Slutbesiktning med MVG ;-)

Lonewolf

Ny medlem
Så var det dags att åter träffa farbor doktorn som skruvade ihop nacken för att göra en slutbesiktning och kolla dem senaste röntgenbilderna. Det visade sig att han var lika nöjd som jag med resultatet och hade dessutom glädjande besked då det blivit bättre än han förväntat sig alltså bonus på utfört arbete.

Bonusen består i att min kropp har börjat nyproducera ben runt själva inplantatet (syns på bilderna) och det gör att konstruktionen/lagningen blir ännu starkare ;-)

Extra kul är det att doktorn är tävlingscyklist på mtb och förstår precis hur jag har det och hur kul det är att köra i skogen, men jag har lovat att vara försiktig och undvika dem värsta stigarna för lagningen tål inte vad som helst!

Fick dessutom veta att om den läkare som undersökte mig när skadan inträffade hade gjort det rätt och upptäck den verkliga skadan då (för 6 år sedan) så hade jag kunnat fått samma hjälp av den här läkaren då (för tekniken fanns redan och användes) och alltså sluppit 6 års ständig värk och lidande, känns lite surt att dem ska slarva med så viktiga saker men gjort är gjort och jag kan inte backa klockan!

Bosse

helt schysst nyhet! gratulerar!

vad sägs som att vi firar det med världens åk imårrn? nu har jag sommarlov på riktigt.

Trevligt att höra att du blivit så bra återställd! Men det är lite kusligt att tänka på att man är lika beroende av kompetensen hos den individ som tar hand om ens ärende inom vården, som när man får badrummet omkaklat.

Sam:

Jodå jag är på har några tidsbokade saker men kom med ett förslag så får vi se!

Rippa:

Jo så är det, man börjar bli lite av en reservdelsmänniska nu ;-)

erik h:

Jo det är otroligt vad viktigt det är, så man får aldrig nöja sig med en läkares uppfattning utan kolla med minst en till och är man inte helt nöjd så ska man stå på sig, det tog mig 5½ års "krigande" med vårdapparaten att få till den undersökning som behövdes och det fick jag då jag träffade en kompetent och engagerad läkare som brydde sig!
Sen var det en annan som gjorde själva operationen men det hade inte blivit någon utan remissen till specialröntgen som avslöjade skadan.

Bosse

Tro mig, man måste vara betydligt mer noggrann när man väljer läkare än när man väljer vem som skall kakla badrummet.

Som det är idag kan man få en nyexad läkare som haft jour i 30 timmar och inte ätit någonting på de senaste 20 timmarna på grund av tidsbrist som skall bedömma en alternativt att man blir bedömd av en expert på området som är utvilad och precis ätit sin middag.

Skillnaden på slutresultatet behöver jag väl inte kommentera?

Läkare är inga ybermensch, fast vissa verkar tro det och det bakomliggande systemet gör allt för att slita ner personal så långt det bara går.

Kolla på det här <http://www.anatomica.se/index.asp> sen under produkter, rygg, ryggfixation och kika på Oleruds Cervial.

Snacka om avancerade prylar dem mekat in i mig!

Bosse

Jäklar anåda nu snackar vi hightec en egen förstyvande brygga i ryggen med led och wiresysytem, coolt..

Skönt att det blivit bra!!!

edit stavning x2

Senast redigerad av en moderator:
Kul att läkningen går bra! Det är alltid kul att spika en tenta:)

Bra med en läkare som har sunda intressen, då är det lättare att
få gehör!

Restistance is futile, You will be assimilated!

Lonewolf skrev:
-------------------------------------------------------
> Kolla på det här sen under produkter, rygg,
> ryggfixation och kika på Oleruds Cervial.
>
> Snacka om avancerade prylar dem mekat in i mig!
>
>
> Bosse
>
> "Proud sponsor of Jomper 2005"
>
> Kör så det ryker.

Jo, visst är det obehagligt. Men kan det fungera på något
annat sätt igentligen. Har själv blivit felbehandlad en
gång och opererad tvpå gånger för att korrigera felet som
berodde på en mycket erfaren (!) kirurgs misstag. Jag har
inte förlåtit honom ännu efter 28 år men jag förstår ändå
att saker kan gå åt h-e utan att det var någons avsikt
eller mening.

Sedan har jag blivit opererad en gång till för en skada
som man inte behandlade eftersom det var viktigare att hålla
mig vid liv. Den skadan fick jag fixat två år senare när
jag lyckats övertyga remiterande läkare plus ortoped att
något behövde göras åt mitt glappande knä. För två år sedan
var jag hos farbror doktorn igen när jag lyckades överanstränga
knät och fick då höra att dom där 70-tals plastikerna blev
aldrig riktigt bra utan dom glappar en hel del =-|

Men en sak kan jag säga: man måste vara frisk och stark om
man ska orka med att ligga på sjukhus:-D

Bosse: du har gjort ett stenhårt jobb som kommit så här långt
i din rehab, hatten av.

/Jerry

erik h skrev:
> Trevligt att höra att du blivit så bra återställd!
> Men det är lite kusligt att tänka på att man är
> lika beroende av kompetensen hos den individ som
> tar hand om ens ärende inom vården, som när man
> får badrummet omkaklat.
> - Look at that. Last time I saw a mouth like that
> it had a HOOK in it! -

Härligt Bosse och GRATTIS!!!

[tillägg]
Vet vad det innebär att kriga med läkarvetenskapen... Hade jag inte varit så förbaskat enveten hade de sjukpensionerat mig vid 26 års ålder. Allt beroende på ryggbesvär som jag dragtits med sen 1980, och som "inte fanns för det kan inte bli så" och inte gick det att göra nåt åt det hela heller. Envetenheten kombinerat med en helt underbar sjukgymnast ledde dock till en steloperation som gör att jag nu kan hålla på som jag gör...

Man måste vara frisk för att vara sjuk, bara till att inse.

Senast redigerad av en moderator:
Go Lance Wolf!

Lonewolf skrev:
> Snacka om avancerade prylar dem mekat in i mig!

oclong.jpg

OLERUD CERVICAL
Lösningen för fixation och fusion av halsryggen. Implantatsystemet baseras på roddar, skruvar, krokar och wirelås som ger kirurgen möjlighet att stabilisera halsryggen.

Egenskaper;

* Möjliget att placera skruvar helt fritt och sedan binda ihop dom i en konstruktion.
* Valmöjlighet mellan skruvar, krokar och wire.
* Unik lösning för fixering C1-C2 med C1-klon.
* Komplett instrumentarie
* Skruvar med 3, 4 och 5mm diameter i alla längder
* Kannulerade skruvar för enklare placering av Magerl skruvar.

Känns obehagligt på något vis...

Anki: Du har inte jobbat som dansare och stuntman? Det var en inspirerande artikel i DN om en kvinna som hade jobbat som dansare och sen fick extremt ont i ryggen och efter 10 år lyckades få den stelopererad trots att läkarna inte kunde hitta något fel.

Mathias:
Nope, jag som dansare o stuntman/-kvinna - det vore nog en syn det *skrattar*.

För min del så visste läkaren jag hade att forskning pågick, men det var ju på Sahlgrenska - gud bevars. Tog mig till Carlanderska o därifrån vidare till Sahlgrenska. Fick en testoperation gjord där de skruvade ihop glappet utifrån för att se om det skulle hjälpa. Trots positiv reaktion stoppade professor Nachemson (stavning??), tillika klinikchef har jag för mig, operationen. Allt pga prestigefrågor (som jag ser det). Det var ju inte han som kommit på det här utan en av hans undersåtar... Som tack o lov flyttade till Borås lasarett sen, så då löste sig det hela.

Mitt förtroende för vissa läkare är inte speciellt stort, eller rättare sagt: Läkaren måste upp till bevis först innan jag får förtroende för honom/henne.

anki skrev:
Mitt förtroende för vissa läkare är inte speciellt stort, eller rättare sagt: Läkaren måste upp till bevis först innan jag får förtroende för honom/henne.

/anki

Verkar som vi har samma uppfattning i ämnet, jag testar alltid en ny läkare för att se om jag får förtroende för honom/henne om inte så byter jag.

En lite kul grej i mitt fall är att jag har träffat flera (ganska många) personer som har fått hjälp av samma läkare som jag och även av hans far som är/var i samma bransch och alla lovordar dem för deras skicklighet och fina konstruktioner ;-)

Tackar för alla vänliga hejarop det värmer gott ;-)

Bosse

Tillbaka
Topp