Jocke77
Aktiv medlem
Slutcyklat på Lugnet, Falun?
mikaeljc sa:I Falun är det ändå Källviken som har de bästa MTB-spåren.
Det beror väl på vad man är ute efter. Men absolut de bästa om man vill ha lite mer teknisk utförsåkning.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
mikaeljc sa:I Falun är det ändå Källviken som har de bästa MTB-spåren.
fhansson925 sa:Jag hoppas att det endast är de byggda "downhill" lederna samt att man anlägger en väl uppmärkt XC bana för de andra stigarna känns inte som de kostar någonting annat än några skyltar. Ungefär som att ta betalt för att bada i en sjö. Men Falun är Falun och Lugnet har ett stort underskott som måste betalas på något sätt så detta är väl ett försök att fylla hålen.
Mikahn sa:Långt blev detta.
Min första intention var att verkligen fundera på detta med att ta betalt för att köra på stigar.
Sedan tycker jag fortfarande att det är otydligt om man bara avser de märkta lederna, samtliga leder på Lugnet (inkl de som går över till Sundborn) eller har man tänkt alla stigar inom naturreservatet.
Självklart ser jag att det är kostnader att hålla lederna fina, men att det skulle vara i samma kostnad som för skidspåren på vinterna har jag svårt att förlika mig med.
Skidspår är så mycket enklare att tydliggöra vilka man menar (man ser var spåren är) men stigar. Om man bara avser märkta lederna, hur ställer man sig då om man cyklar på ett skidspår (utan snö) och där leden då kommer upp och använder skidspåret?
För mig känns detta som ett förhastat beslut där man vill försöka få in pengar till Lugnet. Hoppas att jag får lite förtydligande från Kommunen i mina frågor jag ställt direkt till dom.
Jag har absolut inget mot att betala för mig på välunderhållna stigar, skidspår, alpina pister och liftar. Men jag vill gärna veta vad jag får för pengarna och att det är en rimlig summa.
Jocke77 sa:mikaeljc sa:I Falun är det ändå Källviken som har de bästa MTB-spåren.
Det beror väl på vad man är ute efter. Men absolut de bästa om man vill ha lite mer teknisk utförsåkning.
mikaeljc sa:Jocke77 sa:mikaeljc sa:I Falun är det ändå Källviken som har de bästa MTB-spåren.
Ja, och oteknisk uppförsåkning.
Palle Kuling sa:mikaeljc sa:Jocke77 sa:mikaeljc sa:I Falun är det ändå Källviken som har de bästa MTB-spåren.
det låter ju helt perfekt om någon frågar mig!
mikaeljc sa:Palle Kuling sa:mikaeljc sa:Jocke77 sa:mikaeljc sa:I Falun är det ändå Källviken som har de bästa MTB-spåren.
det låter ju helt perfekt om någon frågar mig!
Gratis dessutom!
Jocke77 sa:[Att pista skidspåren varje morgon tar någon timme...hur mycket hinner du underhålla på en byggd stig som ligger långt inne i skogen på en timme?
Jocke77 sa:Kan säkert ta mer än en timme att bara transportera sig dit och hem...det är också arbetstid .
Jocke77 sa:fhansson925 sa:Jag hoppas att det endast är de byggda "downhill" lederna samt att man anlägger en väl uppmärkt XC bana för de andra stigarna känns inte som de kostar någonting annat än några skyltar. Ungefär som att ta betalt för att bada i en sjö. Men Falun är Falun och Lugnet har ett stort underskott som måste betalas på något sätt så detta är väl ett försök att fylla hålen.
"Lugnet" har inte ett stort underskott som ska betalas på något sätt. Alla byggnader ägs och drivs av Lufab medan driften av "verksamheten" på lugnetområdet ligger under fritidskontoret. På skidsidan har alla pengar som kommit in via spåravgifter gått till att utveckla spåren och driften av dessa och gissar att tanken är den samma med att ta en avgift för cykling. Dvs så betalar man till sig själv och inte till något "hål" i budgeten.
Konkret sa:Jocke77 sa:[Att pista skidspåren varje morgon tar någon timme...hur mycket hinner du underhålla på en byggd stig som ligger långt inne i skogen på en timme?
Låter som att skidspåren i Falun är 250meter ungefär.
Jocke77 sa:Kan säkert ta mer än en timme att bara transportera sig dit och hem...det är också arbetstid .
Om ändå min chef var så snäll.
danne1 sa:Kanske ska täcka in kostnaden för bygget också och inte bara underhållet, kostnaden för en maskinbyggd mtb-led är inte billig,
går väl på flera hundratusen per kilometer.
danne1 sa:Kanske ska täcka in kostnaden för bygget också och inte bara underhållet, kostnaden för en maskinbyggd mtb-led är inte billig,
går väl på flera hundratusen per kilometer.
Stefan L sa:Jag kan tycka det är ok att de tar betalt för nyttjande av mtb leder, dock en liten summa, det får inte avskräcka, sen kan de ta emot allmosor från den som tycker det är värt att hosta upp några 10 extra för att lederna är bra. Att skapa och underhålla leder är ett stort och tidskrävande arbete, och hänger ofta på några få enskilda individer som gör det ideella arbetet med glädje. Människor betalar gladeligen för skidåkning, fiske och andra aktiviteter. Det är till syvende sist vi som cyklar på dessa leder som kräver mer och finare slingor, snart ska det väl finnas kiosk-kurer efter bansträckningen. "Någon" ska då göra det vi åkare vill ha, annars åker vi inte där. Krävs det mer = kostar det mer. Accepteras banorna som de är = cykla fritt. Enkel matematik!
Konkret sa:Stefan L sa:Jag kan tycka det är ok att de tar betalt för nyttjande av mtb leder, dock en liten summa, det får inte avskräcka, sen kan de ta emot allmosor från den som tycker det är värt att hosta upp några 10 extra för att lederna är bra. Att skapa och underhålla leder är ett stort och tidskrävande arbete, och hänger ofta på några få enskilda individer som gör det ideella arbetet med glädje. Människor betalar gladeligen för skidåkning, fiske och andra aktiviteter. Det är till syvende sist vi som cyklar på dessa leder som kräver mer och finare slingor, snart ska det väl finnas kiosk-kurer efter bansträckningen. "Någon" ska då göra det vi åkare vill ha, annars åker vi inte där. Krävs det mer = kostar det mer. Accepteras banorna som de är = cykla fritt. Enkel matematik!
Jag tycker att det skall ingå spårkarta, välkomstdrink och minst en person med kobjällra som hejjar på i dom värsta backarna.
Stefan L sa:"Någon" ska då göra det vi åkare vill ha, annars åker vi inte där. Krävs det mer = kostar det mer. Accepteras banorna som de är = cykla fritt. Enkel matematik!
Med det resonemanget skulle ju en markägare inte få göra någonting med sin egendom, t.ex. ta ner skogen, bygga en cross-bana eller vad som helst, eftersom han kan råka påverka en stig som någon nångång använder. Självklart vill inte alla samma sak, men det måste väl för tusan vara upp till markägaren att bestämma vad han vill göra med sin egendom. Som tur är är det så, allemansrätten ger dig rätt att vistas i skog och mark om du inte skadar den, men den ger dig inte rätt att bestämma över skog och mark.görveln sa:Det är det jag tycker är problemet med betalning for att använda stigar eller skidspår och allemansrätten. Alla vill inte samma sak och tillrättaläggning med tillhörande kostnader och betalning kan göra att man tvingar bort en del från skogen.
ooms sa:Med det resonemanget skulle ju en markägare inte få göra någonting med sin egendom, t.ex. ta ner skogen, bygga en cross-bana eller vad som helst, eftersom han kan råka påverka en stig som någon nångång använder. Självklart vill inte alla samma sak, men det måste väl för tusan vara upp till markägaren att bestämma vad han vill göra med sin egendom. Som tur är är det så, allemansrätten ger dig rätt att vistas i skog och mark om du inte skadar den, men den ger dig inte rätt att bestämma över skog och mark.görveln sa:Det är det jag tycker är problemet med betalning for att använda stigar eller skidspår och allemansrätten. Alla vill inte samma sak och tillrättaläggning med tillhörande kostnader och betalning kan göra att man tvingar bort en del från skogen.
ooms sa:Ja, jag tänkte när jag skrev mitt inlägg att vill man misstolka det och dra det till sin spets så kan man det, och självklart gjorde ett par personer det...
Tidigare i tråden hänvisas till ett rättsfall där Mora kommun fick rätt att ta ut (rimliga) avgifter för anlagda skidspår. Nu testar Falu kommun (via Lugnet) samma sak här, när slitaget blivit så stort att ideella krafter inte mäktar med underhållet längre. Det handlar om 50kr för dagkort, 600kr för säsong, ungdom under 17 år gratis. Är det orimliga avgifter? Den som tycker det får väl då driva ett rättsfall (där det finns praxis enl ovan) eller påverka via politiken. Det är de vägar vi har i vårt demokratiska samhälle.
Jag ska försöka vara tyst nu, men det är svårt ibland...
H. sa:Är det bara för att köra det spåret som avgiften gäller, eller gäller det alla uppmärkta spår, eller gäler det all cykling i hela lugnet-området?
Lejon sa:Jag tror att man borde ha en frivillig avgift som betalas av alla som tycker det är värt pengarna (dvs alla som inte helt saknar skamkänsla och utnyttjar spåret) - då kunde de som tycker det är helt ovärt men ändå "måste" använda en liten del av anläggningen kunna göra det, andra som nyttjar spåret ordentligt lägger då sin lilla avgift frivilligt och bidrar till underhållet. Då skulle man slippa ilskan över "avgiftsbeläggning av naturen" men ändå kanske få in lika mycket pengar men utan så mycket tjafs. Bara man sätter upp tydliga enkla skyltar där det framgår varför man vill ha in en avgift och att det är enkelt att betala.
Men jag kanske är för naiv i min tro på folks hederlighet och vilja till att bidra....
Gustafsson1 sa:"Tillsammans med Falu kommun kommer föreningen att fortsätta med etableringarna av nya cykelleder. Tidigare har föreningen fått ett driftsbidrag för arbetet och det ska nu ersättas med 1 procent av intäkterna från de nya spåravgifterna."
1%?!
H. sa:Det kan inte vara ett intervjutekniskt misstag? Kommunens representant säger: "Falu stigcyklister kommer sedan få en (viss) procent av intäkterna".
Journalisten tolkar det som få 1% av intäkterna...
Tyckte det lät väldigt lite.
ooms sa:Det är väl positivt att föreningen får del av avgifterna, utöver den trailmaster som kommunen anställer för skötseln av lederna (står i nästa mening i artikeln, men den har utelämnats i citatet ovan). Win-win.
görveln sa:ooms sa:Det är väl positivt att föreningen får del av avgifterna, utöver den trailmaster som kommunen anställer för skötseln av lederna (står i nästa mening i artikeln, men den har utelämnats i citatet ovan). Win-win.
Finns det något med avgifter på lugnet och generellt om avgifter för att använda naturen som du inte är positiv till? Här svarar du på (felaktig) information som skulle medföra att klubben får en väldigt liten del av pengarna och du tycker att det är positivt....
Finns det några summor eller regler som du inte tycker skulle vara bra?