgummi lär vara bäst, men de ska visst pysa ganska mycket?
Någon som har koll?

Slanglöst mtb
Jag har stans fälgar, men inte brytt mig om att skaffa slanglöst. Jag punkterar kanske en gång i året, om ens det. Och lågt tryck känns? Visst är det bra, men trots att jag kör så lågt tryck som jag önskar punkterar jag ändå inte. Så jag lägger inte tid på det.

Slanglöst mtb
Vissa personer verkar vara förföljda av dålig karma när det gäller slangöst med gegga, vi andra kör vidare utan några som helst problem :)

Har kört slanglöst med gegga två säsonger och är supernöjd, vissa däck är svårare än andra att täta, och tappar trycket på ett par veckor. Det senare är inget problem egentligen då jag ändå alltid dubbelkollar lufttrycket inför varje tur. Har kört så lågt som 1,1 bar på ett par Rocket Ron 2,4", genomslag lite då och då men inget problem med punkteringar eller burpningar.

Slanglöst mtb
fredrikw skrev:
-------------------------------------------------------
> Vissa personer verkar vara förföljda av dålig
> karma när det gäller slangöst med gegga

+1!
Tyvärr är jag en av dom, men jag provade slang ett tag, ännu värre. Så nu är jag tillbaka på slanglöst
Det man kan fundera på är var (och lite hur) man kör, slanglöst är bra nästan jämt men fungerar inte på revor i däcksidan.

Slanglöst mtb
tomasojohansson skrev:
> Ett alternativ mittemellan är väl att ha
> supertunna slangar, eller slang av naturgummi.
> Borde ge ett resultat mitt emellan, dvs bättre
> rull och komfort, men antagligen ngt sämre
> punkasäkerhet, naturgummi lär vara bäst, men de
> ska visst pysa ganska mycket?
> Någon som har koll?

Sådana här kanske? http://happymtb.org/forum/read.php/1/1488331/1488710#msg-1488710

Själv ska jag Stansa för första gången i vår. Lite pirrigt faktiskt... ;-)

Slanglöst mtb
har downhillat med stans slanglösa kit sedan augusti, har haft 1,5 - 2bars tryck ( 25-30 psi )
Inte en enda punktering än, även om jag fått några genomslag.
tyckte inte det var så svårt heller att göra i ordning hjulen heller.

Slanglöst mtb
Körde som längst 0,4 bar i mina Rocket Ron Evo med stans, fick fint grepp trots glansis på vägen :-) SLanglöst kommer jag aldrig byta tillbaka från, punkafritt och lågtryck är inte förenligt med slang / T

Slanglöst mtb
Kasper1 skrev:
> Går også fint med 1,1 bar og michelin latex
> slanger.
> Har haft 1 snakebite på 3 år, der jeg kørte
> direkte ind i en stor sten :D

kører du med de till 29ern med?

Tillbaka
Topp