Slutcyklat på Lugnet, Falun?

fhansson925 sa:
Jag hoppas att det endast är de byggda "downhill" lederna samt att man anlägger en väl uppmärkt XC bana för de andra stigarna känns inte som de kostar någonting annat än några skyltar. Ungefär som att ta betalt för att bada i en sjö. Men Falun är Falun och Lugnet har ett stort underskott som måste betalas på något sätt så detta är väl ett försök att fylla hålen.

"Lugnet" har inte ett stort underskott som ska betalas på något sätt. Alla byggnader ägs och drivs av Lufab medan driften av "verksamheten" på lugnetområdet ligger under fritidskontoret. På skidsidan har alla pengar som kommit in via spåravgifter gått till att utveckla spåren och driften av dessa och gissar att tanken är den samma med att ta en avgift för cykling. Dvs så betalar man till sig själv och inte till något "hål" i budgeten.

Mikahn sa:
Långt blev detta.
Min första intention var att verkligen fundera på detta med att ta betalt för att köra på stigar.
Sedan tycker jag fortfarande att det är otydligt om man bara avser de märkta lederna, samtliga leder på Lugnet (inkl de som går över till Sundborn) eller har man tänkt alla stigar inom naturreservatet.

Självklart ser jag att det är kostnader att hålla lederna fina, men att det skulle vara i samma kostnad som för skidspåren på vinterna har jag svårt att förlika mig med.

Skidspår är så mycket enklare att tydliggöra vilka man menar (man ser var spåren är) men stigar. Om man bara avser märkta lederna, hur ställer man sig då om man cyklar på ett skidspår (utan snö) och där leden då kommer upp och använder skidspåret?

För mig känns detta som ett förhastat beslut där man vill försöka få in pengar till Lugnet. Hoppas att jag får lite förtydligande från Kommunen i mina frågor jag ställt direkt till dom.

Jag har absolut inget mot att betala för mig på välunderhållna stigar, skidspår, alpina pister och liftar. Men jag vill gärna veta vad jag får för pengarna och att det är en rimlig summa.

Som med allt annat i Sverige så är det arbetskraften som är dyr och av den anledningen kan jag tänka mig att mtb-spåren är minst lika dyra att underhålla som skidspåren. Att pista skidspåren varje morgon tar någon timme...hur mycket hinner du underhålla på en byggd stig som ligger långt inne i skogen på en timme? Kan säkert ta mer än en timme att bara transportera sig dit och hem...det är också arbetstid.

Med bakgrund av hur de sköter skidspåren så har jag mycket svårt att tänka mig (men vet såklart inte 100%) att det är ett förhastat beslut för att täcka andra ev underskott. Att ta in avgifter för skidåkningen har gjort det möjligt att utveckla arenan eftersom de pengarna folk betalar går direkt in till att utveckla skidåkningen. Detta är effektivt eftersom man då inte behöver politiska beslut om hur pengarna ska fördelas eftersom satsningen betalar sig själv.

Att inte alla betalar för skidspåren vet man och har inte gjort så mycket åt det eftersom antalet som betalar växer kraftigt hela tiden. Så det kommer garanterat att gå att "tjuvåka" på mtb-spåren. För egen del spelar det inte så stor roll om jag vet exakt vilka meter man vill ha betalt för och om jag kan komma undan genom att "råka" komma in på betalspåren. Det spelar heller ingen roll om det inte är perfekt från start utan jag kommer att köpa ett årskort (som är extremt billigt) för att hjälpa verksamheten igång.

Givetvis kommer jag ha mycket högre krav och förväntningar än nu och sker det ingen utveckling kommer jag absolut påpeka mitt ev missnöje. Kommer även höra av mig med positiv feedback om det börjar att hända bra saker.

mikaeljc sa:
Palle Kuling sa:
mikaeljc sa:
Jocke77 sa:
mikaeljc sa:
I Falun är det ändå Källviken som har de bästa MTB-spåren.

Det beror väl på vad man är ute efter. Men absolut de bästa om man vill ha lite mer teknisk utförsåkning.

Ja, och oteknisk uppförsåkning.

det låter ju helt perfekt om någon frågar mig!

Gratis dessutom!

Äh då är det ju inte premium

Betalar man egentligen för att cykla downhill lederna i åre? Är det inte bara för liften man betalar? Jag har cyklat där utan att betala...

Om man tar betalt för att cykla i ett stort område som var mycket brukt innan en eventuellt tillrättalägning så tror och hoppas jag att det är ett brott mot allemansrätten. Om man får göra det så kan man ju i praktiken förbjuda folk att använda stora delar av naturen (det är ju bara att tillrättalägga för något och ta ett väldigt högt pris om man inte vill ha folk där).

Jocke77 sa:
[Att pista skidspåren varje morgon tar någon timme...hur mycket hinner du underhålla på en byggd stig som ligger långt inne i skogen på en timme?

Låter som att skidspåren i Falun är 250meter ungefär.

Jocke77 sa:
Kan säkert ta mer än en timme att bara transportera sig dit och hem...det är också arbetstid .

Om ändå min chef var så snäll.

Senast ändrad:
Jocke77 sa:
fhansson925 sa:
Jag hoppas att det endast är de byggda "downhill" lederna samt att man anlägger en väl uppmärkt XC bana för de andra stigarna känns inte som de kostar någonting annat än några skyltar. Ungefär som att ta betalt för att bada i en sjö. Men Falun är Falun och Lugnet har ett stort underskott som måste betalas på något sätt så detta är väl ett försök att fylla hålen.

"Lugnet" har inte ett stort underskott som ska betalas på något sätt. Alla byggnader ägs och drivs av Lufab medan driften av "verksamheten" på lugnetområdet ligger under fritidskontoret. På skidsidan har alla pengar som kommit in via spåravgifter gått till att utveckla spåren och driften av dessa och gissar att tanken är den samma med att ta en avgift för cykling. Dvs så betalar man till sig själv och inte till något "hål" i budgeten.

Helt rätt. Nu är placeringen av betalstationen för skidspåren lite dumt placerad, alltså inte där de flesta parkerar, men trots det har de fått in en rejäl summa i år. Som gör att mer pengar kan satsas för drift som gör att fler lockas dit och fler betalar som gör att mer pengar kan satsas för drift som gör att...und so weiter.

Jag cyklar själv på Lugnet. Gillar backarna upp minst lika mkt som nedförsslingorna. Åker ibland på de rena mtb-lederna och lika ofta på andra spår och stigar (det finns ju några att välja på). Pratade lite om detta med betalning igår på Långa Lugnet. Det var ingen upprorsstämning direkt. Tvärtom var bilden, båda bland Falu ck-folk och de andra Falubor jag pratade med, att det känns väl ok. Det är inga jättesummor och det görs ett stort jobb för att skapa dessa mtb-leder som gjorts och som fortfarande utvecklas och de helt som nya tillkommer.

Jag kan jämföra med Stångtjärn, där är det bara naturlig stig ( om vi tänker bort de åtgärder som görs för att förbereda för skidspåren) som också är fantastiskt men som är något annat. Vill man inte betala och åka på doserade kurvor behöver man inte det utan kan bröta på i valfri annan skog. Jag är dock övertygad om att det finns så pass många som vill betala för renodlade mtb-leder så att även dessa avgifter kommer rendera i en anständig summa till fortsatt utveckling.

Konkret sa:
Jocke77 sa:
[Att pista skidspåren varje morgon tar någon timme...hur mycket hinner du underhålla på en byggd stig som ligger långt inne i skogen på en timme?

Låter som att skidspåren i Falun är 250meter ungefär.

Jocke77 sa:
Kan säkert ta mer än en timme att bara transportera sig dit och hem...det är också arbetstid .

Om ändå min chef var så snäll.

Jag förklarar vad jag menar. Var ju lite invecklat i förra inlägget

Skidspåren är inte 250 m men du pistar 100m skidspår galet mycket fortare än du fixar 100 m handbyggd stig/led. Oavsett om det bara är "lätt" underhåll. Det som tar tid med skidspåren är utkörning av konstsnö men det görs 1-2 ggr/säsong.

Nu har jag ju inte tagit tiden men det tar bra mycket längre tid att ta sig till mtb-lederna än till skidspåren och det är betydlig mer "ställtid" för mtb-lederna. Pistmaskinen står vid spåret och sen finns det inga hinder. Att det kan ta 30 min hämta sin fyrhjuling med släp, lasta släpet, åka till någon av stigarna som ligger utanför stadion, lasta av släpet (kanske inte där arbetet ska utföras) skulle inte förvåna mig det minsta...i det fallet tar det ju isf 1h ToR. Sen kan man inte lämna verktyg i skogen eftersom folk stjäl som korpar så det arbetet behöver nog göras dagligen.

Summan av det hela är att jag inte finner det märkligt att spårkort mtb kostar lika mycket som spårkort skidor.

Så väldigt lång tid tar det inte att pista skidspår men konstsnö kostar både i inköp och vid produktion, pistmaskiner kostar i inkjöp och i drift och eljus kostar väl lite det också.

Nu vet jag inte hur mycket de gör eller ska göra på lugnet men utrustningen och material är väl inte väldigt dyrt och det behövs väl inte underhåll av stigarna dagligen heller.

Jag har problem med att tro att det att drifta cykel leder ska kosta lika mycket som att preparera skidspår med konstsnö.

Jag har inte cyklat på Lugnet, förutom Långa Lugnet i år och ifjol. Givet hur fina och roliga spåren var, särskilt de grävda/anlagda, skulle jag inte ha något emot att betala någon/några hundralappar för en lång helg, särskilt inte om man vet att pengarna går till att vidareutveckla cyklingslederna.

Kanske ska täcka in kostnaden för bygget också och inte bara underhållet, kostnaden för en maskinbyggd mtb-led är inte billig,
går väl på flera hundratusen per kilometer.

danne1 sa:
Kanske ska täcka in kostnaden för bygget också och inte bara underhållet, kostnaden för en maskinbyggd mtb-led är inte billig,

Man behöver väl inte gräva hela leden? Att lägga konstsnö kostar 1 miljon per mil ungefär och sen tillkommer prepareringen på minst lika mycket under en säsong.

danne1 sa:

Men är det någon som vet vad de har tänkt att göra? Om man läser tråden så verkar det som att det har lagts ner 300 000 kr under 10 års tid och de börjar ta betalt i år.

Att bygga moderna skidspår är inte gratis det heller.

Jag kan tycka det är ok att de tar betalt för nyttjande av mtb leder, dock en liten summa, det får inte avskräcka, sen kan de ta emot allmosor från den som tycker det är värt att hosta upp några 10 extra för att lederna är bra. Att skapa och underhålla leder är ett stort och tidskrävande arbete, och hänger ofta på några få enskilda individer som gör det ideella arbetet med glädje. Människor betalar gladeligen för skidåkning, fiske och andra aktiviteter. Det är till syvende sist vi som cyklar på dessa leder som kräver mer och finare slingor, snart ska det väl finnas kiosk-kurer efter bansträckningen. "Någon" ska då göra det vi åkare vill ha, annars åker vi inte där. Krävs det mer = kostar det mer. Accepteras banorna som de är = cykla fritt. Enkel matematik!

Stefan L sa:
Jag kan tycka det är ok att de tar betalt för nyttjande av mtb leder, dock en liten summa, det får inte avskräcka, sen kan de ta emot allmosor från den som tycker det är värt att hosta upp några 10 extra för att lederna är bra. Att skapa och underhålla leder är ett stort och tidskrävande arbete, och hänger ofta på några få enskilda individer som gör det ideella arbetet med glädje. Människor betalar gladeligen för skidåkning, fiske och andra aktiviteter. Det är till syvende sist vi som cyklar på dessa leder som kräver mer och finare slingor, snart ska det väl finnas kiosk-kurer efter bansträckningen. "Någon" ska då göra det vi åkare vill ha, annars åker vi inte där. Krävs det mer = kostar det mer. Accepteras banorna som de är = cykla fritt. Enkel matematik!

Jag tycker att det skall ingå spårkarta, välkomstdrink och minst en person med kobjällra som hejjar på i dom värsta backarna.

Konkret sa:
Stefan L sa:

Jag tycker att det skall ingå spårkarta, välkomstdrink och minst en person med kobjällra som hejjar på i dom värsta backarna.

Ja, minst! Med tanke på att jag köpte en kaffe och en glass i restaurangen på Lugnet samt en burgare på "Donken" på väg hem senast jag cyklade så borde jag i princip får betalt för att cykla i Falun...

Stefan L sa:
"Någon" ska då göra det vi åkare vill ha, annars åker vi inte där. Krävs det mer = kostar det mer. Accepteras banorna som de är = cykla fritt. Enkel matematik!

Ett problem med det där är att det inte alls är säkert att alla cyklister vill samma sak. Det kanske är många som har cyklat på lugnet i många år på de naturliga stigarna som är nöjda med det och som inte vill betala för en tillrättaläggning som de inte ens vill ha.

Det är det jag tycker är problemet med betalning for att använda stigar eller skidspår och allemansrätten. Alla vill inte samma
sak och tillrättaläggning med tillhörande kostnader och betalning kan göra att man tvingar bort en del från skogen.

görveln sa:
Det är det jag tycker är problemet med betalning for att använda stigar eller skidspår och allemansrätten. Alla vill inte samma sak och tillrättaläggning med tillhörande kostnader och betalning kan göra att man tvingar bort en del från skogen.
Med det resonemanget skulle ju en markägare inte få göra någonting med sin egendom, t.ex. ta ner skogen, bygga en cross-bana eller vad som helst, eftersom han kan råka påverka en stig som någon nångång använder. Självklart vill inte alla samma sak, men det måste väl för tusan vara upp till markägaren att bestämma vad han vill göra med sin egendom. Som tur är är det så, allemansrätten ger dig rätt att vistas i skog och mark om du inte skadar den, men den ger dig inte rätt att bestämma över skog och mark.

ooms sa:
görveln sa:
Det är det jag tycker är problemet med betalning for att använda stigar eller skidspår och allemansrätten. Alla vill inte samma sak och tillrättaläggning med tillhörande kostnader och betalning kan göra att man tvingar bort en del från skogen.
Med det resonemanget skulle ju en markägare inte få göra någonting med sin egendom, t.ex. ta ner skogen, bygga en cross-bana eller vad som helst, eftersom han kan råka påverka en stig som någon nångång använder. Självklart vill inte alla samma sak, men det måste väl för tusan vara upp till markägaren att bestämma vad han vill göra med sin egendom. Som tur är är det så, allemansrätten ger dig rätt att vistas i skog och mark om du inte skadar den, men den ger dig inte rätt att bestämma över skog och mark.

Bara för att du äger marken får du varken avverka skogen eller bygga motorbana utan att ansöka om tillstånd för det. Lugnets leder kommer att skötas av kommunen och då är det väl skattebetalarna som ska vara med och bestämma. Att bygga något som passar alla kanske inte funkar men man kan hoppas att de leder som skapas blir roliga för de flesta. Sen är det inte sagt vad som ska byggas än heller så lite svårt att spekulera..

Mitt resonemang är ju det som naturvårdsverket verkar fölga och det är väldigt oklart var grensen går för att kunna ta betalt för aktiviteter i skogen så jag vet inte vad du menar "med som tur är är det så" eftersom jag antagligen har rätt.

En markägare får hygga ned skogen och bygga en anläggning för tex motorcross (om han får tillstånd för det) men det är inte alls klart att han får ta ut en avgift för att någon ska cykla på hans stigar om han har tillrättalagt dem på något sett.

Jag tror att de allra flesta skulle ta upp allemansrätt kortet om de tycker att markägaren vill ha alldeles för mycket betalt för att man ska kunna använda hans stigar. Vad skulle folk säga om falun kommun skulle ta en avgift på 1000 kr per cykel tur på lugnet? Är det då markägaren som har rätt att bestämma över sin mark och man cyklar någon annanstans eller tycker man att det går imot allemansrätten?

Efter att ha läst den här tråden tror jag att Falu kommun kommer att nå ett nöjdhetsindex på 1‰ oavsett hur de går vidare med detta.

Ja, jag tänkte när jag skrev mitt inlägg att vill man misstolka det och dra det till sin spets så kan man det, och självklart gjorde ett par personer det...
Tidigare i tråden hänvisas till ett rättsfall där Mora kommun fick rätt att ta ut (rimliga) avgifter för anlagda skidspår. Nu testar Falu kommun (via Lugnet) samma sak här, när slitaget blivit så stort att ideella krafter inte mäktar med underhållet längre. Det handlar om 50kr för dagkort, 600kr för säsong, ungdom under 17 år gratis. Är det orimliga avgifter? Den som tycker det får väl då driva ett rättsfall (där det finns praxis enl ovan) eller påverka via politiken. Det är de vägar vi har i vårt demokratiska samhälle.
Jag ska försöka vara tyst nu, men det är svårt ibland...

Jag tycker väl snarare att det var du som misstolkade mitt inlägg och drog det till sin spets....

Det jag skrev var faktiskt ett svar till ett annat inlägg där jag beskrev problemställningen med avgifter.

Jag tycker att avgifterna verkar vara rimliga men det beror också på vad de tar betalt för och hur mycket de faktiskt gör med stigarna som de tar betalt för.

ooms sa:
Ja, jag tänkte när jag skrev mitt inlägg att vill man misstolka det och dra det till sin spets så kan man det, och självklart gjorde ett par personer det...
Tidigare i tråden hänvisas till ett rättsfall där Mora kommun fick rätt att ta ut (rimliga) avgifter för anlagda skidspår. Nu testar Falu kommun (via Lugnet) samma sak här, när slitaget blivit så stort att ideella krafter inte mäktar med underhållet längre. Det handlar om 50kr för dagkort, 600kr för säsong, ungdom under 17 år gratis. Är det orimliga avgifter? Den som tycker det får väl då driva ett rättsfall (där det finns praxis enl ovan) eller påverka via politiken. Det är de vägar vi har i vårt demokratiska samhälle.
Jag ska försöka vara tyst nu, men det är svårt ibland...

Jag tycker inte det är värt 50 kr, och kommer att hålla mej därifrån. Delvis beroende på att jag egentligen föredrar småstigar och hellre cyklar långt och upptäcker nya saker än att cykla flera varv på Lugnets Röda... ;-)
Annars har det varit trevligt att börja eller avsluta dagen på Lugnet, med hela eller del av Röda.

Så här kommer tydligen banan att se ut:

Bilagor

• 18893162_1240554082720715_3698553541846364948_n.jpg
    18893162_1240554082720715_3698553541846364948_n.jpg
    63.3 KB · Besök: 63
  • gen.jpg
    gen.jpg
    38.4 KB · Besök: 92
Är det bara för att köra det spåret som avgiften gäller, eller gäller det alla uppmärkta spår, eller gäler det all cykling i hela lugnet-området?

Jag tror att man borde ha en frivillig avgift som betalas av alla som tycker det är värt pengarna (dvs alla som inte helt saknar skamkänsla och utnyttjar spåret) - då kunde de som tycker det är helt ovärt men ändå "måste" använda en liten del av anläggningen kunna göra det, andra som nyttjar spåret ordentligt lägger då sin lilla avgift frivilligt och bidrar till underhållet. Då skulle man slippa ilskan över "avgiftsbeläggning av naturen" men ändå kanske få in lika mycket pengar men utan så mycket tjafs. Bara man sätter upp tydliga enkla skyltar där det framgår varför man vill ha in en avgift och att det är enkelt att betala.
Men jag kanske är för naiv i min tro på folks hederlighet och vilja till att bidra....

Lejon sa:
Jag tror att man borde ha en frivillig avgift som betalas av alla som tycker det är värt pengarna (dvs alla som inte helt saknar skamkänsla och utnyttjar spåret) - då kunde de som tycker det är helt ovärt men ändå "måste" använda en liten del av anläggningen kunna göra det, andra som nyttjar spåret ordentligt lägger då sin lilla avgift frivilligt och bidrar till underhållet. Då skulle man slippa ilskan över "avgiftsbeläggning av naturen" men ändå kanske få in lika mycket pengar men utan så mycket tjafs. Bara man sätter upp tydliga enkla skyltar där det framgår varför man vill ha in en avgift och att det är enkelt att betala.
Men jag kanske är för naiv i min tro på folks hederlighet och vilja till att bidra....

Bra idé!
Får man cykla elcykel på lugnet förresten?

"Tillsammans med Falu kommun kommer föreningen att fortsätta med etableringarna av nya cykelleder. Tidigare har föreningen fått ett driftsbidrag för arbetet och det ska nu ersättas med 1 procent av intäkterna från de nya spåravgifterna."

1%?!

Gustafsson1 sa:
"Tillsammans med Falu kommun kommer föreningen att fortsätta med etableringarna av nya cykelleder. Tidigare har föreningen fått ett driftsbidrag för arbetet och det ska nu ersättas med 1 procent av intäkterna från de nya spåravgifterna."

1%?!

50 öre kan det ju vara värt? Jag swishar över en krona direkt till föreningen och kör hela helgen. ?

Det är väl positivt att föreningen får del av avgifterna, utöver den trailmaster som kommunen anställer för skötseln av lederna (står i nästa mening i artikeln, men den har utelämnats i citatet ovan). Win-win.

1% är ju faktiskt snålt. Hoppas att kommunen inte räknar med att Stigcyklisterna ska bygga nytt för de pengarna.

Vore kul att få höra från någon som vet.

1% stämmer inte, jag vet inte var DD-journalisten fått den siffran från. Vi håller just på att förhandla och skriva avtal med kommunen.

Den ersättning föreningen kommer att få via kickback på spåravgifterna ska ersätta oss för investeringar vi gjort historiskt, framför allt i Gamla Mormor där vi gick in ganska tungt rent ekonomiskt från föreningen. För att kunna fortsätta utveckla nya stigar på Lugnet och på andra ställen kommer vi fortsatt vara beroende av medlemsavgifter och andra intäkter.

/Per

Det kan inte vara ett intervjutekniskt misstag? Kommunens representant säger: "Falu stigcyklister kommer sedan få en (viss) procent av intäkterna".
Journalisten tolkar det som få 1% av intäkterna...

Tyckte det lät väldigt lite.

Det är nog en helt rimlig förklaring!

H. sa:
Det kan inte vara ett intervjutekniskt misstag? Kommunens representant säger: "Falu stigcyklister kommer sedan få en (viss) procent av intäkterna".
Journalisten tolkar det som få 1% av intäkterna...

Tyckte det lät väldigt lite.

ooms sa:
Det är väl positivt att föreningen får del av avgifterna, utöver den trailmaster som kommunen anställer för skötseln av lederna (står i nästa mening i artikeln, men den har utelämnats i citatet ovan). Win-win.

Finns det något med avgifter på lugnet och generellt om avgifter för att använda naturen som du inte är positiv till? Här svarar du på (felaktig) information som skulle medföra att klubben får en väldigt liten del av pengarna och du tycker att det är positivt....

Finns det några summor eller regler som du inte tycker skulle vara bra?

görveln sa:
ooms sa:

Finns det något med avgifter på lugnet och generellt om avgifter för att använda naturen som du inte är positiv till? Här svarar du på (felaktig) information som skulle medföra att klubben får en väldigt liten del av pengarna och du tycker att det är positivt....

Finns det några summor eller regler som du inte tycker skulle vara bra?

Problemet är att det känns som att denna satsning kommer 10 år för sent och dessutom ska en avgift tas ut på det som är byggt mestadels med ideellt arbete och naturliga stigar i området. När man byggde hoppbackarna kostade renoveringen av stora backarna 175 miljoner och dessutom lade man 5 miljoner extra på att spränga i berget för ungdomsbackar. Inget av detta används idag och står bara och rostar sönder. Om man tagit 5% av kostnaden (ca 10 mijoner) och lagt på en mountainbike arena istället så hade ingen avgift behövts. Men det är tydligen skillnad på sport och sport..

Jag vet inte hur det är på lugnet spesifikt men håller med om att det låter lite snålt. Men det är ju inte så att alla idrotter får lika mycket pengar och annan hjälp.

Jag vet väl dock inte hur mycket man ska kritisera hoppbackarna. De är ju nödvändiga för att få VM i nordiska grenar (som jag tror det offisiellt heter) och falun kommer nog vilja ha och få vm fler gånger. Det blir ju dock rätt konstigt när backhoppning och nordisk kombination nestan inte existerar i Sverige.

Samma diskussion har också kommit upp i Norge där backhoppning inte är väldigt stort längre men iallafall tillräkligt stort för att ha hoppare i världstoppen.

Tillbaka
Topp