Slingshot Farmboy 29"

Slingshot Farmboy 29"
Lekeberg skrev:
-------------------------------------------------------
> Farmboyen är inte ihopfällbar.

Man bör kunna skruva undan den där vita gångjärnsmojängen och vajern? Isf. får man ju ned ramen lättare om man ska ut och flyga. Hjulen blir de mest skrymmande delarna då.

Slingshot Farmboy 29"
Jag har försökt skruva av och dra isär "gångjärnsmojängen" på min 15 år gamla Slingshotram men utan lyckat resultat. Den sitter som berget. Så jag vet inte om det är ett gångbart alternativ på en ram utan Fold-Tech anpassning.

Fasen vad skoj det är att läsa den här tråden. Jävligt bra jobbat Lekeberg!!

Senast redigerad av en moderator:
Slingshot Farmboy 29"
Jag snackade just med Slingshot om att skapa en hemsida för att bevaka bygget av Farmboyen. Det blir väl så klart mest för min skull men det kan säkert vara kul för andra att läsa också. Speciellt om den innehåller kommentarer från företaget och kanske en inblick i hur de har det. Verkar vara ett riktigt gemytligt gäng. Om det inte blir en hel egen sida så kan det ju i alla fall bli en tråd här på happy.

Slingshot Farmboy 29"
Ja, vajern har två små, små, små hål för ett par speciella skruvar/nitar att fästa vilket standard-flaskställ som helst. NOT. Flaskstället, om man nu vill ha det, kan monteras på sadelröret och bara där. :)

Slingshot Farmboy 29"
Lekeberg skrev:
> Men jag har funderat på att köra stelt. Gillar
> responsiviteten. Denna gång blir det dock en
> Reba.

Jag sitter själv och fingrar på Enter-knappen angående denna.

PACERC29CarbonStarrgabel.jpg ht=525

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll...Sell_LogicX&refwidgettype=cross_promot_widget

Slingshot Farmboy 29"
Äkta respekt för dig Lekeberg att du kommer ha en verkligen unik cykel i Sverige. Lite avis på komponenterna :) Du får gärna berätta när den anländer till ditt hem.

Slingshot Farmboy 29"
Klart jag återkommer med rapport då! :) Apropå anlända så fick jag några teasers från Slingshot idag. Bland annat en bild på en brun låda och mail med texten: Uh... A big brown truck is here. It has a box for me... wonder what is inside??? Maybe I should wait to open it. hmmmmmm...

Hahaha! :D Mycket roligt! Otroligt hur en brun låda kan väcka sån lycka i mig. Jag postar lite nyheter imorgon.

Slingshot Farmboy 29"
Postar redan idag istället. :) Igår beställde Slingshot grejor från alla leverantörer. Idag kom första lådan.

Så här ser den ut: (helt sjukt att man kan tycka att det är spännande överhuvudtaget, men men, är man entusiastisk så är man)

P1010036.jpg ht=544

Detta var i lådan: Däck, 2 x 780 gram = 1560g. Gaffel, 1755g.

P1010037.jpg ht=544

Denna post i gram: 3315.

Slingshot Farmboy 29"
Fick ett mail från Slingshot idag, så jag ringde tillbaka och vi hade en trevligt pratstund. De är mycket glada att se alla website hits från Sverige, och vi funderar på möjligheter att hjälpa folk här i landet som är intresserade av att prova eller köpa en Slingshot. Vi får se vad som händer.

MatsS skrev:

> Beställer du den i Usa? eller tar Daner in den?

Slingshot Farmboy 29"
Lekeberg skrev:
> Postar redan idag istället. :)

Haha, du kunde hålla dig i 20 minuter.
Följer tråden med stort intresse. Det blir verkligen en cool lyxhoj det där.

/Johan

Slingshot Farmboy 29"
Hehe.. Ja, jag hade ju redan fått bilderna. Jag vill också att Jason ska öppna även den svarta lådan, även om jag vet precis hur gaffeln ser ut.. Men det är också lite härligt att han håller mig på sträckbänken. Hehe.

Räknade lite på vad kalaset kan komma att väga. Drygt 11 kilo borde det hamna på. Klart godkänt!

Slingshot Farmboy 29"
Något av det porrigaste jag sett :) Coolt med folk som vågar köra sin egna linje och inte drabbas av kona-sjukan (som är väldigt vanliga bland de lägre åldrarna och i sandgroppen/utför berget).
Skulle va kul att få se en sådan i vekligheten...ser lite halvläskigt ut med vajern men ack så fränt.
All heder åt dig för valet du gjort. Lycka till!

Slingshot Farmboy 29"
Anders R: Finns faktiskt inte så himla många Konor här på Happy. Tror inte dom dominerar iaf. Som tur är...

Nåja, Lekeberg: Det tar sig! Jag tycker också det är lite spännande. Du får turnera runt i landet med den sen så alla Happyiter får se den live. Jag vill gärna provcykla också... ;)

Slingshot Farmboy 29"
Mårten skrev:
> Anders R: Finns faktiskt inte så himla många
> Konor här på Happy. Tror inte dom dominerar iaf.
> Som tur är...

tänkte då lite mer generellt och inte specifikt här på happy...

Slingshot Farmboy 29"
JojjeM: Hoppsan så fel jag hade. Trode Spesh ledde... Men det är klart, efter Coilermaffians härjningar.

Anders R: Jag tror det blev lite fel där. Det var inte menat som en spydig kommentar utan mer ett medhåll och en kommentar om mångfalden på Happy.

Nu lämnar jag tillbaka tråden till slingshotsinducerad "självhjälp".

Slingshot Farmboy 29"
Riktigt coolt. Jag har lekt med tanken att tetsa Slingshot, men det har fallit på korta överrör, hög vikt och högt pris... Kul att någon går hela vägen :). Denna hoj hoppas jag verkligen få se på riktigt någon gång.

Borde den inte ha stel gaffel ändå, den har ju fjädring på mitten?

/D

Slingshot Farmboy 29"
Nu har de dragit pengarna från mitt konto. Så när tullen gjort sitt är jag rättmätig ägare till hojen! Moahahaha!!! Ska förresten bli spännande att se vad de skickar för bilder idag!

educviz: Nästa generation Slingshot kanske jag kör stelt. Vi får se.

Brakastruten: Ja, det ska bli riktigt kul att testa den! Så fort jag varit ute och cyklat ifrån alla ska jag återkomma med rapport. :)

Slingshot Farmboy 29"
Kul med lite cykel-pyssel under vintermånaderna! Ser ut att bli en schysst hoj.
Jag är bara lite tveksam till vevpartiet du kikat på. Körde på precis ett sådant under -06 säsongen och ska jag vara ärlig är det nog det allra sämsta jag haft någonsin. Det drev mig vansinnig då det glappade upp sig under varje race. Hivade in det i skamvrån efter någon månad och köpte ett xtr istället. Dyrare men evigheter bättre. Eller varför inte ett XT?

Slingshot Farmboy 29"
Inte XT för jag tycker att det är så himla ugly. Ville ha gamla XTR men det fanns inte. Ville istället ha nya XTR men det skulle puttat upp priset med $200. Jag kommer att bli skitnöjd med mitt Afterburner MegaExo. Det är det bästa vevpartiet jag vet. Det har fått bästa betyg i alla tidningar. Det är världens bästa. Så jälva bra e de. (Bara lite antijinxning där, för att inget ska gå fel.) :D

Slingshot Farmboy 29"
Jag har inte läst hela tråden så det är möjligt att jag upprepar något Du redan vet, men är Du medveten om skillnaderna i tullsatserna mellan cykel och cykeldelar?

Det är ju alltid trevligt om man kan spara någon krona.

Slingshot Farmboy 29"
Jag kan inte tullsatserna men om jag inte har helt fel så betalar man typ 3ggr så mycket i tull för hel cykel som för delar. Därefter läggs momsen på hela kalaset.

Slingshot Farmboy 29"
klydde skrev:
> Jag kan inte tullsatserna men om jag inte har helt
> fel så betalar man typ 3ggr så mycket i tull
> för hel cykel som för delar. Därefter läggs
> momsen på hela kalaset.

Å andra sidan, vem fan kan tycka att en hoj som sitter ihop med en stålvajer är en hel hoj? Inte tullverket iallafall ;)

Slingshot Farmboy 29"
Det är väl inte en hel cykel när han redan har fått gaffel och däck? Det är ju en betydande del för att få kallas cykel.

Slingshot Farmboy 29"
Nej, jag har inte fått hem någonting ännu. Allt byggs av Slingshot i USA och skickas i paket till mig. Men det blir inte riktigt en komplett cykel, eftersom jag själv monterar styre och handtag.. :)

Jag försökte få tullverkets hemsidas virtuella tulltjänstekvinna att svara på hur stora tullsatserna är på hela cyklar och cykeldelar, men hon är ju helt född i slowmotion. Antar att hag får ringa, 0771-520 520.

Slingshot Farmboy 29"
Heh, på golfutrustning tycks den vara 2,7%. På en klocka från Japan jag köpte för ett tag sedan var den 7%. Vi får se om Daner hittar tulltråden jag startade. :)

Slingshot Farmboy 29"
Ja, jag hade inte räknat med 14%. 7% tyckte jag lät mycket i mitt huvud när jag kalkylerade. Nåväl, det här ska nog lösa sig. Vännerna på Slingshot har visat mer än god vilja och erfarenhet under hela affären, så detta ska nog lösa sig det med. :)

Slingshot Farmboy 29"
Det kom just några bilder till..

Som sig bör först en bild på lådorna:

P1010038.jpg ht=725

Några av grejerna:

P1010040.jpg ht=544

Det man sparar tills man är redo för klimax:

P1010039.jpg ht=544

Också ramen i delar:

P1010041.jpg ht=544

Och ytterligare närmare:

P1010042.jpg ht=544

..och jag kom ännu en gång. *skvätt skvätt* Oh my god vad detta kommer att bli bra! (Ska bara höra vad som gäller ang visparna.)

Slingshot Farmboy 29"
OK, jag tycker ramen är helknäpp. Men det är tio gånger mer intressant än någon dussincarbonhoj/fs/aluhardtail från fultyskland. Jävlar vad skönt med folk som går sina egna vägar.

Slingshot Farmboy 29"
Skulle var kul att se en slingshot nån gång innan man dör. Den har liksom varit med så länge man cyklat som en exotisk hoj. Hojat mtb sen 1989 men ännu inte sett den exotiska Slingshoten.
Lekeberg har ju bara grymma grejer rakt igenom på den.

Slingshot Farmboy 29"
Coolt värre. Skulle själv aldrig drömma om att köpa den cykeln men den är riktigt läcker. Följer denna tråd med stor spänning :-)
Verkar vara ett bra gäng på Slingshot att ha att göra med.
Då du far på Sverigeturné för att visa upp hojen hoppas jag du gör ett stopp i Övik.

Slingshot Farmboy 29"
Sam skrev:
> MONTERA PÅ EN LEFTY på den ramen!
>
> LEFTY! LEFTY!

HA Ha ha !!! skrattar ihjäl mig vid blotta tanken på en lefty och den ramen :)

Tillbaka
Topp