Tips på stel mtb-aktigt för pendling etc

ponx

Aktiv medlem
Då jag drabbats av nackproblem som gör att jag inte kan cykla på min gravel så behöver jag tips på stel MTB eller liknande som jag kan pendla med och ha för bikepacking. Det funkar att hoja på min YT izzo men magic mary är sega och jag har inte råd att serva dämparna varannan månad.

Kravlista
- Upprätt sittposition, tänk heldämpad stigcykel. Jag kan köpa ett fett riserstyre också.
- alu eller stål
- hydrauliska bromsar
- genomgående axlar, boost
- 1x 10-52 eller 11-52
- minst 34 drev fram
- stel gaffel med hål för gaffelväskor/cage.
- plats för 55mm/2,1" däck
- 29" eller kanske 28" om det finns något sånt. Då blir det inte boost men jag kan köra mina gravelhjul.
- Budget är 20-25000

Någon som har något bra tips?

Ja jag kollade på den och det finns ju att köpa direkt på fix my bike. Kollade även på Nordest SARDINHA 3 som ser rätt bra ut med kolfibergaffel. Surly har ju några modeller också. Svårt med geon tycker jag. Inte mycket bilder på folk som cyklar på dem.

Jag behöver något som blir jäkligt upprätt och att jag kan cykla med böjda armar. Det strålar som fan i armen om jag måste böja mig framåt och sträcka ut.

Trist att du drabbats av nackproblem.
Om du kan laborera lite med styre och stam så blir det kanske lättare att hitta en lämplig cykel.

Om du kan laborera lite med styre och stam så blir det kanske lättare att hitta en lämplig cykel.
Bra tips på styren. Tänker kanske att en surly karate monkey med ett sånt där ergotec-styre skulle kunna funka. Sen köra några moderna graveldäck på 29". Jag har ett par dt swiss M1900 som bara hänger i förrådet. Måste kanske byta bromskiva fram till en 180 men sen borde det funka.

Sen en deore 1x12 grupp på det. Sadlar, sadelstolpar och pedaler har jag.

Jag har ett Geoff (alltså en Jones-kopia) på min "monstergravel"/mtb. Kör man med kort mtb-styrstam blir det en väldigt upprätt sittställning.
Jag har en 90 mm för för mig mer passande sittställning.

Tillbaka
Topp