Slitage på kedja å kassett...... ?

Stuvarn

Aktiv medlem
Halloj!

Har tidigare alltid kört helt slut på kedja/kassett å sen bytt båda! Men har nu köpt en fin Scott Scale å tänkte vare lite "snällare" å undrar därför vad som är smartast å mest ekonomiskt? Sköter min cykel å rengör/smörjer min kedja ofta! Finns det några normer(tex antal mil) att gå efter då det gäller byte av kedja/kassett? Ska man byta kedja ofta så inte kassetten slits ner eller?

/Janne

Jag har gått åt andra hållet, har tidigare haft 2-3 kedjor somjag snurrat på.
det här med att man förlänger livslängden 2-3 ggr på kassetten tycker jag inte
stämmer. kör en kombo med pg970 och xt kedja som är bra och kostar runt 350.

Har växlat kedjor tidigare men det blir för rörigt för mig. Nöjer mig nu med att slita ut en kedja i taget.

JT skrev:
-------------------------------------------------------
> Kör tills det rappar.

+1

Håller med, kanske inte om du ska tävla på cykeln

Går i samma funderingar, inser dock att jag nog är för bekväm för att hålla på att skifta kedja. Den dagen det börjar rappa, ska man då byta kassett, kedja och klingor? Eller ska man känna sig fram och byta en del i taget?

Benne skrev:
> Går i samma funderingar, inser dock att jag nog
> är för bekväm för att hålla på att skifta
> kedja. Den dagen det börjar rappa, ska man då
> byta kassett, kedja och klingor? Eller ska man
> känna sig fram och byta en del i taget?

Det blir billigare i längden om du byter kedjan ganska ofta för att slippa slitaget på kassett och klingor. Jag byter kedja ungefär en gång per säsong. Hörde av en på cykelspec att var 200:de mil är lagom

slice me nice
Hörde av en på cykelspec att var 200:de
> mil är lagom

Att bara byta kedja efter 200 mil låter som problem i mina öron.

Det beror ju alldeles på hur de där 200 milen sett ut.

Sen jag började hålla koll på kedjeslitage för sisådär 7 år sen har jag inte behövt byta kassett eller klingor. Det gör ganska stor skillnad i plånboken.

Benne skrev:
> Jag vet ju att allt slits tillsammans. Men kan man
> se det som att det går 2-3 kedjor per
> klinga/kassett?

Det är framförallt kedjan som slits, och när den är sliten (för lång) så sliter den på dreven.

oxr skrev:
> Sen jag började hålla koll på kedjeslitage för
> sisådär 7 år sen har jag inte behövt byta
> kassett eller klingor.

Ok nu börjar vi närma oss...:)

Du menar alltså att kedjan sliter först när den börjar bli för lång? Och att man genom att byta kedja i god tid förhindrar ett större slitage på dreven? Intressant.

Exakt. Stiftet och rullarna på kedjan slits vilket gör att avståndet mellan rullarna när kedjan är i sträckt tillstånd blir längre. Det leder till ökat slitage på dreven, därför att dreven slits för att matcha det längre avståndet mellan rullarna. Typ. Nån ingenjör kan säkert ge en mer akademiskt korrekt beskrivning.

Så genom att byta kedjan när den blivit 0,5% längre så undviker man att kedjan blir så lång att den börjar slita på dreven. Självklart slits dreven ändå men inte alls i samma utsträckning.

När vi ändå är inne på ämnet; jag kör XT HTII fram och Sram PG990 bak. Är båda märkenas kedjor kompatibla då?

oxr skrev:
> Det beror ju alldeles på hur de där 200 milen
> sett ut.

I mitt sammanhang var det landsvägskörning i motionärtempo.

Claes skrev:
> Och köp en kedja med bra kvalitet, tex CN-7701.
> Lätt värt de extra pengarna enligt mig.

Skillnaden mellan CN-7701 och CN-HG73 är inte så stor, det handlar bara om ytbehandlingen. Om det är någon skillnad på ytbehandlingen på de ställen det spelar roll (stift, rullar) kan jag inte svara på. Prisskillnaden är å andra sidan inte så stor.

HåkanC skrev:
> Skaffa en tumstock/stålskala istället.
> Den mäter slitaget bättre än en
> kedjeslitmätare
>
>
> /Håkan

Det verkade rimligt. Ska testa ditt sätt att mäta, tack.

ev. randonörd skrev:
> Skaffa en kedjemätare .
>
> Håkan C tycker dock att man kan mäta med en
> tumstock.

Jag ansluter mig till Håkan C (och Sheldon)
Tumstock eller dylikt mätinstrument har de flesta dessutom hemma.

Mätte kedjan på sambons hoj och det verkar som det är dags att byta den nu.
Sitter en Cn-Hg53 på nu och den verkar si så där i kvalitet, har ju sträckt sig betydligt mer än min ultegrakedja trots en hel del mindre mil. Vad rekommenderar ni för kedja?
Kan man sätta på vilken kedja som helst som passar till en 9-delad kassett?

Jag märker ingen skillnad på CN-HG53, CN-HG73 och CN-7701 vad gäller prestandan. CN-7701 är lättare att hålla ren eftersom den har bättre ytbehandling. Om det egentligen har någon betydelse för slitaget låter jag vara osagt.

Att HG53-kedjan slitits mer än Ultegra-kedjan tror jag mer handlar om slump än kvalitetsskillnad.

Kom på att jag har fri service på min Scott Scale 40 så cykelaffären får kolla upp kedjan imorgon ;) Har en 9-delad SLX 11-36 kassett som ska väga 470g å har sett nån uppgift att en XT9 11-34 bara väger 256g! Kan dessa siffror stämma? Då är jag faktiskt sugen på att byta kassetten även om det inte skulle behövas...

Duckyboy skrev:
> Dum fråga rappar? Är inte hundra på vad ni
> menar med det???
>
> Förvirrad?

Hijack, är det här påväg att ta slut eller har jag ett år till? (Klingorna är ett år gamla och mittenklingan står för i princip allt slitage.

tumblr_lx2cg7h81G1r7j7pno1_1280.png

Lite sent kanske att svara efter mer än ett halvår men här kommer min syn på "rappar".
Det är när tänderna på dreven inte längre förmår att få kedjan att ligga kvar vid belastning eller kedjan är så sliten att den inte längre stämmer överens med dreven.
Bak brukar det märkas på att man byter kedja men inte kassett, när man tar i med de minsta dreven bak så hoppar kedjan över kuggarna med ett ryck och tydligt smällande. Fram händer samma sak men det tar längre tid eftersom mycket fler kuggar är i ingrepp samtidigt. Vanligt är att det drev som används mest slits mest vilket syns ganska tydligt på Misärpendlarens mellandrev.

@Misärpendlaren, Jag skulle nog köra ett tag till men ha grejer hemma för att fixa både fram och bak och kedja. Du cyklar ju mycket och helst i kassa förhållanden, det vore ju tråkigt om du missade någon hagelstorm pga slitaget.

Senast ändrad:
Tjippar in lite här då, var står vi nu i frågan mellan att byta kedja innan den är sliten, säg alltså typ 150 mil landsväg eller 0,5% förlängning, mot att ha två kedjor som man växlar mellan var 20:e timme och sen byter båda när de når 0,5% förlängning?

Finns det någon riktig vinst i att tramsa med fler kedjor? Kör man top-of-line drev fram och bak så vill man ju gärna maximera livslängden så gott det går. Och långsiktigt är det ju ingen merkostnad att ha två kedjor istället för en - men om man ändå slänger kedjorna i tid - är det någon riktig vinst på drevslitaget att växla kedjor typ var 20:e timme?

Eller varför inte bara byta kedjan när det är dax... betydligt billigare än att byta alla kugg på cykeln.

Kedjan töjer sig med tiden och gör att den inte passar kuggen vilken i sin tur sliter ner kuggen fort.

Rekommendationerna jag har sett på nätet är att kedjan ska bytas senast när den är ca 1% längre.

Mäta kan man således göra med en vanlig tumstock. Över 10 länkar ska det vara 25.4cm. 1% på detta är 2mm dvs lätt mätbart med tumstock. Byter man långt innan dess dvs vid 1mm skillnad kommer kugggen hålla länge...

Jag köper kedjor billigt på nätet och byter kanske 3 ggr / säsong. Smörja/underhålla kedjan gör jag aldrig, förutom ifall den blivit extremt blöt eller nedskitat. Men generellt är det ingen idé att smörja och hålla på eftersom fettet bara lägger sig på utsidan och inte där det verkligen behövs. Torka av vatten och lera om man kört i väta räcker gott för mig, sedan byter jag bara.

Senast ändrad:
Rasmus; Det har vi väl redan konstaterat, se HåkanC's länk tidigare. Men det svarar ju inte på frågan 2 kedjor vs 1 kedja?

EDIT, vilken otrevlig ton jag hade, redigerade lite.

Senast ändrad:
Niko/Frost skrev:
> Rasmus; Det har vi väl redan konstaterat, se
> HåkanC's länk tidigare. Men det svarar ju inte
> på frågan 2 kedjor vs 1 kedja?
>
> EDIT, vilken otrevlig ton jag hade, redigerade
> lite.

Nåja kanske skummade igenom alla dessa inlägg lite för snabbt... ville sammanfatta allt och skriva det på förståelig svenska dvs hur man mäter och vad det ger i millimeter.
Det där med Tum-mått hit och dit kan i alla fall för mig vara lagom confusing...

ething skrev:
> Kör med 2 st kedjor. På mtb byter jag efter ca.
> 20h.

Kan ju kanske vara bra då kedjorna får lägre belastning. Men blir inte växlingarna ett problem? ;)

Senast ändrad:
Fältprästen skrev:
> ething skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kör med 2 st kedjor. På mtb byter jag efter
> ca.
> > 20h.
>
> Kan ju kanske vara bra då kedjorna får lägre
> belastning. Men blir inte växlingarna ett
> problem? ;)

Seriekopplade såklart. Hur lång cage har han?

Tillbaka
Topp