Slicks

shuffle

Ny medlem
Slicks
Hej!

Jag är ute efter ett par slicks till min Merida Crossway. Dimensionen på mina nuvarande däck är 700 x 40c (42-622). Vad det betyder har jag ingen aning om och det är därför jag behöver hjälp. Vad passar, är det biligast att beställa och isf varifrån?

Tack på förhand!

/ Jonas.

Slicks
Conti sport contact är ju snabbt och trevligt i en tunn dimension. För lite... Grus och gräsvänlghet finns de vanliga Conti Contact som jag har använt en hel del, de är kalas.

Slicks
Hej igen.

Jag har Alexrims Adventurefälgar på cykeln. Cykeln använder jag till allt, pendlar till jobbet, cyklar på stan, motionerar osv. Nästan uteslutande asfalt. Möjligt att jag någon gång tar en genväg över nån gräsmatta eller grusstig. Innebär det med slicks att man helt tappar förmågan att styra och bromsa?

Jag vill få så bra rull som möjligt men ifall jag måste byta däck varje gång jag vill cykla en kort grusstig kanske jag borde ha de vanliga Continental Contact som JTH pratade om? Jag hittade både den och Sport Contact på www.sportex.se

Vad säger experterna om kombinationen Continental Sport Contact och grus/gräs när det gäller grepp?

Tack på förhand / Jonas.

Slicks
Jag har inte testkört vanliga contact men väl sport contact och city contact.
Har bara gott att säga om dem. Sköna med bra rull och utmärkt punkteringsskydd.

Slicks
Inte bra på grus, gräs har jag inte provat på. Men cyklar du
till 98% på asfalt så har det nog ingen betydelse. Men jag måste
erkänna att jag skulle vilja prova de vanliga contact också.

Kör på UltraSport på pendlaren just nu, fungerar alldeles utmärkt
men jag kör nästan aldrig grus. Ett annat alernativ är Ultra GatorSkin
som finns i både 25mm och 28mm bredd. Mycket bra däck, till asfalt.

Slicks
Okej. Continentaldäcken var inte så fasansfullt dyra, kanske köper in både sport och vanliga. Har du någon länk till UltraSport samt GatorSkin?

/ Jonas.

Slicks
Jag tycker att sportcontact funkar helt okej på grusväg. Visst, du kan inte bränna på i kurvorna som om du körde med ärkemönstrade 2.5":are, men om du kör övervägande asfalt så tycker iaf jag att det funkar tillräckligt bra.

Slicks
Då jag bytte hjul till MTB:n och fick ett par över (som ska ekras om) har jag inhandlat ett par 26x2,35 Big apple.... Har alltid fått ngt visst i blicken när jag sett en hoj med sådana på!

Nu ska det bli möjligt att förvandla MTB:n till en "super motard" på 30 sekunder!!!

Slicks
Köppte Conti sport contact till min Scott. Är riktigt nöjd! Cyklade ifrån ett gäng landsvägscyklister på vägen ut till Ekerö med dem. Riktigt snabba! Och cykeln ser ruggigt snygg ut! Riktigt rå!

DSC00521.JPG ht=544

Slicks
Jag har fn conact sport 622x32 på pendelcrossen. Här är mitt omdöme.

Grepp 5
Slitstyrka 2
Punkteringsskydd 5++
Vikt 1
Rullmotstånd 3

Däcken grepper långt över vad jag förväntade mig. Jag har tom kört i blöt skog med rötter och hällar. Greppar faktiskt på blöta stenar. På asfalt är det fantastiskt. Men så har de slitits rätt hårt. Kanske kört 100 - 200 mil, bakdäcket är klart slitet, med det finns mycket gummi att ta av.

Punkteringsskyddet är jätte-jättetjock, vilket gör däcken mycket tunga och något tungrullade. Dock skönt att nästan helt säkert slippa punka.

Någon nämde gatorskin. Jag har kört på såna, dessa däck har inte alls samma punkteringsskydd de är mycket lättare, jag tror de rullar klart bättre.

Har även kört panaracer T-serve 622x32. Slitstarkt lätt snabbt och bra, men det är tyvärr inte slicks.

Nästa gång tror jag att det blir Schwalbe maraton race 622x40.

Edit:

Jag har också kört UltraSport. De var billiga men de dog efter typ 100 mil. Glöm dem.

Senast redigerad av en moderator:
Slicks
Schwalbe Marathon Supreme. Trpple compound.
Vectran-väv. 37-50 mm bredd. Yum.

edit: har skrivit om dem tidigare. Finns hos schwalbe.de och svenska distributören.

Senast redigerad av en moderator:
Slicks
kan dessa vara nåt att ha om man nite enbart landsvägs cyklar med en MTB?

http://cykelcity.jetshop.se/default.aspx

utan även mindre skogs körning elljus spår osv. fast till kommande sommar 08 blire mest landsväg men till mindre smahällen äre mycket grusvägar så de ksa ju tåla lite granna utan att förstöra fälgen och så

Slicks
Jag har väldigt goda erfarenheter av Continental Contact, 622-32. Mycket bra punkteringsskydd! Kan inte säga hur långt jag cyklat på dem, men någonstans mellan 150-300 mil, och mönstret håller precis på att försvinna bak och det är bara lite kvar fram. Tror jag växlade fram och bak nu i våras iofs.

Jag börjar faktiskt undra om jag ens har haft en enda punktering på dem under två års tid. Märkligt att jag inte kommer ihåg. Har två andra cyklar, och de har jag väl fått laga sammanlagt 10 gånger under samma tid, de har Nokian och biltemadäck. Innan jag köpte de här contact-däcken hade jag punktering varje vecka i princip, men det var några lätta tunna cyklocrossdäck. Efter jag hade fått punka precis varje dag i en vecka köpte jag nya däck...

Det borde ju vara samma uppbyggnad och skydd på sport contact-modellen som på vanliga contact, bara annat mönster? Lite tråkigt med det där mönstret, vissa gillar det väl, men jag hade hellre sett att det varit ett helt slätt slicks. Iofs kanske det är bra för att lättare kunna se slitaget.

Men funkar slicks märkbart dåligt på grusväg, jämfört med det lilla mönstret på conti contact tex? På en fuktig stig eller gräsmatta kan ju inte slicks funka alls antar jag, men grus tycker jag inte borde spela någon roll?

Slicks
så sport contact eller travel är bra för landsväg? men om man vill ägna sig åt lite terräng och landsväg vad ska man då ha för däck det blir mest landsväg på sommarn lite mindre terräng

Slicks
evosmos skrev:
-------------------------------------------------------
> Kör på UltraSport på pendlaren just nu,
> fungerar alldeles utmärkt
> men jag kör nästan aldrig grus. Ett annat
> alernativ är Ultra GatorSkin
> som finns i både 25mm och 28mm bredd. Mycket bra
> däck, till asfalt.

Själv fick jag punktering efter knappt 15 km med mina nya GatorSkin som jag krängde på igår. Imorse för övrigt, jobbigt då jag inte hade någon extra slang med mig och mitt reparationskit från Clas O inte innehöll något "lim". Märkligt att CO skickar med en massa lappar utan lim. Det tog jag, dum som jag var, förgivet att dom skulle göra. Det var bara att traska hem till fröken och ställa cykeln igen. Nu är jag lite sugen på att slänga på mina Continental SportContact igen, dom har inte resulterat i en enda punka på hela sommaren.

Tillbaka
Topp