Slitstarkt däck

• Trådstartare Trådstartare Q&D
  • Start datum Start datum

Q&D

Aktiv medlem
Slitstarkt däck
Dobbarna på mina Nobby Nick har slitits ner alldeles för fort tycker jag.

Om man inte önskar mjukt gummi med hög friktion utan hellre har lite hårdare så dobbhöjden bibehålls längre, vilka däck väljer man då?

Slitstarkt däck
Att välja skogsdäck efter livslängd verkar dumt. Välj ett däck som ger det grepp och övriga egenskaper du vill ha. Sen byter du när det är utslitet.

Slitstarkt däck
Mycket asfalt sliter fortare på däcket. Prova åk in i skogen någon gång så ska du se att det håller lite längre, hehe!!

Skoja bara :-)

För min del är greppet det viktigaste, livslängden på däcket kommer i sista led. Satte på nya däck i tisdags, samma som jag hade innan, dom gamla var inte riktigt utslitna ännu, men fy fan vilket mycket bättre gräpp det är med helt nya däck. Man blev ju lite snabbare också:-) perfekt till Kolmårdsbiken nästa helg :-)

Förresten! Hur länge har du cyklat på däcken, och hur många timmar, eller mil har dom gått ca ???

Slitstarkt däck
Makten sa:
Att välja skogsdäck efter livslängd verkar dumt. Välj ett däck som ger det grepp och övriga egenskaper du vill ha. Sen byter du när det är utslitet.
Jag viktar minimerat underhåll högt.
Därför kommer byte av däck längre ner på priorlitan vilket leder till att jag kör på slitna däck längre vilket ger sämre grepp.
Av den anledningen kommer jag få bättre grepp hårdare gummi som slits mindre även om det på pappret borde bli sämre.

Slitstarkt däck
kay sa:
Förresten! Hur länge har du cyklat på däcken, och hur många timmar, eller mil har dom gått ca ???
Jag har dålig koll på det nu men i början jag noterade att efter bara 2-3 rundor på ca ara 4-5 mil så var dobbarna rejält slitna. Totalt kanske jag är upp i 10-talet rundor på förvisso ganska aggressivt underlag typ Ängårdsbergen

Slitstarkt däck
Jag vet inte hur hållbart ditt Performance-gummi är, men testa Evolution Pace Star nästa gång om du bestämmer dig för att fortsätta med Schwable.

Slitstarkt däck
Q&D sa:
kay sa:
Jag har dålig koll på det nu men i början jag noterade att efter bara 2-3 rundor på ca ara 4-5 mil så var dobbarna rejält slitna. Totalt kanske jag är upp i 10-talet rundor på förvisso ganska aggressivt underlag typ Ängårdsbergen

Jag körde Nobby Nic på sensommaren och in på hösten ca 250 mil, och dom var ganska bra fortfarande. Det var 29" 2,35" Evolution pace star. Och jag väger ca 100 kg, så det slits ju fortare med lite vikt på cykeln:-) känns som dom absolut är kördugliga till i höst igen, om det blir lerigt och jäkligt.

Slitstarkt däck
Jag hade hoppats på att det fanns något trail däck som var omtalad för sin slitstyrka.
Men Evolution pacestar är ett gott tips som jag ska ge en chans

Slitstarkt däck
Maxxis i MaxxPro är ju en klassiker när grepp ska få stå mot slitstyrka...
Annars är Bontragers däck väldigt långlivade, motsvarighet till NobbyNic blir XR4 eller SE4 om du vill ha maximal punkasäkerhet (väger dock därefter...)

EDIT: Lagt till det där om Bontrager :)

Senast ändrad:
Slitstarkt däck
Det är alltså gummiblandningens hårdheten som normalt ligger på 43-62A som man ska titta på.
Maxxis har tidigare haft däck med 70A-gummi men det verkar ha upphört.

Är det någon som har en känsla för hur mycket det gör med olika hårdhet i gummit, kan det var så stor skillnad om man kör över blöta hala rötter och stenar?
Är inte mönstret(djup och design) viktigare?

Slitstarkt däck
Imho: på hala rötter hjälper ingenting utom dubbar. Men det blir extra halt om designen inte låter lera rensas ut.
På sten/hällar gäller mjukt gummi och kontaktyta (och ingen leta emellan).

Slitstarkt däck
Performance är dom sämsta däcken som oftast sitter på från fabrik. Ej tubelessready, sämre gummiblandning typ.
Schwalbe evo trailstar eller pacestar bör du ha. Trailstar har mjukare gummi med mer fäste.

Specialized gör bra och billiga däck annars. Har du en åf nära så är det hemskt enkelt.

Senast ändrad:
Slitstarkt däck
Adam K sa:
Imho: på hala rötter hjälper ingenting utom dubbar. Men det blir extra halt om designen inte låter lera rensas ut.
På sten/hällar gäller mjukt gummi och kontaktyta (och ingen leta emellan).

Under Downhill-VM förra helgen sa kommentatorerna att det var svårt för lerdäcken med höga dubbar funkade så dåligt på rötterna så däckvalet blev en avvägning mellan höga dubbar i leran och låga till rotsektionerna för att få så mycket gummi som möjligt på rötterna. Jag har själv ingen aning men jag tyckte det var intressant och logiskt. Hur menar du att dubbarna skulle hjälpa på rötter? (Nyfiken och vill lära mig, försöker inte vara dryg :)

Slitstarkt däck
Dumt att snåla på däck när det är den billigaste uppgraderingen med störst påverkan per krona på cykelns prestanda. Sedan är det en sak att pressa downhill bland stenhällar i sudgummicompound vs att slöcykla svenska barrstigar. Den ena sliter däck på dagar, den andra rör knappt däckprofilen.

Tillbaka
Topp