Slanglöst? Skall däcket läcka så här mycket? Reklamation?

AAverdal

Aktiv medlem
Är nybörjare på slanglöst och första paret däck gick enkelt att köra slanglöst, tätt efter några timmar.
Men till Vasan bytte jag till Thunder Burt och har svårt att få bakdäcket att hålla luften, fram är det inga problem.
Nu har cykeln rullat en tur på 15 km i Rörbäcksnäs och vasan. Pumpade ofta på fredagen och under vasan klarade jag mig hela vägen.
Men hemma efter två dagar i garaget syns det att det läcker överallt. Är det fel på däcket så det skall reklameras eller har jag bara haft otur och kört sönder det? Eller kommer det att bli tätt så småningom?
Enligt butiken är det versionen för slanglöst. Snakeskin, TL-easy står det på lådan.
IMG_5124.JPG

IMG_5125.JPG

IMG_5126.JPG

IMG_5127.JPG

Jag är inte heller nån expert, men så där ska nog inte ett TL-däck bete sig.

Jag skulle nog försöka reklamera.

Jag reklamerade mitt Thunderburt omedelbart.
Körde 1 timme och hade 6 läckor.
Det såg exakt likadant ut. Skickade tillbaka det och fick nytt som inte läckte.
/Jakob

Bakdäcket som tar mest stryk kanske har många små skärsår? ska man ha däck som väger 500g så får man kompromissa :)

mitt ser lika och eller värre ut.

AAverdal sa:
42Hz sa:
Ingen expert men det där såg ju inte så farligt ut.

OK, blir ju ändå förvånad när däcket fram inte gör såhär alls.

I min värld är det helt normalt. Har kört ett par omgångar Racing Ralph på hardtail och brukar ha massa små blöta fläckar bak men aldrig fram. I mitt fall brukar det dock hålla luften. Skulle gissa att det kommer hålla tätt om några dagar.

Vid alla blöta fläckar ("gucksvett") är det små skärsår. 40 mil gammalt kanske?

Bilagor

• 2016-08-04 17.15.29.jpg
    2016-08-04 17.15.29.jpg
    229.7 KB · Besök: 57
Har oxå TB 2.25 snakeskin. Backdäcket "svettas" fortfarande efter ett års användning men de håller luften bra. Verkar inte påverka funktionen mer än att man får fylla på vätska ibland.

Den erfarenheten jag har av schwalbes tubeless easy är att dom inte läcker alls.... Körde nyligen tb snakeskin tubeless easy dom hoppade på med golvpumpen hur lätt som helst, 50ml vätska i varje däck o läckte aldrig en droppe vare sig vätska eller luft.

Har alltid kört deras Snakeskin-däck och aldrig haft liknande, endast något enstaka första gången man smäller på dom, men då i däcksidorna.

Från det ena till det andra. Är det någon skillnad under slitbanan på snakeskin vs liteskinn eller är det bara sidoväggarna som är förstärkta på snakeskin?

Jag hade fler läckor på mitt liteskin men snakeskin verkar hålla bättre.

Liteskin är ju tunnare än snakeskin.
Förstärkt slitbana då heter det väl raceguard?

Här är dagens bild på mitt däck. Ska försöka reklamera det ;)

Bilagor

• 20160825_074844.jpg
    20160825_074844.jpg
    200.9 KB · Besök: 38
Har kört Thunder Burt snakeskin 2,1 under drygt en månad inför och under CV, kanske totalt 100-130 mil mest grusväg och fin stig, inget bröt och stök. Mitt framdäck ser ut precis så där, massor av blöta fläckar, men håller luften. Bakdäcket har inga blöta fläckar alls, förutom att jag fick en rejäl reva i det som jag var tvungen att laga med gummilagning. Så länge däcket håller luften är det bara att köra. Livslängden på Thunder Burt är ändå så pass kort att man inte får ut många mil på det, åtminstone bak.

fyrbåk sa:
Har kört Thunder Burt snakeskin 2,1 under drygt en månad inför och under CV, kanske totalt 100-130 mil mest grusväg och fin stig, inget bröt och stök. Mitt framdäck ser ut precis så där, massor av blöta fläckar, men håller luften. Bakdäcket har inga blöta fläckar alls, förutom att jag fick en rejäl reva i det som jag var tvungen att laga med gummilagning. Så länge däcket håller luften är det bara att köra. Livslängden på Thunder Burt är ändå så pass kort att man inte får ut många mil på det, åtminstone bak.

Fast för mig har det sett ut såhär från början. Och det höll inte luften, gick från 2,5 -0,5 på 8 timmar.
Det nya läcker inte över huvudtaget. Behövde bara fyllas med luft och toppas upp två gånger med ett par tag sen har det hållit luften fint första dygnet.

Jag har haft detta problem och värre på mina däck. Först Thunder Burt 2014-15. Bytte till RoRo i jul '15. Har haft problem sedan dess. Helt opålitliga däck från Schwalbe.

Har nu monterat Bontrager XR1 Team Issue TLR. Inte en blöt fläck så långt ögat kan nå

Dock 300 gr tyngre hoj. Vikt före funktion.

Bike24 får tillbaka mina RoRo. ?

Jag fick samma problem, dock på Conti X-king.
Framdäcket läckte inte alls, och var stenhårt i flera veckor.
Bakdäcket läckte som ett såll i 2 veckor, men höll sedan fram tills jag sänkte trycket vid en runda och sedan fyllde på med mer luft.
Då började det läcka ännu värre, precis lagom till Billingeracet. Pumpade på morgonen innan avfärd, 2 timmar senare när vi kom fram till Skövde var däcket tomt på luft och helt vitt av vätska utanpå däcket.

Enda förklaringen som jag hade och fick var att när vätskan väl tätat däcket så ska man inte hålla på och ta ur och fylla på luft.
För då spricker hinnan invändigt och det börjar läcka igen.

Så jag fylle på med ny vätska och sedan var det tätt fram tills jag sålde hojjen.

Mina Maxxis DHF och Ikon har inget läckage.
Ni som har problem kanske skulle prova med Stans race-gucka som är betydligt tjockare och tätar bättre.
/T

Boromir sa:
Mina Maxxis DHF och Ikon har inget läckage.
Ni som har problem kanske skulle prova med Stans race-gucka som är betydligt tjockare och tätar bättre.
/T

Det är en helvetes skillnad i täthet mellan ett tunt xc-däck o ett am-däck med tjockare kord o mera gummi.

Tillbaka
Topp