Små skruvar Hur få tag på?

Berga88

Medlem
Hej!

Jag tappat en liten skruv som nu hindrar mig från att cykla. Den skall sitta på växelreglaget.

Har varit in hos min lokala cykelhandlare men tyvärr kunde de inte hjälpa mig utan rekomenderade mig att söka upp en järnhandel.
Kan tycka att skruvar borde vara spare parts.

De är ett SLX M670.

Bilagor

• Shimano-SLX-Rear-Shifter-10-Speed-SL-M670-_57.jpg
    Shimano-SLX-Rear-Shifter-10-Speed-SL-M670-_57.jpg
    22.4 KB · Besök: 45
darkforce sa:
borde väl vara vanlig m-gänga typ m3 m4 nått sånt närmaste järnhandel byggbutik tex bauhaus biltema har nog säkert oxå

Nä. De är mindre. Typ m2.5 eller så om jag inte minns fel. Jag köpte ett nytt reglage när jag sumpade skruv på grusade uppfarten då inget i min skruvlåda passade.

marr sa:

Ja. Gäller att hålla reda på småprylarna - mycket udda prylar i reglagen och svårt att hitta något annat som passar. Ett tips är dock att spara gamla kasseradw reglage för inte helt sällan går det att återanvända smådelar. Eller så köper man bara nytt och cyklar iställer... ?

Ot:
*Reservdel

Ont:
Kommer inte ihåg om man får med skruvar när man köper ny kåpa.
Åk annars till närmsta andra cykelbutik som har lite finare mountainbike cyklar och fråga om dom har något gammalt reglage i skroten, och ta med det gamla för att jämföra om en annan skruv kan passa.

Jag har iofs något SLX framväxelreglage liggande. Är det samma skruvar där så har jag nog några. Kan kolla i helgen om problemet fortfarande är aktuellt då.

Problemet är fortfarande aktuellt, här är en tvillingskruv. PM mig om du kan hjälpa mig.

Bilagor

• Fil 2016-12-01 20 36 34.jpeg
    Fil 2016-12-01 20 36 34.jpeg
    131.4 KB · Besök: 37
Berga88 sa:
Problemet är fortfarande aktuellt, här är en tvillingskruv. PM mig om du kan hjälpa mig.

Min motsvarande skruv såg inte likadan ut. Tyvärr så mindes jag fel och det var ett M591 reglage jag hade i lådan. Det ser ut av vara samma typ, men kortare.

Bilagor

• skruv.jpg
    skruv.jpg
    63.3 KB · Besök: 60
Vart bor du?

Vet du bara storleken på skruven så kan säkert någon skriva ut en hylsa åt dig. Stark plast borde ju duga.

Kurets sa:
Borde inte en lång M3 med nån lös hylsa kunna funka (typ kopparrör för ångmaskiner)? Jag gissar bara på M3, men om du mäter diameter på skruven så får du ju reda på vad den är, kan sedan användas för att hitta rätt rör att kapa hylsa av.

http://www.eskader.se/sv/modellmaskiner/21-copper-pipe.html
Exakt min tanke också. Är det standardgänga är det där en snabb affär. Speciellt om man har en svarv (vilket jag har) :)

Ser ut som ett fungerande fulhack kan vara en helgängad skruv med rätt gänga samt muttrar som dras fast och slipas runda. Mycket jobb men billigt och lätt att få tag på.

Precis, och sådana små skruvar brukar finnas i elektronik, kolla med någon som håller på med sånt, eller kanske Elfa, Kjell o co, eller så.

Mvh Ulf S

Tillbaka
Topp