SM XCE och XCO 2015, Isaberg

Eveningstar

Aktiv medlem
Årets SM går i Isaberg, Hestra, och tävlingen tjuvstartade lite igår med officiell träning på respektive bana.

Båda banorna känns riktigt bra och det kommer bli ett plågsamt XCO med många höjdmetrar per varv.
Förra årets bana i Hallby, Jönköping, var också backig men där var det flera mindre stigningar. Årets bana har i huvudsak en lååång backe och sen bara några få korta korta.

Om 5 minuter går första start för kval i XCE för flickor 10-12, där.efter släpps alla med 15 sekunders mellanrum fram till 11:30. Själva tävlingen går sedan på eftermiddagen.

Tänkte försöka posta lite bilder under dagen, framförallt som mina chanser att kvala i H30 är högst begreänsade. :P

Här kommer några bilder från XCE bland klasserna 10-14
Banan är ganska slippery med en del sand och många tvära svängar. Flera dropp på 30-50 cm och en ganska brant nedförsbacke. De duktigare dubblar ett av hoppen på slutet.
Än har ingen slått min tid. :P

Bilagor

• DSC_0037.JPG
    DSC_0037.JPG
    117.1 KB · Besök: 47
  • DSC_0040.JPG
    DSC_0040.JPG
    115.8 KB · Besök: 52
  • DSC_0043.JPG
    DSC_0043.JPG
    130.4 KB · Besök: 69
  • DSC_0052.JPG
    DSC_0052.JPG
    109.2 KB · Besök: 55
  • DSC_0060.JPG
    DSC_0060.JPG
    123.1 KB · Besök: 46
Sjukt seriöst med rullar och trainers bland teamtälten och vid starten!

25 minuter till min start!

Bilagor

• DSC_0034.JPG
    DSC_0034.JPG
    132.4 KB · Besök: 46
  • DSC_0053.JPG
    DSC_0053.JPG
    138.8 KB · Besök: 45
  • DSC_0056.JPG
    DSC_0056.JPG
    127.4 KB · Besök: 45
rularn skrev:
-------------------------------------------------------
> var kan man se det på TV???

Det sänds på Periscope (vilka nymodigheter :) )

Nu har jag kört och fy farao vilken j*vla uppförsbacke på målrakan.
Väntan på resultatlistorna är olidlig.
Just nu ska hjunior starta.

Alla får medalj!

Bilagor

• DSC_0065.JPG
    DSC_0065.JPG
    105 KB · Besök: 45
  • DSC_0062.JPG
    DSC_0062.JPG
    113.9 KB · Besök: 45
Inget mirakel inträffade. Kom näst sist, 14 sekunder efter bästa kvaltid i klassen.
Bara 8 bästa gick vidare och fick köra heat nu på eftermiddagen.

XCE-tävlingen i full gång. Pojkar 10-12 och flickor 10-12 färdiga och nu kör 13-14.
Jag passade på att köra en av Isabergs tiotal MTB-slingor eftersom jag har ledigt fram till XCO-starten i morgon. Riktigt fina stigar på Rosa spåret.

Bilagor

• DSC_0083.JPG
    DSC_0083.JPG
    135.1 KB · Besök: 43
  • DSC_0076.JPG
    DSC_0076.JPG
    136.6 KB · Besök: 45
  • DSC_0075.JPG
    DSC_0075.JPG
    135.5 KB · Besök: 43
XCE avklarat inkl prisutdelningen.
Rissveds var ganska ohotad i damelit, men det var väl mer eller mindre väntat med tanke på hennes resultat i världscupen. Alexandra, som var anmäld, lös tyvärr med sin frånvaro vilket jag tyckte var synd då jag hoppats på comeback efter hennes uppehåll.
Herrelit var tuffare men Wengelin drog det längsta strået. Han var dock inte starkast i starten utan körde i nästan varje heat om i den korta stigningen direkt efter första kurvan innan det smalnade av.
Flera, inkl Rissveds, gnällde lite över att det var väldigt få omkörningsmöjligheter - fast eftersom hon ledde varje heat från början till mål var det väl knappast något problem för henne. :)

Fick batteritorsk under prisutdelningen så det blev bara två bilder på våra kommande MTB-hopp i P/F 10-16.

Bilagor

• DSC_0105.JPG
    DSC_0105.JPG
    99.5 KB · Besök: 42
  • DSC_0114.JPG
    DSC_0114.JPG
    95.3 KB · Besök: 43
Nu har jag varit ute och övervunnit min höjdskräck på ett av hindren på morgondagens XCO-bana.

B-linje på lilla stenen mitt i bild, a-linje till vänster på stora stenen, och sen finns det ytterligare en C-linje till vänster om A-linjen, (vänster om träden utanför bild).

Avslutade dagen med ett bad i sjön. ?

Bilagor

• DSC_0117.JPG
    DSC_0117.JPG
    114.2 KB · Besök: 41
Senast ändrad:
Har även fått information om att Chuck Norris dotter var här. En tjej som vurpade och bröt armen, men det stoppade inte henne från att hoppa upp på cykeln och köra vidare in i mål. Ganska hårt.

I övrigt har jag sett ganska få missöden. Några skrapsår, någon fläskläpp, lite punkteringar och avkörda kedjor.

Johan A skrev:
> hm skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 2:a i h40
>
> Grattis Henrik! Sjukt bra kört!

+1! Superstarkt!

Eveningstar skrev:
Alexandra, som var
> anmäld, lös tyvärr med sin frånvaro vilket jag
> tyckte var synd då jag hoppats på comeback efter
> hennes uppehåll.
>

Fast jag tyckte att jag läste att Alexandra bara är anmäld i XCO och Inte i XCW: Och i XCO står hon fortfarande med i startlistan. Hoppas också på att hon kör i morgon :)

smalfredrik skrev:
> Fast jag tyckte att jag läste att Alexandra bara
> är anmäld i XCO och Inte i XCW: Och i XCO står
> hon fortfarande med i startlistan. Hoppas också
> på att hon kör i morgon :)

Du har så rätt så, jag som kollat fel.
Just nu öser regnet ner på de stackars P/F 10-14 som kör XCO. :(

Bilagor

• DSC_0119.JPG
    DSC_0119.JPG
    75.2 KB · Besök: 50
Relativt mycket folk på plats och vädret hade hunnit bli bra tills jag kom ut vid halvtolv. Har drygt 500 bilder att gå igenom nu, men det dyker väl upp några i tråden om de ser ok ut.

Inte så mycket rapportering idag, men det har varit en toppendag med fint väder (förutom första klasserna) och grym stämning.

Själv är jag sjukt nöjd med en 13:e plats.

Bilagor

• DSC_0121.JPG
    DSC_0121.JPG
    145 KB · Besök: 49
Hur är banorna? har jag inte åkt banan utan bara sett den på tuben, tuff klättring och jobbig uppför verkar den men sen ser den helt ut att sakna tekniska och stökiga partier, bara slätt och fint underlag, filmen kan ju luras en del? Downhillen hade en del hopp, dropp och svängar men inga tekniska svårigheter?

Imorgon kommer jag att "livetwittra" på twitter ( @MountainbikeSM ). Kommer rapportera hela dagen men fokusera på herr- och damelit.

Det är SM-organisationen som livetwittrar och periscopar. Twitter flödet går att följa på @mountainbikesm och för er utan twitter mountainbikesm.se/live . Periscope hittar ni på @mountainbikeSM . Finns även en tagboard med allt som taggas "mtbsm https://tagboard.com/mtbsm .

Just nu dam elit. Sjukt starka tjejer. Jenny leder och Alexandra på 3:e plats efter 2 varv lite drygt.

Bilagor

• DSC_0131.JPG
    DSC_0131.JPG
    139.3 KB · Besök: 45
  • DSC_0138.JPG
    DSC_0138.JPG
    112 KB · Besök: 49
Spänningen är olidlig! Jenny överlägsen vinnare men på slutet av näst sista varvet skiljde bara 20 sekunder mellan tvåan och trean.

Alexandra ner för Ragnarök:

Oförändrat efter ett varv. Friberg, Wengelin, Lindgren. Första varvet på typ 10 minuter. En halv cykellängd mellan ettan och tvåan och sen kanske 10 sekunder ner till trean. Fyran ytterligare 10 sekunder efter.

Bilagor

• DSC_0153.JPG
    DSC_0153.JPG
    140.7 KB · Besök: 44
Friberg leder med ungefär 50 sekunder ut på varv 4 av 8.
Lindgren ligger tvåa tätt följd av Wengelin. Ytterligare 30 sekunder ner till 4:e man.

Tillbaka
Topp