SM i Falun, vansinne!

sixten

Ny medlem
SM i Falun, vansinne!
Var till Falun i söndags o tittade på seniorernas uppgörelse, 18 mil linjelopp, 14 varv på en 13 km bana. Riktigt maffigt att se 140 cyklister pressa uppför backarna i Lugnet-terrängen! Ren urkraft och en massa vilja!
Efter denna klunga kom sedan tävling nr 2… följebilarna… jag räknade till 22 stycken, till dessa ska läggas 3 ”förbilar” + några motorcyklar. Detta gäng jagade cyklisterna varv efter varv i 182 km, jamen… hallå? vad är detta? När ska cykelsporten börja fundera på koldioxidutsläpp och föroreningar, hur länga ska man fortsätta leva i sin egen lilla värld? avskild från de problem vi övriga måste brottas med.
Jovisst behövs fordon som förvarnar att tävlingscyklister är på gång och en sjukvårdsbil fyller säkert sin funktion liksom att kommissarien behöver hålla ett vakande öga… men 25 fordon för 140 cyklister kan inte vara rimligt! Inom Mtb-sporten är det ingen som ifrågasätter att man måste laga sin egen punktering och ha med de nödvändigaste verktyg för akutreparationer, inom cykelcross finns teknisk zon dit man måste ta sig för att få hjälp… men i landsvägsammanhang ska man ha hjälp i samma sekund som problem uppstår!!! Varför det? Har alla ”tummen mitt i handen”, bortskämda, lata eller??? Nej, lägg om "tänket" och anpassa tävlingsuppläggen lite efter den tid vi lever i!

SM i Falun, vansinne!
Landsvägsfolket är otidsenliga, bortskämda snorungar med tummen mitt i handen, ungefär. Och om 140 cyklister behöver 25 följebilar för att laga sina punkor håller jag med.

SM i Falun, vansinne!
Kan i princip hålla med. Å andra sidan är 25 bilar gånger 18 mil mindre än ett ton CO2 vilket nästan alla här kan kompensera om vi stänger av tvn/datorn ordentligt och tog bussen till jobbet. Tyvärr verkar landsvägssporten ta sig själva på lite väl stort allvar. Påminner om när jag spelade amerikansk fotboll (finns kanske 50 klubbar i hela Sverige) och förbundet ville höja årsavgiften eftersom alla minsann behövde tjänstebil och klippkort till USA...

SM i Falun, vansinne!
Å andra sidan kan ni ju räkna ut utsläppen som görs till och från en vanlig hockeymatch i elitserien eller ngn annan större idrottstävling-ingen som ifrågasätter det eller hur? Hur många tävlingar i sverige är det sammanlagt i sverige vi har så många följebilar med? Face it-det är en del av landsvägscykling! Ett gott råd så ni inte går upp i miljöhimmlen-kolla inte på tour de france!!

SM i Falun, vansinne!
Hmm, på dom mtblopp jag kört (långlopp) är det alltid ett antal enduromotorcyklar som följer cyklisterna i skogen, det är förmodligen inte helt miljövänligt heller... Antar att det tar lite längre tid att nå depån på en 18 mila tävling än på cykelcrosstävling. Förr brukade dessutom SM-linjet gå på en 18-mils bana och då hade det verkligen oschysst med depå :-D T

SM i Falun, vansinne!
Mer bilar åt folket...he-he

Bilagor

• DSCN3596.JPG
    DSCN3596.JPG
    104.6 KB · Besök: 32
  • DSCN3595.JPG
    DSCN3595.JPG
    135.5 KB · Besök: 32
  • DSCN3567.JPG
    DSCN3567.JPG
    104.3 KB · Besök: 32
SM i Falun, vansinne!
Det körde just förbi en bil ute på gatan som jag klart och tydligt såg bara var ute och okynneskörde. Jag stack ett paraply i framhjulet. Sen gav jag föraren ett rejält kok med stryk. NÄR SKA DU TA DITT ANSVAR!!??

SM i Falun, vansinne!
Det är väl för att det går att ha bilar bakom. i MTB/Cykelcross så går det helt enkelt inte. Ska man laga en punktering/byta slang själv under ett lvg-lopp så finns det i stort sett ingen chans att komma ikapp klungan. Kan man däremot byta ett hjul och tappa endast 20-30 sek så kan man enkelt ta sig ikapp klungan och vinna tävlingen i alla fall. Jag anser att det blir mer rättvist. Det största problemet var att någon av förarna slirade nåt så förbannat på kopplingen upp för backen, usch vad det luktade.

Ett mer intressant disskussionsämne är väl hur hög kvaliteten är. Hur många av dessa 140 cyklister klarade sig egentligen utan att bli varvade? Hur många släppte redan då master-bilen drog uppför backen?

måste säga att tävlingarna var mycket fina. Vilken publik-succé för alla som stod och kollade i backen, rena TdF-känslan!

Glöm inte att cykel är en av få saker som poppar upp i folks skallar när någon nämner "miljövänligt". Många av dessa bilar har ju åkt från södra sverige, +50 mil bara för att komma till falun.

Satsa på monorail-service.

SM i Falun, vansinne!
DrGT skrev:
-------------------------------------------------------
> Följebilarna finns inte på MTB-tävlingar
> eftersom de inte får rum på singletrack...

får man ha följehelikopter? bara dom släpper ned ett nytt hjul om man får punka

SM i Falun, vansinne!
Undrar hur många av cyklisterna som tog bilen till tävlingen? Eller hur många av åskådarna?

Den enkla lösningen är alltså att förbjuda åskådare på cykeltävlingar!

Eller just det, det finns ju inga ändå.

SM i Falun, vansinne!
Alces skrev:
> får man ha följehelikopter? bara dom släpper
> ned ett nytt hjul om man får punka

Det står nog inte i reglerna att man _inte_ får ha det iaf.. ;-)

SM i Falun, vansinne!
Jag antar att jag är en extremt ond människa i sixtens ögon, men jag tyckte att följebilsparaden var ett event i sig. Möjligen jämförbart med att roas av att avrättningar eller gladiatorspel?

Fljebilskaravan.jpg

Cykelcitys var klart snyggast:
Cykelcityfljebil.jpg

//Kristin

Senast redigerad av en moderator:
SM i Falun, vansinne!
Jag tycker inte att man ska sitta och göra exempel och symboliska handlingar, jag tycker att det är bra att det finns en så pass seriös tävling i sverige, kan nått sånt vara ett steg mot att uppmärksamma cyklismen för nått bra istället för trafikfaror och doping.

Klart man kan sitta och gnälla på det här och på busschaffuörsterjken, som båda kostar massor av "ekologiskt fotavtryck"
Men är det verkligen syndabockar vi behöver?

SM i Falun, vansinne!
hammarn skrev:
> Å andra sidan kan ni ju räkna ut utsläppen som
> görs till och från en vanlig hockeymatch i
> elitserien eller ngn annan större
> idrottstävling-ingen som ifrågasätter det eller
> hur? Hur många tävlingar i sverige är det
> sammanlagt i sverige vi har så många följebilar
> med? Face it-det är en del av landsvägscykling!
> Ett gott råd så ni inte går upp i
> miljöhimmlen-kolla inte på tour de france!!

"Alla är värre, så jag behöver inte göra något" mentaliteten är så tröttsam

SM i Falun, vansinne!
hammarn skrev:
> Å andra sidan kan ni ju räkna ut utsläppen som
> görs till och från en vanlig hockeymatch i
> elitserien eller ngn annan större
> idrottstävling-ingen som ifrågasätter det eller
> hur? Hur många tävlingar i sverige är det
> sammanlagt i sverige vi har så många följebilar
> med? Face it-det är en del av landsvägscykling!
> Ett gott råd så ni inte går upp i
> miljöhimmlen-kolla inte på tour de france!!

Precis! Och kolla hur många som kör jättestora bilar i USA! Det är knappast någon idé att vi börjar cykla till jobbet!

Suck...

SM i Falun, vansinne!
Bilåkningen är inte problemet, det är det låga bensinpriset som är det. Utan ett korrekt pris är bilåkandet faktiskt subventionerat, och det är givetvis inte önskvärt. Skulle bensinpriset vara korrekt skulle sedan det få köra precis hur många följebilar som helst efter klungan, eftersom deras förbrukning (och antal gissar jag) skulle vara en funktion av priset.

Och ja, "de är ju ännu värre!"mentaliteten, eller två fel gör ett rätt, är tröttsam. Men man ska komma ihåg att det inte är mycket värt att stirra sig blind på synlig bilåkning i de timmar en tävling tar när miljöproblemen inte kommer från entusiasmkörning som jag kallar allt från motorsport till raggare, utan frå den stora dagliga pendlarvolymen. För att se lika mycket koldioxid släppas ut som under hela Falunsveckan behöver jag bara stå vid Järva Krog i en kvart.

SM i Falun, vansinne!
Mmm, hoppas ni inte råkar vara på plats i Frankrike när touren passerar, som nån sa innan...

Var på ett slumpmässigt pass i alperna i sommras(cormet de roselend) och kollade. Först och främst är halva Belgien där, dom har kört sina husbilar dit, från Belgien och uppför berget, och så håller dom på genom hela touren. Sen kommer reklarkaravanen m bilar, den håller verkligen på i evighet, trodde aldrig den skulle ta slut. Några helikoptrar har dom för att hålla reda på allt också, tror jag räknade till 5st, kändes som "Apocalypse Now". Sen kommer klungan (dom cyklar säkert mellan etapperna...) som följs av servicebilarna, neutrala och för varje team. Visst ja, Gendarmeriet är där också, med bilar, motorcyklar och helikopter.

SM i Falun, vansinne!
Business as usual.

Det händer med varje idrott så snart det ska försöka korsa över från att vara en aktivitet till att vara en organiserad tävling eller ännu värre, underhållning för åskådarna.

Att cykla runt Vättern är inte så farligt. Att 17000+ tar sig till Motala för att gör det tillsammans medför höjd koldioxid utsläpp. Att miljontals åker till Frankrike för att titta på TdF än ännu värre.

Byt ut en gamla 240 utan kat till vilken nyare bil som helst. Köp en batteridriven gräsklippare istället för en bensinare. Cykla oftare och åka kollektivt när du kan istället för att ta egen bil. Leva som du lär och gör vad du kan för att få andra att vilja följa ett gott exampel.

Det finns betydligt större drakar att jaga än det här.

SM i Falun, vansinne!
Eftersom TdF är det största idrottsevenemanget så är det helt ok.

Däremot att lägga OS i en avkrok som Beijing så alla ska flyga dit är verkligen miljöförstöring.
Undrar vad OS-notan är för miljön?

SM i Falun, vansinne!
Daner skrev:

> Att miljontals åker till Frankrike för att titta på
> TdF än ännu värre.
>

Du har visserligen rätt i det andra du skriver, men det är formuleringar som denna jag vänder mig mot. Förutom att alla som förespråkar minskade utsläpp kommer uppfattas som fundamentalistiska så vill jag inte att vi ska avstå resor, bilåkande eller nöjen (Vätternrundan???) alls. Däremot så måste bensinpiset upp så att folk betalar vad det kostar att resa och sedan får prioritera som man vill. Är det då en resa till TdF som lockar mest ställer man kanske bilen till vardags av ekonomiska skäl, eller så gör man det omvända och semestrar på Grössjöns Camping.

SM i Falun, vansinne!
Ur ett sportsligt perspektiv skulle man väl kunna ha neutrala service-bilar på SM och då kunna minska antalet följebilar. "Sportdirektörena" kan ju cykla längst bak i klungan om de vill vara med ;-)

SM i Falun, vansinne!
Tycker förresten det är beklämmande när hela klimat-grejen utmynnar i att man INTE skall göra en massa grejer som är roliga och bra. T.ex skall man INTE resa till andra länder och träffa nya människor, man skall INTE ordna tävlingar som orsakar en massa "onödigt" bilåkande. Man skall INTE köpa saker från "det hemska utlandet" för då dör isbjörnarna.

Vad slutsatsen blir om Traktorpulling vågar jag inte ens tänka på.

SM i Falun, vansinne!
bigmollo skrev:
> Men gud vilken tramsig tråd.

Ja, och om den inte var det så är jag säker på att du skulle se till att den blev det ögonaböj. Haha...

SM i Falun, vansinne!
ttfh skrev:
>
> Vad slutsatsen blir om Traktorpulling vågar jag
> inte ens tänka på.

Ja, vaddå. Att det är en riktigt häftig sport. Vad annars?

edit: Slutsatsen blir alltså: de e najs

Senast redigerad av en moderator:
SM i Falun, vansinne!
Som vanligt på Happy när det är miljödiskussion så får man inte dissa en dålig sak eftersom det finns annat som är mycket värre...
Med det resonemanget behöver man verkligen aldrig bry sig.

Det gör inget om jag dödar en människa, tänk på hur många som dödas varje dag i tex Irak? Ingen ide att försöka få fast en mördare, det är massmördarna som vi måste sätta dit!

SM i Falun, vansinne!
Det bästa vi i väst kan göra nu är ju att sluta skaffa så förbannat många barn.
Detta mina vänner är den största miljökatastrofen.

SM i Falun, vansinne!
Helt ärligt..är denna fråga bara en miljöfråga?...Är det inte rätt löjligt att en cykel som ändå framförs av sin egen kraft behöver en jävla bil till följe?

SM i Falun, vansinne!
Att höja bensinpriserna i Sverige gör väldigt lite för att minska problemet globalt sett. Personbilsägarna må vara lätta att skatta ihjäl, men om målsättningen är att skona miljön måste man tänka globalt.

Jag köper inte heller Al Gores vision rakt ut. Det är inte alls säkert att temperaturförändringarna har någonting att göra med vad vi människor gör och har gjort, och det är inte alls säkert att våra ansträngningarna kommer att spela en positiv roll i framtiden. Världen har varit både betydligt varmare och betydligt kallare än vad den är idag utan att vi har varit inblandad överhuvudtaget.

Det är lika fel att ta det för givit att vi har orsakat problemet och att vi har möjligheten att kontrollera (eller ens rubba) framtida klimatförändringarna som det var för kyrkan att anklaga Galileo och Copernicus för kätteri. Precis samma sorts tänkande.

If the goal is to make a positive impact on the problem at hand, do something that has a reasonable chance of making a difference. Extracting additional tax revenues from the most highly-taxed 0,0015% on earth in an attempt to get them to drive less is likely to have as much impact as a fart in a hurricane. It is nothing other than a "holier-than-thou" show for the gallery and a chance to put more of our money under the control of the government. Put emissions controls on the global transport sector (ships, trucks, trains). Offer effective positive incentives to replace older, high-emissions vehicles, tools and installations with newer, cleaner versions. Penalize those that do not take advantage of said incentives (offer the carrot first, then bring out the whip.) Get over our collective fear of nuclear power generation, but continue to develop and implement wind, solar and tidal generators where they can be most useful. Invest in biofuel projects, concentrating on those that convert currently existing waste products into useful fuels. Did you know that with the right technique waste animal and vegetable products can be converted into biodiesel and even jet-A?

SM i Falun, vansinne!
Cykeltävlingar på icke avlysta vägar...

Cyklar man för att det är kul så förstår man ju Villes poäng :-)

Kan det vara så att cykeltävlingar är bra för miljön i det stora? Om TdF får några tusen till att cykla varje år... OS? Hyggligt komplicerat system att analysera...

SM i Falun, vansinne!
Poängen är väl att en cykeltävling är en så udda företeelse att det inte "gör" nånting om man kör omkring med en massa bilar just då. På samma sätt är det inget miljöproblem att folk har t.ex gamla amerikanare med stora motorer som intresse eller kör traktorpulling. Det är så få som sysslar med detta, och dom kör så oerhört sällan, så det gör ingenting att bränsleförbrukningen är skyhög. Det man skall försöka förändra är bränsleförbrukning och utsläpp för "vanliga" bilar, eftersom så många kör bil så ofta, "många bäckar små".

SM i Falun, vansinne!
Jag återkommer till bensinprisdiskussionen sedan, men först måste jag bara göra klart en sak.

Cykelsporten är en sport, en aktivitet och ett nöje för åskådarna precis som vilket annat sportevent som helst, med allt vad det innebär i koldioxidutsläpp från bilar, transporter, kylanläggningar, värmeanläggningar, vattenrenare eller något annat ni kan komma på som är nödvändigt för sportens utövande. Att man just i detta fall tävlar i att trampa en cykel verkar många blanda ihop med deras egen miljöåtgärd som består i att cykelpendla till jobbet. Cykelsporten har absolut ingenting att göra med diskussionen kring hur man ska ta sig till jobbet. Basta.

Vi ska därför inte se på enskilda förbrukare utan till priset på själva drivmedlet. Detta är förstås givet att man tror på att människans påverkar på klimatet genom koldioxidutsläpp, som ovanstående skribent inte gör vilket givetvis står honom fritt. Men. Är det så att man vill minska utsläppen ska regleringarna för att åstadkomma detta implementeras på så låg nivå som möjligt.

SM i Falun, vansinne!
skaparn skrev:
>Cykelsporten har absolut ingenting att
> göra med diskussionen kring hur man ska ta sig
> till jobbet. Basta.

Jag tror att organiserad cykelsport leder till mer cykel i media och att det påverkar folks val av transport. Märk väl att jag inte säger mot skaparn ovan. Men jag insinuerar att det skulle kunna finnas kopplingar mellan sporten och vardagsbeteende :-)

SM i Falun, vansinne!
Johan T skrev:
> Jag tror att organiserad cykelsport leder till mer
> cykel i media och att det påverkar folks val av
> transport. Märk väl att jag inte säger mot
> skaparn ovan. Men jag insinuerar att det skulle
> kunna finnas kopplingar mellan sporten och
> vardagsbeteende :-)

ja.. det är ofta jag ser folk sitta och jonglera med en fotboll på t-banan eller bussen, slå väggpassningar längs med gågatan eller dribbla sig till jobbet joggandes.

det visas ju mycket fotboll i media?

SM i Falun, vansinne!
skaparn skrev:
> Bilåkningen är inte problemet, det är det låga
> bensinpriset som är det. Utan ett korrekt pris
> är bilåkandet faktiskt subventionerat, och det
> är givetvis inte önskvärt.

Menar du att bensinpriset är subventionerat i Sverige?

SM i Falun, vansinne!
Och inte nog med det! Dessutom andas de som cyklar (eller alla som motionerar för den delen oxå) extra mycket och släpper på det sättet ut ännu mer koldioxid. Det är ju helt fruktansvärt! Dom behöver även mer mat än vanliga människor. Ännu en belastning för miljön! Vart är världen påväg egentligen?

Helt allvarligt. När ska miljörörelsen fatta att det enda genomgående sättet att påverka miljön globalt är att eliminera folkökningen på jorden? Det går liksom bara att tränga in ett visst antal gymnaster i en folkvagn. Det blir obekvämt och jävligt om man försöker pressa in fler genom att sätta hälften på svältdiet för att göra dom smalare och hur mycket man än svälter dom så går det tillslut ändå inte att stänga dörrarna.
Men den "friheten", att skaffa hur många barn man vill, är väl troligen det heligaste av heliga, så att ens titta åt det hållet är väl bara Kinakommunism och blasfemi.

Missförstå mig rätt, det är inget fel i att fila på alla hörnen och verkligen klämma ur sista lilla droppen tandkräm ur tuben för att minimera miljöeffekter, men ibland tittar man så oerhört lokalt och riktat så den globala effekten är oförändrad. Och då är man tillbaka på ruta ett.

SM i Falun, vansinne!
JT skrev:
> Och inte nog med det! Dessutom andas de som cyklar
> (eller alla som motionerar för den delen oxå)
> extra mycket och släpper på det sättet ut ännu
> mer koldioxid. Det är ju helt fruktansvärt!

Gör du dig dum eller förstår du inte skillnaden mellan utsläpp av koldioxid från fossila respektive icke-fossila källor? Kretslopp vs. nettotillskott?
Du får ursäkta om jag inte förstår om det är s.k. "humor", för det finns väldigt många som har den totalt felaktiga uppfattning som du ger uttryck för.

> Dom behöver även mer mat än vanliga människor.

Säker på det? Icke-cyklister trycker ofta i sig stora mängder mat även de. Eller är skillnaden att cyklisterna inte lagrar maten kring buken efter att den ätits?

Tillbaka
Topp