Slapp kedja

chainman

Medlem
Slapp kedja
Hej

Har en gammal standardcykel som jag köpt begagnad. Kedjan är slapp och hoppar hela tiden. Det går att flytta bak däcket så att den blir mer spänd, men då tar däcket i stänkskärmen. Stänkskärmen sitter fast på en metallpinne, som inte går att reglera i längd. Hur löser man detta? Stänkskärmen är inte alls lätt att få lös, annars hade jag kunna ta bort den.

Bilagor

• 1000063813.jpg
    1000063813.jpg
    541.3 KB · Besök: 137
Slapp kedja
Pengarna är sak samma, men tar timmer för mig att ta sig till affär som har detta. Bor inte nära biltema eller liknande. Kan man använda samma verktyg för att nita ihop den igen? Måste man ha nya nitar då?

Slapp kedja
Pengarna är sak samma, men tar timmer för mig att ta sig till affär som har detta. Bor inte nära biltema eller liknande. Kan man använda samma verktyg för att nita ihop den igen? Måste man ha nya nitar då?
Ja och ja. Om du inte trycker ut niten helt är svaret nej.
Men köp en ny kedja, den gamla är helt slut om du inte kan spänna den tillräckligt.

Slapp kedja
hjulet sitter ju precis längst fram i gaffeländen, och däcket ser ut att nästan ta i skärmen redan i den positionen. då skulle jag verkligen försöka flytta skärmen på något sätt. kedjan behöver inte vara slut, det är ett rent antagande utan belägg folk gör ovan.

kanske borra hål lite längre upp i pakethållarens stag för skärmstaget? det ser ut som ett rejält som kan tåla ett litet m4-hål eller så. eller allra längst bak i gaffeländen. mycket material där.

du har så kallade horisontella gaffeländar av en anledning, för att kunna spänna kedjan. nu verkar du ju knappt kunna utnyttja den funktionen.

Tillbaka
Topp