Slutcyklat på Lugnet, Falun?

Vernersson sa:
fhansson är inget att bry sig om.... Bara ett sedvanligt litet forumtroll vars inlägg man kan dölja och sedan känns allt bättre igen ?
Äh, det är allt underhållande att läsa endel av tossigheterna så inte vill vi gömma honom :-)
[Utan vi det är skratta glömma som gäller...]

emmer sa:
Vernersson sa:
fhansson är inget att bry sig om.... Bara ett sedvanligt litet forumtroll vars inlägg man kan dölja och sedan känns allt bättre igen ?
Äh, det är allt underhållande att läsa endel av tossigheterna så inte vill vi gömma honom :-)
[Utan vi det är skratta glömma som gäller...]

Ja du emmer, jag är faktiskt helt okej med att vara överens om att vi inte är helt överens i denna frågan.

En jävligt god lördagskväll på dig ?

De flesta längdskidåkare kan ju bara köra i preparerade spår, och lär ju starta vid Lugnet. En stigcyklist kan däremot komma in på Lugnet från vilket håll som helst, och kanske bara korsar "betalbanorna" eller följer dem en bit. Hur är det tänkt att det ska funka?

ForesterGuy sa:
De flesta längdskidåkare kan ju bara köra i preparerade spår, och lär ju starta vid Lugnet. En stigcyklist kan däremot komma in på Lugnet från vilket håll som helst, och kanske bara korsar "betalbanorna" eller följer dem en bit. Hur är det tänkt att det ska funka?

Förmodligen ungefär såhär:
1. Betala
2. Cykla "betalbanorna"

Paco sa:
Fulkinesen sa:
Hur löser man en sådan här grej rent praktiskt? Cyklister kan ju gå på spåret var som helst. Det är inte så att du behöver cykla in genom "inkörsporten" där avgift erläggs (eller nåt).

Blir säkert som med fiskekort, att dom har nån kontrollant som åker runt eller finns i spåret.

Otroligt sällan man ser en fiskekontrollant, finns en tråd på ett sportfiskeforum där väldigt få faktiskt har blivit kontrollerade, och det är i populära vatten med högt fisketryck, oftast runt stockholm som kontrollerna sker. Det låter bra på pappret, men fungerar inrte i verkligheten sålänge det är ideellt.

NickPick sa:
Blir det folk och fä i olika sysselsättningsprogram via tex soc (som säkert heter något annat nu) som med hjälp av arbetsledare ska underhålla resten nu?
Fördel: folk kommer i "jobb" och känner sig behövd.
Jag hade gärna tagit ett sådant jobb, där jag får vara ute i naturen och arbeta, sålänge man får boende och andra "livsnödvändiga" saker + 3500:- så kan man inte klaga, har gått arbetslös med 3000:- från AF, dvs. levt under existensminimum under några år, det suger,

Vilket gnäll över avgifter. Jag skulle gladeligen betala en slant för att cykla roliga flowleder av typen det verkar finnas gott om på utländska trailcenters, vad som stör är ju när man betalar för sig och tycker underhållet på lederna är dåligt (Åre bikepark vid vissa tillfällen).

Ang frågorna av typen "hur ska det funka?" etc.
Vill man göra rätt för sig, kommer det gå att göra rätt för sig. Vill man det inte, ja, då hittar väl dessa alltid sätt att kringgå regler. Det finns ju fortf gott om plankare i t.ex. Sthlms kollektivtrafik trots nya effektivare spärrar. I både Högbos och Harsas skidspår går det att parkera och kliva på spåren utan att betala. Säkert på Lugnet också. Allt handlar om vilken moral man har som människa, och hur man ser på samhället och sin roll däri.

Paco sa:
Fulkinesen sa:
Hur löser man en sådan här grej rent praktiskt? Cyklister kan ju gå på spåret var som helst. Det är inte så att du behöver cykla in genom "inkörsporten" där avgift erläggs (eller nåt).

Blir säkert som med fiskekort, att dom har nån kontrollant som åker runt eller finns i spåret.

Sportfiskade en del när jag var yngre, delvis beroende på att det finns en sjö mindre än 100 meter från sommarstugan. Jag tröttnade dock, och när de sedan införde fiskekort blev tröskeln högre för att jag skulle plocka fram fiskeprylarna igen.
Sen är det inte helt uppenbart vilka fiskevårdande insatser som görs i området, det syns ju inte lika bra som grusade trails... ?

ooms sa:
Ang frågorna av typen "hur ska det funka?" etc.
Vill man göra rätt för sig, kommer det gå att göra rätt för sig. Vill man det inte, ja, då hittar väl dessa alltid sätt att kringgå regler. Det finns ju fortf gott om plankare i t.ex. Sthlms kollektivtrafik trots nya effektivare spärrar. I både Högbos och Harsas skidspår går det att parkera och kliva på spåren utan att betala. Säkert på Lugnet också. Allt handlar om vilken moral man har som människa, och hur man ser på samhället och sin roll däri.

Tänkte mest på ifall de inför dekaler och nån blänger på en fast man bara korsar betalspåret. Sen borde det informeras tydligt om eventuella avgifter, att nämna det på en webbsida räcker inte.
Sen får vi hoppas att ingen här kör med piratkopierad programvara, med tanke på vissa andra diskussioner. ?

Så länge man tar betalt för något man tillverkat/anlagt/underhåller ser jag inte problemet. Börjar man ta samma peng för att få cykla på stigar i kommunen generellt är det en helt annan sak.

Sedan handlar det väl om att motivera avgiften... I skidspåret jag åker mest är det en skylt med swish-nummer. Inga eller få kontroller. De får in pengar... Folk ser vad de får för pengarna och tycker det är värt det helt enkelt.

Edarion sa:
Så länge man tar betalt för något man tillverkat/anlagt/underhåller ser jag inte problemet. Börjar man ta samma peng för att få cykla på stigar i kommunen generellt är det en helt annan sak.

Sedan handlar det väl om att motivera avgiften... I skidspåret jag åker mest är det en skylt med swish-nummer. Inga eller få kontroller. De får in pengar... Folk ser vad de får för pengarna och tycker det är värt det helt enkelt.

De borde köra Patreon. ?

Jag tycker såna här diskussioner på happy är väldigt märkliga.

Man kan köpa en cykel och delar för vilka summor som helst, men sedan ska allt skötas ideellt, av andra!

Så fort ett arrangemang eller som här vissa anlagda banor kostar pengar (eller varför inte frågan om att stödja en lbs), då blir det ett jäkla liv om att allt är för dyrt...

Och som fhansson är inne på att allt annat läggs så mycket pengar på...så känner jag också, strunta i alla investeringar i södra sverige. Dom nyttjar ju inte jag, då måste det ju vara ett slöseri med pengar!

Sen jag tycker det verkar som är de flesta här som är upprörda inte falubor, men då har ju ni inte heller betalat kommunalskatt i Falun och bör väl i ärlighetens namn då kunna betala några stackars kronor för att nyttja de spår som kommuninnevånarna bidragit till?

Jag trodde att kommunen lagt pengar på detta för att främja Falun som cykelstad och främja turismen. Men framförallt för att kommuner brukar göra saker för sina invånare, även sådant som inte lagen kräver. Vi har även spolade och belysta skridskobanor, parker, lekplatser, en skejtpark och massa annat som kostar pengar. Jag trodde liksom att sånt fick kosta pengar. Ska det bli avgift på resten också? Jag menar, varför ska jag betala för skejtparken, jag kan ju inte åka skejtboard.

Hur många meter vanlig cykelväg kan man bygga och underhålla för samma peng som en MTB-led? Hur mycket cykelleder kan man få för ett å-rum?

Jag tror att detta är framtiden, jag gillar det inte, men kommer antagligen att vänja mig. Motion är inte längre en kommunal angeläget. Hoppas att parker och blomsterarrangemang får vara det ett tag till.

Senast ändrad:
+1 på octagon. Det man landar i är vad som är kommunal service helt enkelt. Kopplingen är väldigt tydlig mot motionsspår för löpning och andra typer av iordningställda platser för spontanidrott.

Det är inte summan som är problemet, om jag skulle åka till Falun för att cykla skulle arrangemanget gå på ett par tusen. Men å andra sidan är det ett par tusen som till största del skulle tillfalla andra näringsidkare i kommunen.

h.g.j sa:
Och som fhansson är inne på att allt annat läggs så mycket pengar på...så känner jag också, strunta i alla investeringar i södra sverige. Dom nyttjar ju inte jag, då måste det ju vara ett slöseri med pengar!

Min poäng var att det är fel att göra mountainbike till en "lyxsport" som bara vissa har råd med medans andra sporter som kostar kommunen mycket mer ska vara gratis. Klippning av fotbollsplaner, spolning av hockeyrinkar, dragning av skidspår etc kostar också pengar. Att sedan ha samma avgift som skidåkning som i Faluns fall hittills har kostat 100 gånger mer per år är löjligt.

h.g.j sa:
Sen jag tycker det verkar som är de flesta här som är upprörda inte falubor, men då har ju ni inte heller betalat kommunalskatt i Falun och bör väl i ärlighetens namn då kunna betala några stackars kronor för att nyttja de spår som kommuninnevånarna bidragit till?

Falu kommun borde satsa på cykling som turist magnet i mycket större utsträckning mot vad de gjort. Speciellt nu när man har fått några stjärnor i världseliten som "sätter Falun på kartan". Turister spenderar pengar till näringslivet som betalar kommunskatt så det genererar pengar till kommunen ändå. Att belägga leder med avgifter skrämmer bort många turister så jag tror inte det är rätt väg att gå för Falun som stad.

fhansson925 sa:
h.g.j sa:

Min poäng var att det är fel att göra mountainbike till en "lyxsport" som bara vissa har råd med medans andra sporter som kostar kommunen mycket mer ska vara gratis. Klippning av fotbollsplaner, spolning av hockeyrinkar, dragning av skidspår etc kostar också pengar. Att sedan ha samma avgift som skidåkning som i Faluns fall hittills har kostat 100 gånger mer per år är löjligt.

h.g.j sa:

Falu kommun borde satsa på cykling som turist magnet i mycket större utsträckning mot vad de gjort. Speciellt nu när man har fått några stjärnor i världseliten som "sätter Falun på kartan". Turister spenderar pengar till näringslivet som betalar kommunskatt så det genererar pengar till kommunen ändå. Att belägga leder med avgifter skrämmer bort många turister så jag tror inte det är rätt väg att gå för Falun som stad.

Det kanske är just det som Falun vill göra! Genom att satsa på en avgiftsbelagd anläggning med välskötta leder signalerar man seriositet, något som lockar till sig köpstarka kundgrupper som spenderar betydligt mer än de som slår upp ett tält på parkeringen eller sover i bilen. Sedan hänger det ju på att man verkligen sköter lederna också, för att kunderna ska komma tillbaka. Men vill man satsa, tror jag det är rätt väg att gå, de köpstarka kundgrupperna ser avgifter som nåt positivt.

"Lyxsport"? Som nån påpekat, en MTB är inte gratis och det verkar inte vara nåt problem att köpa cyklar i 30-50 kkr-klassen. Att då gnälla om att några tior i spåravgift skulle göra det till "lyxsport" är ju patetiskt...

Senast ändrad:
h.g.j sa:
Jag tycker såna här diskussioner på happy är väldigt märkliga.

Man kan köpa en cykel och delar för vilka summor som helst, men sedan ska allt skötas ideellt, av andra!

Så fort ett arrangemang eller som här vissa anlagda banor kostar pengar (eller varför inte frågan om att stödja en lbs), då blir det ett jäkla liv om att allt är för dyrt...

+42!

Men som någon sa, borde man inte då börja ta betalt för att spola hockeyrinkar på vintern, hålla efter fotbollsplaner, löparspår osv med då? Någon kommer säkert säga att det ju betalas med skatten, men vad är det då som gör att mtb spår inte ska gå under samma regler?

Jensen sa:
Men som någon sa, borde man inte då börja ta betalt för att spola hockeyrinkar på vintern, hålla efter fotbollsplaner, löparspår osv med då? Någon kommer säkert säga att det ju betalas med skatten, men vad är det då som gör att mtb spår inte ska gå under samma regler?

Nu har man inte gjort den prioriteringen. Om du vill ändra på det står det dig fritt att engagera dig politiskt.

Hur stort är det förväntade bidraget till kommunens budget? Allemansrätten är värd att värna, det finns redan gott om inskränkningar.

Vill minnas att jag läst i Öijers blog att det är ideella krafter som underhåller cykelstigarna i stor utsträckning. Stämmer det?

ooms sa:
Det kanske är just det som Falun vill göra! Genom att satsa på en avgiftsbelagd anläggning med välskötta leder signalerar man seriositet, något som lockar till sig köpstarka kundgrupper som spenderar betydligt mer än de som slår upp ett tält på parkeringen eller sover i bilen. Sedan hänger det ju på att man verkligen sköter lederna också, för att kunderna ska komma tillbaka. Men vill man satsa, tror jag det är rätt väg att gå, de köpstarka kundgrupperna ser avgifter som nåt positivt.

Det är väl bara att hoppas på det och ska det kosta pengar måste det till att det är väldigt mycket bättre än andra ställen. Åker man på ett avgiftsbelagt skidspår kan man förvänta sig nydragna spår och konstsnö. Cyklar man på en avgiftsbelagd led ska det verkligen vara toppklass. Alla måste börja någonstans och att vi haft många duktiga idrottare och musiker i detta lilla landet kan man bara tacka A-kassa, socialbidrag och fria idrottsanläggningar för.

ooms sa:
"Lyxsport"? Som nån påpekat, en MTB är inte gratis och det verkar inte vara nåt problem att köpa cyklar i 30-50 kkr-klassen. Att då gnälla om att några tior i spåravgift skulle göra det till "lyxsport" är ju patetiskt...

Är man en familj med två barn blir det 200 kr för en dag och det kan inte tyckas mycket men ska man sedan äta och räknar in resan är man lätt uppe i 1000 kr. För de som köper cyklar för 30-50 000 kr är det säkert inget problem men det tar bort det folkliga i sporten.

jonas-ni sa:
Vill minnas att jag läst i Öijers blog att det är ideella krafter som underhåller cykelstigarna i stor utsträckning. Stämmer det?

Läs hagdahls inlägg högre upp i tråden. Det har varit så, men nu är slitaget så stort att de ideella krafterna inte mäktar med underhållet. Därför tar kommunen/Lugnet över.

ooms sa:
Jensen sa:

Nu har man inte gjort den prioriteringen. Om du vill ändra på det står det dig fritt att engagera dig politiskt.

Förstår att det inte gjort den prioriteringen. Jag undrade bara hur man tänker.

Lite of topic, men vad är en xc-led i toppklass? Spångar och grus överallt där någon råkat gnälla? Eller en sån led som Rissveds körde OS på? Finns det inte en risk att 1000 personer passerar en skojig rotmatta men att person 1001 tycker det är "dåligt underhåll" om man måste lyfta lite på hjulet. Jag är rätt dålig på att berätta om alla roliga blöthål jag uppskattat, har en känsla av att någon som vurpat i samma hål är bättre på att höra av sig.

Hur som helst ska det bli spännande att se hur mycket bättre det kommer att bli med avgift.

jonas-ni sa:
Hur stort är det förväntade bidraget till kommunens budget? Allemansrätten är värd att värna, det finns redan gott om inskränkningar.
Nu är det ju anlagda spår vilket innebär att det inte lyder under allemansrätten.
(Undrar du varför så läs länkat FD-uttalande ovan.)

Octagon sa:
Lite of topic, men vad är en xc-led i toppklass? Spångar och grus överallt där någon råkat gnälla? Eller en sån led som Rissveds körde OS på? Finns det inte en risk att 1000 personer passerar en skojig rotmatta men att person 1001 tycker det är "dåligt underhåll" om man måste lyfta lite på hjulet. Jag är rätt dålig på att berätta om alla roliga blöthål jag uppskattat, har en känsla av att någon som vurpat i samma hål är bättre på att höra av sig.

Hur som helst ska det bli spännande att se hur mycket bättre det kommer att bli med avgift.

Man kan förvänta sig att de XC banor som byggs håller ungefär samma klass som körs i VM och OS tycker jag. Precis som skidspåren med andra ord. Det ska inte bara vara lite grus utlagt där det är stökigt och lerigt utan banan ska ha ett bra flyt med inslag av konstbyggda hinder, "stocktrappor", hopp och doserade kurvor. Den behöver inte vara så lång men den ska vara rolig att köra varv efter varv om det ska vara värt att betala något. Det kan vara bra om någon "kunnig" är med och designar banorna så att inte några kommungubbar sitter och tutar ihop något halvdant vid skrivbordet.

fredrik168 sa:
NickPick sa:
Den är bra! Men kommunen sponsrar väl med arbetskraft också?

Vet inte men hotellet bidrar en betydande del tror jag! Lite satsa och vinn där.

Hur mycket hotellet bidrar med på olika sätt vet jag inte säkert men en (mindre) del enligt min uppfattning.

Skattebetalarna - de i Sandviken och de i resten av landet - bidrar på flera olika sätt,
via Högbo Bruk AB (ägt av kommunen) som äger nästan all mark i området, via olika andra kommunala enheter
och via olika arbetsmarknadsprojekt, organiserade av kommunen men till stor del betalda med medel från
statskassan (via Arbetsförmedlingen m fl).

/Fedde

fhansson925 sa:
Är man en familj med två barn blir det 200 kr för en dag och det kan inte tyckas mycket men ska man sedan äta och räknar in resan är man lätt uppe i 1000 kr. För de som köper cyklar för 30-50 000 kr är det säkert inget problem men det tar bort det folkliga i sporten.

Läser man prisinformationen så behöver man enbart betala för de som är 17 år och äldre. Genom att inte ta betalt för barn och ungdomar kan jag tycka att Falu kommun faktiskt ger stöd för spontanidrott.

perojonsson sa:
Läser man prisinformationen så behöver man enbart betala för de som är 17 år och äldre. Genom att inte ta betalt för barn och ungdomar kan jag tycka att Falu kommun faktiskt ger stöd för spontanidrott.

Men hur kul kan det vara att ta till sig information när man istället kan anta & skrika om det man har antagit?

Långt blev detta.
Min första intention var att verkligen fundera på detta med att ta betalt för att köra på stigar.
Sedan tycker jag fortfarande att det är otydligt om man bara avser de märkta lederna, samtliga leder på Lugnet (inkl de som går över till Sundborn) eller har man tänkt alla stigar inom naturreservatet.

Självklart ser jag att det är kostnader att hålla lederna fina, men att det skulle vara i samma kostnad som för skidspåren på vinterna har jag svårt att förlika mig med.

Skidspår är så mycket enklare att tydliggöra vilka man menar (man ser var spåren är) men stigar. Om man bara avser märkta lederna, hur ställer man sig då om man cyklar på ett skidspår (utan snö) och där leden då kommer upp och använder skidspåret?

För mig känns detta som ett förhastat beslut där man vill försöka få in pengar till Lugnet. Hoppas att jag får lite förtydligande från Kommunen i mina frågor jag ställt direkt till dom.

Jag har absolut inget mot att betala för mig på välunderhållna stigar, skidspår, alpina pister och liftar. Men jag vill gärna veta vad jag får för pengarna och att det är en rimlig summa.

Mikahn sa:
Långt blev detta.
Min första intention var att verkligen fundera på detta med att ta betalt för att köra på stigar.
Sedan tycker jag fortfarande att det är otydligt om man bara avser de märkta lederna, samtliga leder på Lugnet (inkl de som går över till Sundborn) eller har man tänkt alla stigar inom naturreservatet.

Självklart ser jag att det är kostnader att hålla lederna fina, men att det skulle vara i samma kostnad som för skidspåren på vinterna har jag svårt att förlika mig med.

Skidspår är så mycket enklare att tydliggöra vilka man menar (man ser var spåren är) men stigar. Om man bara avser märkta lederna, hur ställer man sig då om man cyklar på ett skidspår (utan snö) och där leden då kommer upp och använder skidspåret?

För mig känns detta som ett förhastat beslut där man vill försöka få in pengar till Lugnet. Hoppas att jag får lite förtydligande från Kommunen i mina frågor jag ställt direkt till dom.

Jag har absolut inget mot att betala för mig på välunderhållna stigar, skidspår, alpina pister och liftar. Men jag vill gärna veta vad jag får för pengarna och att det är en rimlig summa.

Jag hoppas att det endast är de byggda "downhill" lederna samt att man anlägger en väl uppmärkt XC bana för de andra stigarna känns inte som de kostar någonting annat än några skyltar. Ungefär som att ta betalt för att bada i en sjö. Men Falun är Falun och Lugnet har ett stort underskott som måste betalas på något sätt så detta är väl ett försök att fylla hålen.

Tillbaka
Topp