Smala däck på grusväg

Smala däck på grusväg
Hej! Jag funderar på att köpa en Nishiki Hybrid Comp. Den har i princip allt jag vill ha, men det enda jag tvekar på är de smala däcken (28 mm). De ska vara punkteringsskyddade och hjulen i bra skick, men hur funkar de egentligen på grusväg? Är det lätt att det blir punktering? Jag väger 55kg och är 15 år gammal.
Jag kommer cykla allra mest på asfalt, men ibland kommer det bli lite grusväg. Jag kommer också åka över trottoarkanter ibland (men då kör jag lugnt).

Men min fråga är helt enkelt om jag ska satsa på denna cykel eller om jag ska välja en cykel med 32 eller 35 mm tjocklek?
Tacksam för svar! :)

Smala däck på grusväg
Skulle säga att det beror mer på grusvägens beskaffenhet (makadam/grus/"dirt"/sand) än däckens bredd.

Exempel på 23 mm breda däck på grus:
DSC_0849.jpg

Smala däck på grusväg
Det verkar lite overkill att byta cykel istället för att byta däck. På en hybrid brukar det finnas gott om plats i ramen.
Är det en butiksny cykel kan du ju be dem sätta på andra däck i butiken, köper du begagnat kan du ju ha de däck som är på så har du erfarenhet av något när det är dags att köpa nya däck.

Smala däck på grusväg
Hej, Det är ingen fara. Har man bra kanttråds-däck och pumpar ganska hårt så är det liten risk för punktering pga grusväg. Om det passar på cykeln så kan man ju byta till 32 eller 35 däck senare om man vill.

Smala däck på grusväg
Jag har aldrig haft några problem att köra grusväg (jag har 22 mm fram och 24 mm bak), däremot om jag BARA skall köra grusväg; då pumpar jag däcken något mindre (7,0 i.s.f. 7,5 bar).

Smala däck på grusväg
Funkar bra för grus.
Kanske inte det mest inspirerande däcket, så att byta (till annat runt 28-32 / 622) kan nog vara vettigt.

Smala däck på grusväg
Har råkat cykla med hårdpumpade 25 mm gp 4000S II på riktigt dålig grusväg med gott om stora vassa stenar. Gick hur bra som helst om än lite stötigt. Ingen punka iaf. På min Nishiki hybrid satt ett par tunga Schwalbe-däck vid köp. Sattes aldrig tillbaka efter vintern då det var bättre rull på dubbdäcken. Skänktes bort.

Smala däck på grusväg
På landsbygdsgrusvägar, som egentligen har hårdpackad sand med lite fingrus, funkar det finfint med vanliga, smala räserdäck. Lite sämre grepp i kurvor och vid igångdrag/bromsning bara. Farten sjunker för samma ansträngning också - förmodligen beror det på mikroslirningar på drivhjulet.

På riktiga grusvägar, dvs där det är centimeterstora och större stenar, löst packade, är det nog onödigt jobbigt med annat än bredare, grovmönstrade däck. Tänk crossdäck eller större.

Smala däck på grusväg
Välj de bredare skärmarna oavsett, ser lite kocko ut på sommaren (iaf om man kör med 25 mm) men du får plats med vinterdäcken när det blir dags för det. Trist att inte ha plats för bredare däck pga skärmarna då fälgarna tar upp till 35 mm.

Smala däck på grusväg
Åka nerför trottoarkant går bra med vilken hoj som helst, åka UPPFÖR trottoarkant kräver väldigt feta däck, som i princip är odugliga för allting annat.

Smala däck på grusväg
Jag blir varm i hjärtat när jag läser att TS är 15 år och hans inlägg har typ allt: Korrekt svenska, skiljetecken, styckeindelning. Till och med vettig användning av parenteser.
Trodde inte någon ur den generationen kunde/orkade skriva vettigt.

Tummen upp!

Smala däck på grusväg
Jag har också en Nishiki. Och jag kör 32mm däck på sommaren och 35mm dubb på vintern. 32mm funkar helt OK på typ Emil i Lönneberga grusvägar. Smalare däck blir inte lika trevligt. När jag kör skogsvägar med sprängsten är det annan cykel och bredare MTB-däck som gäller.

Smala däck på grusväg
Eveningstar skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag blir varm i hjärtat när jag läser att TS
> är 15 år och hans inlägg har typ allt: Korrekt
> svenska, skiljetecken, styckeindelning. Till och
> med vettig användning av parenteser.
> Trodde inte någon ur den generationen
> kunde/orkade skriva vettigt.
>
> Tummen upp!

+1

Smala däck på grusväg
Eveningstar skrev:
>
> Tummen upp!

Han hade nog bara tur... :) (+1 för övrigt)

Jag kör lite allt möjligt på grusväg. Aldrig varit med om något som inte funkar.

Smala däck på grusväg
Eveningstar skrev:
>
> Tummen upp!

Reagerade också på det. Fantastiskt!

Talade med några lärare under veckan som gick. De flesta hade jobbat länge med undervisning, och de påstod att det faktiskt var bättre förr med både barn, ungdomar och unga vuxna då det gällde det talade och textade språket.

Smala däck på grusväg
Då det gäller däck och grus så har det för min del hänt några gånger att jag utan avsikt hamnat på grusväg med racern. Förr hade jag 23 mm och numera är det 25 mm som gäller, och det brukar funka i båda fallen. Det beror, precis som någon nämner ovan, väldigt mycket på vilken slags grusväg det handlar om. Hårdpackad grusväg med lite lös småsten är nog sällan något problem. Om det däremot ser ut som det gjorde häromdagen, när jag skulle passera Gessie (tror det är Vellinge kommun) från väster, och man p.g.a. vägarbete gjort en "specialsträcka för cykeltrafiken bestående av nykrossad "dödssten" (typ 35 mm tvättad makadam), då bangar jag och vänder.

Jobbigare är däremot (då det gäller racern) att köra på grusväg när det regnar. Jag lider av att se hojen smutsas ned som vore det en simpel mountainbike! Skärmar skulle kunna lindra smärtan något.

Senast ändrad:
Smala däck på grusväg
Ska jag köra långt på olika grusvägar känns det bäst med 35 mm eller mer. Med 28 däck tar jag mig bra fram på grusvägar, men törs inte köra för fort om det är för mycket löst grus och stenar. Med 25 däck blir underlaget mer kritiskt; på packat grusväg med en jämn yta är det inga problem, men är det lösa stenar känns det mer nervöst med stor risk för vurpa.

Smala däck på grusväg
Såhär roligt kan man ha med 28mm däck och grusväg:

Dock går det fortare (fegar mindre) och säkrare med mtb och 2tumsdäck just där. Men som sagt, det funkar. Dock håller jag med om att lite mer volym är att föredra, men mest för komfortens skull. Om du söker inspirationsfilmer så kan du ju alltid kolla på när världseliten i landsväg kör race på iaf delvis grus. Sök på strade bianche på youtube.

Smala däck på grusväg
Som den sucker av #sportgrus som man är kan jag inte låta bli att bjuda på en bild från i fredags, troligen tagen någonstans utanför Ödeshög

DSC_04782.JPG

Vän av ordning noterar hur det för racercyklar livsfarliga DÖDS-gruset fått alla hjulets ekrar att böjas i en fullständigt onaturlig vinkel.

Sladda och slira, glad som en tornado på en husvagnscamping.

Tillbaka
Topp