Slipade cykelglasögon

Slipade cykelglasögon
Jag har två par slipade Rudy projects. Ett par med röd lins för skidåkning, mountainbike och snöaktiviteter, samt ett par med fotokromatisk lins för landsvägscykling, cykelpendling och vanliga sommaraktiviteter – funkar utmärkt i mörker.

Jag är verkligen supernöjd, de sitter bra, går att justera i oändlighet nästan.

Har man större huvud än en normal L bör man kolla efter något annat.

Med slipade linser rekommenderas inte att man byter glas då de inte har samma passform som vanliga glas, så jag har dubbla uppsättningar med bågar.

Slipade cykelglasögon
Såg priset och tänkte att det där kan ju inte stämma. Men det var ju utan slipning. Vad kostar det att få dom slipade (inte insats optik)?

Slipade cykelglasögon
Vet inte om man fortfarande får det andra paret för halva priset på Synsam. Jag gick den vägen istället för att hitta en one Size fits all-lösning. Men så sysslar jag med många olika aktiviteter också.

Slipade cykelglasögon
Kan tipsa om att det nu även finns kombinerade fotochromatiska linser med polaroid.
Tar bort glimmer, blänk och ökar skärpan så mina ögonen blir inte lika ansträngda.
Klart lyft mot mina tidigare cykelbrillor!

Slipade cykelglasögon
Låter ju som uteslutande positivt! Jag som under dagen har gått och blivit tveksam till det höga priset :)

Tack för att ni tog er tid att svara!

Slipade cykelglasögon
Har fotokromatiska Rydon med slipade inserts .
Funkar kanon i torrt och i ngt regn .

Kaos vid mkt nederbörd dock , både immigt och mycket droppar på 4 ytor .

Ska du ha , köp med slipade glas .
Prova bågen innan du bestämmer dig så att modellen passar ansiktet .

M

Slipade cykelglasögon
eketjall sa:
Edarion sa:
Låter ju som uteslutande positivt! Jag som under dagen har gått och blivit tveksam till det höga priset :)

Så vad är priset för slipning?

Pris för slipning beror väldigt mycket på vilka synfel och graden av desamma man dras med. Där får du fråga optikern om svaret ska bli vettigt.

Slipade cykelglasögon
MrGunnar sa:
Kolla favoptic på nätet, kör med deras med fotokromatiska glas. Betalade strax över 1000kr funkar super!
+1
Deras sportbågar funkar klockrent. Jag kör deras båge Monza med fotokromatiska glas för både längdskidåkning och cykling, kostade strax under 1500kr om jag minns rätt. Hur nöjd som helst.
Men visst, vill man bedriva välgörenhet och betala 3-4 ggr priset kan man ju fortsätta gå till gammeloptikern på stan...

Senast ändrad:
Slipade cykelglasögon
Pfaff sa:
eketjall sa:
Edarion sa:

Så vad är priset för slipning?

Pris för slipning beror väldigt mycket på vilka synfel och graden av desamma man dras med. Där får du fråga optikern om svaret ska bli vettigt.
Sant, men egentligen väldigt konstigt. Är ju inte så att någon sitter och slipar manuellt nu förtiden så kostnaden för olika slipning av samma glas borde vara minimal.
Men jag tänkte kanske på enkelslipning. Den brukar nämligen ingå för de glasögon jag köper för samma pris som dom där oslipade.

Slipade cykelglasögon
Synsam är helt galet dyrt. Min fru har beställt slipade Oakleys från england några gånger. Det kostar drygt 40% av synsams pris.

Slipade cykelglasögon
Lingon sa:
Synsam är helt galet dyrt. Min fru har beställt slipade Oakleys från england några gånger. Det kostar drygt 40% av synsams pris.

Har du (eller din fru) tips på sajt? Jag är på G att köpa slipade Oakleys från just Synsam, och det vore ju schysst att åtminstone kunna pruta litegrann.

Slipade cykelglasögon
http://www.rxsport.co.uk/ brukar jag tipsa om. Tror jag gav knappt 3.500 för Rudy Project med slipade fotokromatiska glas, för några år sedan. Jag var supernöjd med dem. Glasen är dock inte RP utan av annat märke, men fortfarande bra.

Ögonlaser tog dock bort behovet av slipade glas. =)

Slipade cykelglasögon
Jag har valt mellan lite olika alternativ. Just nu lutar det åt ett par vanliga glasögon och ett par slipade cykelglasögon. Då är det halva priset på det billigaste...
Problemet är att jag egentligen vill ha två par vanliga... Men då blir det riktigt dyrt!
Ska in och prata med dem på tisdag igen, så får jag se sedan.

Slipade cykelglasögon
Per N sa:
Jag köpte slipade Rudy härifrån https://www.extreme-eyewear.co.uk/p...t-glazed-prescription-sunglasses-matte-black/ med Photocromic NXT Yellow to Grey-lins. Prisvärt och det absolut bästa jag köpt vad gäller cykel/sportgrejer på mycket länge.
Har kollat på dessa också men en fråga angående glaset. Går de från helt transparent till grått eller är de gula från början? I sådana fall, hur gula är de? Har de någon spegeleffekt eller vet du om det går att få?
Har kollat på transitions brown with silver mirror eller transitions grey with blue mirror. Frågan är hur mycket mirror det är när de är transparenta? Någon som har koll? Är mest fundersam på hur det funkar i skogen då det kanske är sol en kort stund och sedan är lite mörkare på en stig. Kan ju skifta ganska snabbt.
Tack!

Senast ändrad:
Slipade cykelglasögon
Pelle Hå sa:
http://www.rxsport.co.uk/ brukar jag tipsa om. Tror jag gav knappt 3.500 för Rudy Project med slipade fotokromatiska glas, för några år sedan. Jag var supernöjd med dem. Glasen är dock inte RP utan av annat märke, men fortfarande bra.

Ögonlaser tog dock bort behovet av slipade glas. =)

Kan även jag rekommendera nämnda shop. Har handlat slipade Oakley därifrån.

Slipade cykelglasögon
Faluante sa:
Per N sa:
Jag köpte slipade Rudy härifrån https://www.extreme-eyewear.co.uk/p...t-glazed-prescription-sunglasses-matte-black/ med Photocromic NXT Yellow to Grey-lins. Prisvärt och det absolut bästa jag köpt vad gäller cykel/sportgrejer på mycket länge.
Har kollat på dessa också men en fråga angående glaset. Går de från helt transparent till grått eller är de gula från början? I sådana fall, hur gula är de? Har de någon spegeleffekt eller vet du om det går att få?
Har kollat på transitions brown with silver mirror eller transitions grey with blue mirror. Frågan är hur mycket mirror det är när de är transparenta? Någon som har koll? Är mest fundersam på hur det funkar i skogen då det kanske är sol en kort stund och sedan är lite mörkare på en stig. Kan ju skifta ganska snabbt.
Tack!
De har en lätt gul ton från början. Försökte fota mot en vit bakgrund för att visa. Inget jag tänker på när jag använder dem och då kör jag även en hel del i elljus och med pannlampa. De blir inte jättemörka men det gör att de funkar just in och ut ur skuggiga partier i skogen. Jag tänker nästan aldrig på att jag har dem på mig när jag är ute och kör vilket är det absolut bästa betyget jag kan ge.

Bilagor

• 1B0BC081-FF59-4EB8-A653-300192BDD687.jpeg
    1B0BC081-FF59-4EB8-A653-300192BDD687.jpeg
    113.9 KB · Besök: 273
Slipade cykelglasögon
Per N sa:
Faluante sa:
Per N sa:
Tack!
De har en lätt gul ton från början. Försökte fota mot en vit bakgrund för att visa. Inget jag tänker på när jag använder dem och då kör jag även en hel del i elljus och med pannlampa. De blir inte jättemörka men det gör att de funkar just in och ut ur skuggiga partier i skogen. Jag tänker nästan aldrig på att jag har dem på mig när jag är ute och kör vilket är det absolut bästa betyget jag kan ge.

Tack för svaret och bilden!
Jag beställde också därifrån men det blev transition brown med orange mirror. Ringde och pratade med dom och de var hjälpsamma. När jag tittar på ljusgenomsläppet i procent så ser det ut ungefär som dina. Går från nästan helt transparent till brunt. Hoppas det blir bra.

Slipade cykelglasögon
Faluante sa:
Per N sa:
Faluante sa:
Per N sa:
Tack!

Tack för svaret och bilden!
Jag beställde också därifrån men det blev transition brown med orange mirror. Ringde och pratade med dom och de var hjälpsamma. När jag tittar på ljusgenomsläppet i procent så ser det ut ungefär som dina. Går från nästan helt transparent till brunt. Hoppas det blir bra.

Hur gick det?! Är på G själv att beställa.

Slipade cykelglasögon
Per N sa:
Faluante sa:
Per N sa:
Tack!

Precis dessa har jag med, ska jag vara ärlig undrar jag lite över photochroma funktionen då jag inte märker av någon alls. Det är dock det enda paret glasögon jag någonsin haft på mig där jag cyklar en stund och kommer på mig att inte ens märka att jag har några på mig. Som ovan så är det svårt att ge ett högre betyg än så.

Slipade cykelglasögon
Någon som har koll på vart man kan köpa slipade Ruby eller liknade nu när man åker på tull och moms från England?
Fortfarande England med alla avgifter betalda.

Tillbaka
Topp