Sliten kassett.

Kenj

Ny medlem
Sliten kassett.
Hej,
Har kommit över en racer som ska gå som pendlare. Den har 8-delad sora växel och där allt är i mycket bra skick. Men har problem att växla upp från kugg 12,13 och 14, kassett 12-23. Jag tycker jag har bra koll på växeljustering och har bytt vajrar, kedja och bakväxel dock inte kassett. Ser nu att kassetten är (om jag fattat saken rätt) riktigt sliten på ett kugg (se bild, skärpa på fel ställe men syns ändå) på varje 12, 13 och 14. Minfråga är, växlar den upp enbart på detta ställe där kuggen är slitna eller sker det på hela varvet, och kan detta vara orsaken till att den har svårt att växla upp? Hoppas ni förstår frågan.

Mvh//Kenj

Bilagor

• Kassett.JPG
    Kassett.JPG
    60.8 KB · Besök: 169
Sliten kassett.
Jag tycker det är svårt att se något speciellt slitage på enskild kugg, att de inte är symmetriska är i sin ordning, så ska det vara för att underlätta växlingar. Men har den gått länge på samma kedja kan det såklart vara läge att byta kassetten ändå. Kolla också att växelörat är rakt.

Sliten kassett.
Japp, har kollat "örat" med en "Derailleur Hanger Alignment Tool" så det är rakt, det är hajfena utsendet på dom tre kuggen 12, 13 och 14 som måste var slita. Har nu beställt en ny kassett så får vi se.

Mvh//Kenj

Sliten kassett.
"Hajfenorna" blir åt andra hållet då kassetten är sliten. Sådär ser Shimano-kassetter ut av design.
Kan ju dock lösa sig med en ny kassett så vi håller tummarna.

Sliten kassett.
Växla-upp problem har mig veterligt inget med slitna kuggar att göra. Allting slits ju tillsammans. Misstänker ditt problem har att göra med att du bara bytte kedja. För att det ska fungera får det inte vara mkt slitage på kedjan.

Sliten kassett.
jonja skrev:
-------------------------------------------------------
> Växla-upp problem har mig veterligt inget med
> slitna kuggar att göra. Allting slits ju
> tillsammans. Misstänker ditt problem har att
> göra med att du bara bytte kedja. För att det
> ska fungera får det inte vara mkt slitage på
> kedjan.

Att alla delar slits tillsammans borde väl inte garantera att den växlar felfritt även när delarna är slitna? :)

Tillbaka
Topp