Slapp kedja

Martin bz

Medlem
Slapp kedja
IMG_6276.jpeg
Hallå där.
Här sitter jag hemma och återhämtar mig från en influensa. Aningen less eftersom jag såg väldigt mycket fram emot att cykla runt Vättern på lördag.
Nåväl, nu slipper jag sitta och svettas på en cykel och ägnar mig åt lite cykelmek istället, i den mån jag behärskar det.
Jag har bytt kedja på hojen och när den ligger på minsta klingan bak/fram så är den väldigt slapp.
Har precis mätt den mot den gamla kedjan en andra gång och den är precis lika lång.
Den funkar ändå bra att växla men absolut inte optimalt.
Är kedjan för lång eller kan det va nåt annat som gör att det ser ut på detta vis?
Tyvärr har jag ingen verkstad i närheten där jag
bor dit jag kan vända mig så skulle uppskatta om nån hade nåt tips.

/Martin

Slapp kedja
Tack för svaret och bilden. Tänkte att det va nåt med bakväxeln som inte riktigt stämde.
Jag ska se om jag lyckas klura ut hur jag ska gå vidare

Slapp kedja
Tack för svaret och bilden. Tänkte att det va nåt med bakväxeln som inte riktigt stämde.
Jag ska se om jag lyckas klura ut hur jag ska gå vidare
Med tanke på att du har instruktionerna i inlägget ovanför ditt och det står vilket verktyg som du skall använda, så är tipset att bara göra som Shimano vill att du skall göra.
Då kan du förhoppningsvis ge dig ut och trampa inom 5 minuter.

Slapp kedja
Nu sitter växeln rätt i alla fall.
Hur såg det ut med den gamla kedjan?
För kedjan ser några länkar för lång ut, så därför frågan om den gamla kedjan. Om du tänkte på hur det såg ut då.
Det minns jag tyvärr inte. Det är möjligt den såg ut så här också i det läget. Men det växlade klockrent iaf.
Jag mätte precis kedjorna och dom är exakt lika långa så jag antar att det skulle se likadant ut ifall jag sätter tillbaka den gamla kedjan nu.

Slapp kedja
Jag gjorde det här tricket som visas 3 minuter i denna video. Jag tyckte inte att ett kändes som att kedjan blev allt för rak/spänd eller utan ’kurveringen’ han pratar om

Slapp kedja
Och kedjan var lagom lång och satt fint med den gamla?
Nu är jag obekant med detta system, men trisspaketet verkar ha kollapsat. Kolla det.

Slapp kedja
Ser en aning lång ut. Men gör som i Shimanos manual, största fram och bak men inte genom bakväxeln och se hur många extra länkar den har.

Edit. Manualen ovan säger alltså största fram och bak plus 2-3 länkar beroende på om det är ytterlänk - innerlänk som möts eller om det är innerlänk - innerlänk. Värt att kolla upp bara så manualen är till den här växeln.

Senast ändrad:
Slapp kedja
Så vitt jag kan se, så har du 50/34 fram och 11-32 bak.
Det ger en total på (50-34 + 32-11) = 37.
Om det är en short cage bakväxel du har, så klarar den bara 35 enligt Shimano.

Slapp kedja
Kanske har undvikit att cykla på lilla+lilla, precis som rekommenderat. Det ger ju en kass kedjelinje och en utväxling som även finns på stora+(någon annan).
34/11 motsvara ungefär 50/16 i utväxling.

Slapp kedja
Ser en aning lång ut. Men gör som i Shimanos manual, största fram och bak men inte genom bakväxeln och se hur många extra länkar den har.

Edit. Manualen ovan säger alltså största fram och bak plus 2-3 länkar beroende på om det är ytterlänk - innerlänk som möts eller om det är innerlänk - innerlänk. Värt att kolla upp bara så manualen är till den här växeln.
Det är det här som är lite svårt för mig. Jag förstår i princip ingenting av det här.
En video hade kunnat hjälpa till

Slapp kedja
Nu mätte jag kedjan enligt instruktionerna i park tool videon. Två länkar tog jag bort och nu är den inte hängig längre. Dock gnälligt när jag försöker växla igenom men det får bli ett problem för en annan gång ✊
Park Tools klipp är bra :)

Kan det vara så att kedjan har en ytter och innersida och att den är felvänd och det ger gnället?

Slapp kedja
Park Tool har också jättebra instruktioner för att få växellägena rätt inställda, för en mängd olika växelsystem. Jag brukar tjata att, om det är tyst när kedjan ligger på lilla fram och mitten bak så är allt rätt bra.

Slapp kedja
Park Tool har också jättebra instruktioner för att få växellägena rätt inställda, för en mängd olika växelsystem. Jag brukar tjata att, om det är tyst när kedjan ligger på lilla fram och mitten bak så är allt rätt bra.
Ok det är faktiskt så det är just nu. Det är när den ligger på högsta fram och dom minsta bak som det började hacka lite. Men jag brukar oftast ligga nånstans i mitten.
Började kika lite på park tool videon om växeljustering men känner att det får räcka med cykelmek för idag haha

Slapp kedja
Det är bra. I extremlägena blir kedjan sned, och där ska man inte vara för länge eftersom det sliter på komponenterna.
Öh, med "trisspaketet" förut, menade jag, trissor + parallellogram.

Slapp kedja
För övrigt så ska inte gamla och nya kedjan vara lika långa, de ska ha lika många länkar. Tror inte att någon har sagt det, men orkade inte läsa alla inlägg speciellt noggrant.

Tillbaka
Topp