Vernersson
Aktiv medlem
Slutcyklat på Lugnet, Falun?
fhansson är inget att bry sig om.... Bara ett sedvanligt litet forumtroll vars inlägg man kan dölja och sedan känns allt bättre igen ?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vernersson sa:fhansson är inget att bry sig om.... Bara ett sedvanligt litet forumtroll vars inlägg man kan dölja och sedan känns allt bättre igen ?
Äh, det är allt underhållande att läsa endel av tossigheterna så inte vill vi gömma honom :-)Vernersson sa:fhansson är inget att bry sig om.... Bara ett sedvanligt litet forumtroll vars inlägg man kan dölja och sedan känns allt bättre igen ?
emmer sa:Äh, det är allt underhållande att läsa endel av tossigheterna så inte vill vi gömma honom :-)Vernersson sa:fhansson är inget att bry sig om.... Bara ett sedvanligt litet forumtroll vars inlägg man kan dölja och sedan känns allt bättre igen ?
[Utan vi det är skratta glömma som gäller...]
ForesterGuy sa:De flesta längdskidåkare kan ju bara köra i preparerade spår, och lär ju starta vid Lugnet. En stigcyklist kan däremot komma in på Lugnet från vilket håll som helst, och kanske bara korsar "betalbanorna" eller följer dem en bit. Hur är det tänkt att det ska funka?
Paco sa:Fulkinesen sa:Hur löser man en sådan här grej rent praktiskt? Cyklister kan ju gå på spåret var som helst. Det är inte så att du behöver cykla in genom "inkörsporten" där avgift erläggs (eller nåt).
Blir säkert som med fiskekort, att dom har nån kontrollant som åker runt eller finns i spåret.
Jag hade gärna tagit ett sådant jobb, där jag får vara ute i naturen och arbeta, sålänge man får boende och andra "livsnödvändiga" saker + 3500:- så kan man inte klaga, har gått arbetslös med 3000:- från AF, dvs. levt under existensminimum under några år, det suger,NickPick sa:Blir det folk och fä i olika sysselsättningsprogram via tex soc (som säkert heter något annat nu) som med hjälp av arbetsledare ska underhålla resten nu?
Fördel: folk kommer i "jobb" och känner sig behövd.
JT sa:Hoppbackarna lär dock ha varit en förutsättning för att ens få anordna skid-VM 2015, så riktigt så enkelt är det nog inte.
Paco sa:Fulkinesen sa:Hur löser man en sådan här grej rent praktiskt? Cyklister kan ju gå på spåret var som helst. Det är inte så att du behöver cykla in genom "inkörsporten" där avgift erläggs (eller nåt).
Blir säkert som med fiskekort, att dom har nån kontrollant som åker runt eller finns i spåret.
ooms sa:Ang frågorna av typen "hur ska det funka?" etc.
Vill man göra rätt för sig, kommer det gå att göra rätt för sig. Vill man det inte, ja, då hittar väl dessa alltid sätt att kringgå regler. Det finns ju fortf gott om plankare i t.ex. Sthlms kollektivtrafik trots nya effektivare spärrar. I både Högbos och Harsas skidspår går det att parkera och kliva på spåren utan att betala. Säkert på Lugnet också. Allt handlar om vilken moral man har som människa, och hur man ser på samhället och sin roll däri.
ForesterGuy sa:Sen får vi hoppas att ingen här kör med piratkopierad programvara, med tanke på vissa andra diskussioner. ?
fhansson925 sa:ForesterGuy sa:Sen får vi hoppas att ingen här kör med piratkopierad programvara, med tanke på vissa andra diskussioner. ?
De flesta mountainbike cyklister bryter ändå mot lagen genom att inte ha ringklocka på styret.. ?
https://www.transportstyrelsen.se/s...t-motorcyklist/Trafikregler/Regler-for-cykel/
Edarion sa:Så länge man tar betalt för något man tillverkat/anlagt/underhåller ser jag inte problemet. Börjar man ta samma peng för att få cykla på stigar i kommunen generellt är det en helt annan sak.
Sedan handlar det väl om att motivera avgiften... I skidspåret jag åker mest är det en skylt med swish-nummer. Inga eller få kontroller. De får in pengar... Folk ser vad de får för pengarna och tycker det är värt det helt enkelt.
me.I.am sa:Var var det dom tar 20 spänn för en karta??? UPPRÖRANDE!
Namninsamling?
h.g.j sa:Och som fhansson är inne på att allt annat läggs så mycket pengar på...så känner jag också, strunta i alla investeringar i södra sverige. Dom nyttjar ju inte jag, då måste det ju vara ett slöseri med pengar!
h.g.j sa:Sen jag tycker det verkar som är de flesta här som är upprörda inte falubor, men då har ju ni inte heller betalat kommunalskatt i Falun och bör väl i ärlighetens namn då kunna betala några stackars kronor för att nyttja de spår som kommuninnevånarna bidragit till?
fhansson925 sa:h.g.j sa:Och som fhansson är inne på att allt annat läggs så mycket pengar på...så känner jag också, strunta i alla investeringar i södra sverige. Dom nyttjar ju inte jag, då måste det ju vara ett slöseri med pengar!
Min poäng var att det är fel att göra mountainbike till en "lyxsport" som bara vissa har råd med medans andra sporter som kostar kommunen mycket mer ska vara gratis. Klippning av fotbollsplaner, spolning av hockeyrinkar, dragning av skidspår etc kostar också pengar. Att sedan ha samma avgift som skidåkning som i Faluns fall hittills har kostat 100 gånger mer per år är löjligt.
h.g.j sa:Sen jag tycker det verkar som är de flesta här som är upprörda inte falubor, men då har ju ni inte heller betalat kommunalskatt i Falun och bör väl i ärlighetens namn då kunna betala några stackars kronor för att nyttja de spår som kommuninnevånarna bidragit till?
Falu kommun borde satsa på cykling som turist magnet i mycket större utsträckning mot vad de gjort. Speciellt nu när man har fått några stjärnor i världseliten som "sätter Falun på kartan". Turister spenderar pengar till näringslivet som betalar kommunskatt så det genererar pengar till kommunen ändå. Att belägga leder med avgifter skrämmer bort många turister så jag tror inte det är rätt väg att gå för Falun som stad.
+42!h.g.j sa:Jag tycker såna här diskussioner på happy är väldigt märkliga.
Man kan köpa en cykel och delar för vilka summor som helst, men sedan ska allt skötas ideellt, av andra!
Så fort ett arrangemang eller som här vissa anlagda banor kostar pengar (eller varför inte frågan om att stödja en lbs), då blir det ett jäkla liv om att allt är för dyrt...
Och som fhansson är inne på att allt annat läggs så mycket pengar på...så känner jag också, strunta i alla investeringar i södra sverige. Dom nyttjar ju inte jag, då måste det ju vara ett slöseri med pengar!
Sen jag tycker det verkar som är de flesta här som är upprörda inte falubor, men då har ju ni inte heller betalat kommunalskatt i Falun och bör väl i ärlighetens namn då kunna betala några stackars kronor för att nyttja de spår som kommuninnevånarna bidragit till?
Jensen sa:Men som någon sa, borde man inte då börja ta betalt för att spola hockeyrinkar på vintern, hålla efter fotbollsplaner, löparspår osv med då? Någon kommer säkert säga att det ju betalas med skatten, men vad är det då som gör att mtb spår inte ska gå under samma regler?
ooms sa:Det kanske är just det som Falun vill göra! Genom att satsa på en avgiftsbelagd anläggning med välskötta leder signalerar man seriositet, något som lockar till sig köpstarka kundgrupper som spenderar betydligt mer än de som slår upp ett tält på parkeringen eller sover i bilen. Sedan hänger det ju på att man verkligen sköter lederna också, för att kunderna ska komma tillbaka. Men vill man satsa, tror jag det är rätt väg att gå, de köpstarka kundgrupperna ser avgifter som nåt positivt.
ooms sa:"Lyxsport"? Som nån påpekat, en MTB är inte gratis och det verkar inte vara nåt problem att köpa cyklar i 30-50 kkr-klassen. Att då gnälla om att några tior i spåravgift skulle göra det till "lyxsport" är ju patetiskt...
jonas-ni sa:Vill minnas att jag läst i Öijers blog att det är ideella krafter som underhåller cykelstigarna i stor utsträckning. Stämmer det?
ooms sa:Jensen sa:Men som någon sa, borde man inte då börja ta betalt för att spola hockeyrinkar på vintern, hålla efter fotbollsplaner, löparspår osv med då? Någon kommer säkert säga att det ju betalas med skatten, men vad är det då som gör att mtb spår inte ska gå under samma regler?
Nu har man inte gjort den prioriteringen. Om du vill ändra på det står det dig fritt att engagera dig politiskt.
+1000Miss Lycka sa:Att få de där föräldrarna att göra något ideellt i föreningen kan vara mycket svårt. De tror att föreningar är fritidsverksamhet.
Nu är det ju anlagda spår vilket innebär att det inte lyder under allemansrätten.jonas-ni sa:Hur stort är det förväntade bidraget till kommunens budget? Allemansrätten är värd att värna, det finns redan gott om inskränkningar.
fredrik168 sa:Högbo har ju vänmärket man kan köpa och bidra till banorna
http://www.hogbobrukshotell.se/mtb/vaenmaerket/
Octagon sa:Lite of topic, men vad är en xc-led i toppklass? Spångar och grus överallt där någon råkat gnälla? Eller en sån led som Rissveds körde OS på? Finns det inte en risk att 1000 personer passerar en skojig rotmatta men att person 1001 tycker det är "dåligt underhåll" om man måste lyfta lite på hjulet. Jag är rätt dålig på att berätta om alla roliga blöthål jag uppskattat, har en känsla av att någon som vurpat i samma hål är bättre på att höra av sig.
Hur som helst ska det bli spännande att se hur mycket bättre det kommer att bli med avgift.
NickPick sa:fredrik168 sa:Högbo har ju vänmärket man kan köpa och bidra till banorna
http://www.hogbobrukshotell.se/mtb/vaenmaerket/
Den är bra! Men kommunen sponsrar väl med arbetskraft också?
fredrik168 sa:NickPick sa:Den är bra! Men kommunen sponsrar väl med arbetskraft också?
Vet inte men hotellet bidrar en betydande del tror jag! Lite satsa och vinn där.
fhansson925 sa:Är man en familj med två barn blir det 200 kr för en dag och det kan inte tyckas mycket men ska man sedan äta och räknar in resan är man lätt uppe i 1000 kr. För de som köper cyklar för 30-50 000 kr är det säkert inget problem men det tar bort det folkliga i sporten.
perojonsson sa:Läser man prisinformationen så behöver man enbart betala för de som är 17 år och äldre. Genom att inte ta betalt för barn och ungdomar kan jag tycka att Falu kommun faktiskt ger stöd för spontanidrott.
Mikahn sa:Långt blev detta.
Min första intention var att verkligen fundera på detta med att ta betalt för att köra på stigar.
Sedan tycker jag fortfarande att det är otydligt om man bara avser de märkta lederna, samtliga leder på Lugnet (inkl de som går över till Sundborn) eller har man tänkt alla stigar inom naturreservatet.
Självklart ser jag att det är kostnader att hålla lederna fina, men att det skulle vara i samma kostnad som för skidspåren på vinterna har jag svårt att förlika mig med.
Skidspår är så mycket enklare att tydliggöra vilka man menar (man ser var spåren är) men stigar. Om man bara avser märkta lederna, hur ställer man sig då om man cyklar på ett skidspår (utan snö) och där leden då kommer upp och använder skidspåret?
För mig känns detta som ett förhastat beslut där man vill försöka få in pengar till Lugnet. Hoppas att jag får lite förtydligande från Kommunen i mina frågor jag ställt direkt till dom.
Jag har absolut inget mot att betala för mig på välunderhållna stigar, skidspår, alpina pister och liftar. Men jag vill gärna veta vad jag får för pengarna och att det är en rimlig summa.