Sluta hata V-bromsar

Den Gamle

Ny medlem
Sluta hata V-bromsar
V-bromsar är bra och enkla att ha att göra med. De har bara svagheter och det är extremt med lera eller snö. Jag har två cyklar med XT V-bromsar som jag har haft i 10 år. En som jag pendlar med och en som jag tränar och tävlar med. Jag har inte haft några större problem med mina V-bromsar och jag har än inte slitit ut någon fälg.

Sluta hata V-bromsar
Är det här nån form av trollning eller? Nåja, jag nappar :-)

Jag hatar inte v-bromsar...men skivbromsar har flera fördelar över v-bromsar. Utöver att det går att bromsa även på vintern och i lera samt att man slipper nöta ner en bärande del av cykeln (fälgen) så erbjuder skivbromsar även:
- utebliven upphettning av fälgen vid utförsåkning
- möjligt att till nöds köra, och bromsa) även med något skev fälg
- överlägsen bromskraft
- inga vajrar som fryser på vintern (gäller endast hydrauliska skivbromsar)

För xc på sommaren i finväder är v-bromsar helt ok men utöver det tycker jag skivbromsar är överlägnsa.

Sluta hata V-bromsar
Jag gillar mina skivbromsar och skulle inte vilja byta, men är benägen att hålla med Den Gamle i alla fall.

I årets Nordic24h var vi flera cyklister som slet ner samtliga bromsbelägg på våra cyklar på 2 varv, dvs 34km! Innan dess trodde jag inte att det var möjligt att slita ut bromsbelägg så fort, men fem cyklister kan inte ha fel ;-)

Däremot hade vi en cykel med v-bromsar och den klarade leran betydligt bättre.

/Mikael

Sluta hata V-bromsar
V-bromsar kan vara helt underbara om man bara använder rätt vajjer, rätt hölje, rätt klossar och rätt broms. Sen måste man ju ställa in dom.

Sluta hata V-bromsar
Den Gamle skrev:
-------------------------------------------------------
Jag har
> inte haft några större problem med mina
> V-bromsar och jag har än inte slitit ut någon
> fälg.

Då har du fälgar med extremt mycket gods på sidorna? Jag slet ut mina första fälgar på en vinter men det var nog en av de slaskigaste/sandigaste/saltigaste vintrarna i mannaminne. Sedan dessa har jag faktiskt inte slitit ut någon fälg. En av anledningarna var att jag bytte till skiva fram och började bromsa enbart med frambromsen. Men bakfälgen börjar bli konkav, trots detta. Annars håller jag med dig, det är lätt att underhålla v-bromsar och funkar ok om man har bra belägg och rätt inställt.

Sluta hata V-bromsar
Något som teoretiskt skulle vara klart bättre än dagens både V-bromsar och skivbromsar är hudraliska fälgbromsar.

Tyvärr är det väll typ bara en som gör dem och därför finns det ingen konkurans som förbättrar funktionen.

Sluta hata V-bromsar
För de flesta som kört med cantileverbromsar så är/var V-bromsar utomordentliga. Och visst funkar V-bromsar bra i många lägen. Men dock funkar skivor ändå bättre. Montera och kör några år, är mina erfarenheter av både hydraliska och mekaniska.
Magura har jag gärna bak på trialcykeln, dock. :)

Sluta hata V-bromsar
Bytte bromsbelägg fram igår på mina V-bromsar och såg då att fälgen nog inte orkar så mycket mer. Så snart är det dags för en ny eller ska jag byta till skiva fram? Tycker iofs att V-bromsarna funkar tillfredsställande men när man kommer på cykelbanan i nerförsbacke en regnig dag så är bromssträckan oroväckande lång. Hitills har det inte hänt något, men tryckt är det inte.

Min framgaffel har inga skivbromsfästen men det är en gammal elastomer gaffel så jag skulle inte bli ledsen om jag "måste" byta ut den.

Stannar jag fortare om jag byter till skivbromsar fram?

Bak har jag inga större problem att låsa hjulet och även där saknas fästen och jag har ingen lust att låta någon svetsa dit några även om det är en stålram.

Sluta hata V-bromsar
putchi skrev:

> Stannar jag fortare om jag byter till skivbromsar
> fram?
>

Beror självklart på flera saker, Men troligtvis JA.

Sluta hata V-bromsar
Ville skrev:
> putchi skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Stannar jag fortare om jag byter till
> skivbromsar
> > fram?
> >
>
>
> Beror självklart på flera saker, Men troligtvis
> JA.

Om du kan låsa framhjulet med dina v-bromsar, så spelar det naturligtvis ingen roll om du initierar kullerbyttan med V-broms eller skivbroms. Men det krävs sannolikt mindre kraft med skivbroms.

Bra bromsmodulation tycker jag man har om man på asfalt kan bromsa så att bakhjulet lyfter och man med god kontroll kan balansera framhjulsåkningen. Fungerar bra med torra XTR-V-bromsar, men blir ett vågspel om de är blöta eller leriga, då det tar dåligt innan de suger fast.

Byter till BB7:or i helgen, sen får vi se vilken sida jag ställer mig på :-)
Anledningen till att jag byter är främst för att kunna köra i djup lera utan att få skrapande och opålitliga bromsar av sörjan. Plus att jag får en lättare fälg. Naven blir förvisso tyngre, men massan gör mindre skada där än i fälgen.

Sluta hata V-bromsar
Har själv kört på v bromsar hela mitt liv. Har funkat bra. dock får man ställa om den titt som tätt.. Och när en fälg har fått en smäll ute i terängen är de inge skoj längre.
Har tyvär aldrig provat skivor själv men nästa vecka ska mina nya hydraliska mekanicker dyka upp så ska bli intressant att testa.

V-bromsarna har visserligen aldrig svikit mig ännu.. alltid kunnat nita med dem förutom när man har kört i värsta leran =(

Sluta hata V-bromsar
Jag kör v-bromsar på pendlarhojen. Den går året runt 500-600 mil per år. Med mina nya hjul så funkar det prima. De gamla var för veka så det började skrapa i bromsen. V-bromsar är så mycket enklare att laga och ställa in. Mer funkis och mindre stöldbegärligt.
I skogen kör jag skivor. Det är helt enkelt så mycket bättre där.

Sluta hata V-bromsar
Jag håller på att bygga en ny MTB och det blir med skivbroms. Då ramen är en Giant Anthem och saknar fästen för V-bromsar. Får se om jag ändar uppfattning när jag kört med skivbromsar ett tag.
Men vad jag ville med den här tråden är att varje gång någon frågar något om cyklar på forumet så kommer lovsången till skivbromsar igång. Oberoende om personen ska köpa en 3-växlad damcykel eller ett DH-järn. För att pendlinscykla, långfärdscykla eller för cykla i skogen så behöver man inte skivbromsar. Men för DH och AM är det kanske en föutsättning.

Sluta hata V-bromsar
Den Gamle skrev:
> För att
> pendlinscykla, långfärdscykla eller för cykla
> i skogen så behöver man inte skivbromsar.

Jorå, om vi pratar året-runt-pendling. Har nu kört två vintrar med V-bromsar och efter ett par incidenter med liten bromsverkan och två utnötta pendlarfälgar får det vara nog. Nu blir det skivor, för nu skall jag kunna bromsa även på vintern! (och därmed basta!)

Sluta hata V-bromsar
Ärligt talat varför använda en broms som bara fungerar bra när det är kruttorrt?

Mina första V-bromsgummin höll för fem träningspass på hösten, trodde det var något fel på dem ända tills jag pratade med en garvad mountainbiker - "Då körde du ändå inte hårt!"

V-broms = fälgsvarv

Sluta hata V-bromsar
jag har haft ca: 10 cyklar med V-broms (låste dom aldrig så dom försvann rätt fort, tillbaka i stulen karusellen).. nu har jag en med mekaniska skivor, och kommer aldrig! att byta tillbaka

Sluta hata V-bromsar
För mig är den starkaste invändningen mot V-broms snyggt sammanfattad av alexcykel: fälgsvarv! Här någon någonsin försökt utveckla och sälja en fälgbromsfälg med utbytbara slitringar? Ja, jag vet att det antagligen är enklare att fälga om än att sitta och pilla med två sladdriga slitringar med något slags urverkspilliga fästskruvar eller annan finmekanisk och otillförlitlig fastsättning, men jag kunde inte låta bli att ställa frågan.

/Janne

Sluta hata V-bromsar
s skrev:
> Om du kan låsa framhjulet med dina v-bromsar, så
> spelar det naturligtvis ingen roll om du initierar
> kullerbyttan med V-broms eller skivbroms. Men det
> krävs sannolikt mindre kraft med skivbroms.
>
> Bra bromsmodulation tycker jag man har om man på
> asfalt kan bromsa så att bakhjulet lyfter och man
> med god kontroll kan balansera framhjulsåkningen.
> Fungerar bra med torra XTR-V-bromsar, men blir ett
> vågspel om de är blöta eller leriga, då det
> tar dåligt innan de suger fast.

Detta sammanfattar på pricken vad jag själv tycker. Alla brosmtyper har kraft nog, men vissa typer ger bättre kontroll.

Sluta hata V-bromsar
V-bromsar är lättare.

För att få ut bästa möjliga funktion så valde jag följande:
- Shimano XTR V-bromsar - Lätta att justera, hyfsat styva och ganska lätta.
- Nokon wirehöljen - gjorde underverk på styvheten i systemet.
- Mavic Ceramic fälg - bra bet och lite slitstarkare.
- Biltema bromsbelägg - det sliter gummi så då måste gummit vara billigt, ganska hårda men funkar fint med ceramic fälg.

Den riktigt stora bristen är redan påtalad många gånger och det är fälgsvarvande. Mina ceramic fälgar börjar ge upp efter 3-4 års cyklande i sörja och lera och det är lite dyrt att byta (Crossmax hjul)

Sluta hata V-bromsar
Tycker att V-broms funkar bra med undantag för extrem lera och is.
Men sunkigt att man bromsar ihjäl fälgarna och att man måste ha spikraka hjul.

Skivbroms funkar ju bättre men är ju tyngre men sliter inte på fälgen.

jag tror att det duger med V-broms bra länge men det känns ju lite lyxigare med skivbroms.

Sluta hata V-bromsar
Jag tyckte nog att det var lite överkurs med Skivbroms ända tills jag skaffade det....

Idag skulle jag inte vilja gå tillbaka, bara att slippa höra det där hjärtskärande skrapet från fälgen är skönt. :-)

Senast ändrad:
Sluta hata V-bromsar
Jag tycker att V-bromsar funkar mycket bra i både vått och torrt. Dock är kermiska fälgsidor en förutsättning. Detta get bra fäste i blötan och framförallt minnimeras fälgslitaget.

Sluta hata V-bromsar
Den Gamle skrev:
För att
> pendlinscykla, långfärdscykla eller för cykla
> i skogen så behöver man inte skivbromsar.

För egen del tycker jag att det är kul att kunna bromsa snabbt och effektivt i alla lägen, såväl i skogen som i stan.

Sluta hata V-bromsar
Alexcykel skrev: "Ärligt talat varför använda en broms som bara fungerar bra när det är kruttorrt?"
För att pengar inte växer på träd! Om så va skulle väll alla ha skivbroms?

Sluta hata V-bromsar
1200 spänn för en skivbroms kommer man undan med och får bra skit. Sen behöver man inte köpa något nytt i bromsväg på 2 år. 600kr per år. 12 kr i veckan. <2kr om dagen.

För en weekendwarrior kostar alltså skivor ungefär 12kr per runda om man kör en runda i veckan. För en seriösare cyklist som kör 3 gånger i veckan landar det på ca 4kr per runda.

Jag tror skivbromsar precis blev ekonomiskt försvarbart... :)

Sluta hata V-bromsar
Har sen jag gick över till skivbromsar sagt aldrig med V-bromsar.
Bättre modulation, grepp i alla lägen, och kunna bromsa med våta fälgar.

Sluta hata V-bromsar
Plus att om man inte bombar utför och inte måste ha hydraliskt, så kostar ju en BB7:a mycket mindre än 1200 (om man redan har skivhjul, förstås).

Sluta hata V-bromsar
Nåt straff ska man ha om man kör CX...! Mindre mjukglass, helt enkelt! :) Jag har två BB7:or. En 160 och en 185 och jag är mycket nöjd. Inte bara över priset. Finns fö för i stort sett samma pengar på Cyclecomponents om du bor i de krokarna.

Sluta hata V-bromsar
Den Gamle skrev:
.............
> Jag har
> inte haft några större problem med mina
> V-bromsar och jag har än inte slitit ut någon
> fälg.

Att några (du bl a) inte har några problem med V-bromsar och inte slitit ut någon fälg
innebär inte att alla andra inte har några problem.
Vi har väl olika förutsättningar och behov.
Jag pendlar året runt 8 km enkel väg (södra Sverige o. en del grus/slask på vintern).
Kör kanske 400 mil/år med "jobb-cykeln".
Har slitit ut ett par fälgar, men en fälg håller nog minst(?) 3 år.
Är trött på att ofta behöva ställa in bromsarna och att efter varje tur i icke torrt väder
behöva göra ren fälgarna. Och att göra ren/fila på bromsbeläggen emellanåt.
Mao - jag tycker V-bromsar är förenat med en hel del jobb.
Tänker testa skivbromsar av något slag.

Senast redigerad av en moderator:
Sluta hata V-bromsar
Jag skulle hellre ha skivbromsar men jag har kört samma hjul på min mtb i 8 år utan att bromsa sönder fälgsidorna. Det verkar som att mina Mavic fälgar tål bromsarna rätt bra.

Det sugiga är ju som nämnts vintertid då bromsverkan försvinner markant. Samt att vissa klossar äts upp totalt av lite lera.

Tillbaka
Topp