Släpvagn för cykeltransport och övernattning?

Jay Jay

Aktiv medlem
Jag vet att det finns dedikerade lösningar, exempelvis Knaus Deseo. Priset på dessa är dock ganska saftigt.

Det jag är ute efter är en vanlig släpvagn som i god ”campervan”-anda kan byggas om till ngt man kan övernatta i över helgen. Skulle vilja att vagnen har plats för åtminstone 4 cyklar (helst 5-6) och två sovplatser. Föreställer mig att basen man utgår från har dörrar där bak, en sidodörr fram, ngn form av isolering(?). Perfekt vore om den är 2m bred invändigt (för att kunna ha säng på bredden). Minst två sovplatser.
Finns det någon här som byggt om ett släp för enstaka övernattningar? Lämpliga basobjekt att utgå från?

Enklast/billigaste är sannolikt att köpa ett täckt släp att ha cyklarna i och sedan bo på vandrarhem. Vet inte om detta är ngt jag avser realisera men gillar den intellektuella övningen samt se om någon annan byggt något kul.

Jag har funderat på släp för cyklar och camping. Jag har inte gått så långt att jag tänkte sova i det utan mer tänkt höga sidoväggar och kåpa.

Blir svårt att få in cyklar i en tältvagn
neda.PNG

Äldre husvagn med dubbla sitt/sovytor. Riv ut den ena och ha cyklarna där?
Se upp med lastvikten och var tyngdpunkten hamnar.

Camp-let eller liknande?
Jo, jag vet inte vad TS har för mål men för min del är poängen att cyklarna ska komma in både under transporten och när man står stilla.
Exakt. Hela poängen är att cyklarna ska stå skyddade. Annars fungerar det ställ för 4 cyklar jag har idag (+1 på taket). Det är en mer väsentlig parameter än själva boende grejen. Det och att kunna få med sig mer packning. Annars är som sagt vandrarhem ett mer ekonomiskt alternativ. Sådana däringa tältvagnar är absolut coola men varken särskilt billiga eller rent allmänt praktiska.

Finns ett tyskt företag som gjort ungefär det jag funderar över... dock tog de 10k€ när de sålde den, vilket jag föreställer mig är mer än om man skulle bygga ngt eget.
När jag i min ungdom höll på med go-cart hade folk en massa olika kreativa lösningar, mest ombyggda transportbilar (typ crafter), men vill minnas att någon också hade ombyggda släp. Söker man på race släp på Blocket får man en del träffar (ibland). Det jag saknar är egentligen en DIY guide och förslag på lämpliga släp att använda som bas

Exempel från tysken, dock med bädd på längden istället för tvären.
6F0DEC38-E28B-4C17-848A-A0499A2D57E4.png

088C1F3B-5C18-4F10-AC7D-F81B686EFFD6.png

Vanligt släp med kåpa och anpassa bilen?
Tex något baserat på Caddy? https://www.reimo.com//Campingbus-Ausbau/VW-Caddy-Camper-Ausbau/
Haha. Om du visste hur många diskussioner jag haft med min fru om att få köpa en Caddy Maxi Life... det är tydligen inte ett alternativ eftersom bilarna ”inte ser kloka ut” ?

Dessutom skulle det vara nice att ha allt helt vid sidan av. Är som jag skrev inledningsvis inte säker på att detta är ngt jag faktiskt kommer realisera. Hoppades få se andra människors kreativa lösningar och lite inspiration.

Jag kör en del saker med släp i yrket. Risken att man blir av med släpet är ganska överhängande, och det har hänt mig två gånger och man har hört från kollegor i branschen att det inträffar otaliga gånger.

En gång stal tjuvarna ett släp av mig som var olastat, dvs för släpets skull. En annan gång stal dom ett täckt släp, lastade in grejer i det med min egen grävmaskin (diverse utrustning till maskinen), åkte iväg och lastade om grejerna, för att därefter dumpa släpet.

En annan vanlig sak man hör om är folk som kör åkgräsklippare på släp. När de käkar lunch kopplar tjuvarna loss släpet och sätter det på sin egen bil.

Nu kanske det inte är så stöldbegärligt med ett omärkt täckt släp, men principen att man redan lastat stöldgodset på ett smidigt transportmässigt sätt kan säkert uppskattas av cykeltjuvar..?

Man tar så klart med släpets hjul in på donken.

Det är helt klart inte enkelt att resa eller campa med cyklar. Tycker inte släp borde öka stöldrisken i alla fall.

Haha. Om du visste hur många diskussioner jag haft med min fru om att få köpa en Caddy Maxi Life... det är tydligen inte ett alternativ eftersom bilarna ”inte ser kloka ut” ?

Dessutom skulle det vara nice att ha allt helt vid sidan av. Är som jag skrev inledningsvis inte säker på att detta är ngt jag faktiskt kommer realisera. Hoppades få se andra människors kreativa lösningar och lite inspiration.

Finns ju massor av mindre släp med ventilation som egentligen bara är ett kåpsläp, även här i Sverige. Deseos finns från ca 60 tkr.

Billig t@b då?
/David

Finns även godkända handsklås att köpa som kan sitta monterade när man kör. Då minskar risken att någon kopplar av släpet när man är inne och käkar.

Bygga om en hästtransport? Sovloft över cyklarna kanske? Det går ju att använda till vardags också om man gör inredningen löstagbar !

Tillbaka
Topp