smala fälgar/däck till min mtb för gatkörning...

DanneP

Ny medlem
Har sökt men ej funnit svaren jag letar efter...

Skulle vilja ha ett par extra fälgar med smala racedäck för asfaltracing till o från jobb, med skivbromsfäste på navet... får man plats med 28"? Finns det billiga racehjul med skivbroms? Eller ska jag satsa på smala 26" mtb fälgar? vilken storlek isåfall? vill ha så smala och snabba som möjligt, de kommer bara gå asfalt, Ett par billiga också tack... :-)

mvh

Det ska väl inte vara några problem att bygga hjul med racerfälg och mtbnav? Deore är billigt och duger om du inte ska lera ner dem, XT är inte så mycket dyrare och lite bättre, om vi pratar nav asså =)

aaha... snabba svar gillas!!!

okej, bygga med racerfälg och mtb nav är helt ok!? gött...

Hmm... ska kolla på mavic länken lite mera, vad kostar de?

Skulle man kunna köra 28 racerfälgar" på min Easton whisky pete?

MVH

Det borde funka rent teoretiskt, om du kör med skivbroms fram och bak samt har däck som inte bygger mycket i höjdled, mät hur mycket utrymme det finns mellan 26" fälg och ram/gaffel nu, är det mer än 1" (dvs ökade radien när du byter till racerdäck) +däckshöjd så ser jag inga hinder till till varför det inte skulle fungera. Kommer se lite skumt ut typ, men fort kommer det gå =)

precis... skitsamma, bara det blir snabbt... blir till att mäta imorgon!!

kolla på mavic speedcity, lite väl dyra iaf i sverige, kanske billigare utanför gränsen??

Jag har kört med slicks på 26" över helgen ca 9mil och tycker att det funkar suveränt, har du tillgång till 26" hjul är det så klart ett billigare alternativ. Jag tycker att man sér beg skivhjul för ca 1000-1500 per par. Jag har kört på 1,3" bredd och dom rullar verkligen lätt. Det låter otroligt spännande om du skulle få plats med racer fälg i din Whiskey Pete, håll oss underättade om resultatet.

/Mats

Det går utan problem att få in en 28" fälg med racerdäck i en mtb-ram. Cannondales Badboy Ultra säljs så från början tom och det är en vanlig mtb-ram med headshok. Diametern på 28"-hjulet inkl (racer)däck blir inte större en ett 26" med mtb-däck. Man måste ju dock ha skivbroms, annars blir det knivigt. 28" hjul är klart att rekommendera, dels blir det lite skönare stadigare gång med större hjul och dels får du en iaf inte katastrofalt låg högsta växel. 44-12 eller liknande och små hjul räcker inte långt ifall du inte alltid tänker cykla ensam i motvind och lätt uppförsbacke. Det sliter mycket på kassetten också att ligga och köra konstant på de minsta dreven. Du hade ju ändå tänkt ha ett par särskilda lvg-hjul som jag fattade det, isf är det bara dumt att inte satsa på den större fälgstorleken. Kan du sen klämma dit en större storklinga är det bingo.

Jag satte dit ett nytt vevparti Shimano Nexave med 48 som största klinga, funkar kanon samt en ny budget Shimano framväxel för 90:- .. det funkar utmärkt trots priset. Fast min hoj är enbart för vinter/pendlings cykling och den är lågbudget <900:- . Det som du håller på att snickra på låter intressant. Om man tittar på kasetter skulle jag rekomendera en vanlig MTB med 11 som minsta om du behåller 44 fram som största.

/Mats

museew Skrev:
-------------------------------------------------------
> cykla ensam i motvind och lätt
> uppförsbacke.

kissar hellre ensam i motvind än i grupp, mkt okontrollerat stänk!
*
Bra svar museew, tack, låter ju kanon... men jag ska inte ändra något fram... men som du skriver ska jag bygga lvg hjul, min förhoppning är mtb skivbromsnav+racerfälgar, ekrar vet jag inte ännu, förslag? kassett blir nog sram pg-990 11-32, samma som jag har på mtb hjulen som MatsS skrev...

Senast redigerad av en moderator:
Vill bara lägga till att det GÅR att köra 28" fälg i en mtb-ram med fälgbromsfästen för 26", dock måste man skaffa en liten adapter som man skruvar fast på bromspinnen och i sin tur sätter bromsen på. Bromspinnen flyttas då uppåt/utåt från navcentrum. Kommer inte ihåg vart jag sett den men den finns säkert nånstans på nätet... Den funkar därmed också till att göra om en stel mtb-gaffel till cx-dito men det blir såklart lite extra flexigt och inte heller blir det lika enkelt att byta från mbt- till lvgmode på hojen. Men det går...

Fälgbromsfäste-adaptern kommer från Mavic.
Anders på Veloform berättade om denna, han skulle nog ta hem tror jag.
/Håkan

Kör 26-tummare med en 11-23-kassett bak och 48-36-24 fram. Utmärkt utväxling för landsväg, med förbehåll att jag endast kört på twister och inte smala slicks än.

Lånar tråden lite snabbt..

Om man köper att andra hjulpar, är en andra kasett att föredra också, eller går det hyffsat smidigt och snabbt att byta utan att smutsa ner sig? Eller blir man skitig likt förbannat när man lågger på kedjan igen?

Köpa cyclocross med cross och racerhjul i tankarna..

Har du en andra kasett så bör du ha en andra kedja också. Men en välskött kedja blir amn inte skitig av =)

Förutsatt att delarna är någorlunda lika fräscha så funkar det att byta kassett utan att byta kedja, du bör väl vara lite extra observant på att byta kedja lite oftare eftersom kedjan kommer gå mer än respektive kassett, alt ha flera kedjor att rotera mellan. Ifall du kommer ha crosshjulen vintertid och racerhjulen på sommaren (inte byta så ofta) är det nog idé att byta kedja samtidigt som du byter hjul (eller oftare), tänker du byta ofta kan du nog köra samma kedja men se till att byta den i tid. Kan rekommendera att skaffa en kedje(slitage)mätare och kolla kedjan ofta, annars är det svårt att märka/komma ihåg att det är dags att byta.

Och så får man inte bortse från att positionen i sidled hos skivan och kassetten kan skilja mellan hjulen :( Då måste man justera ok och växel varje gång man byter. För mig är det skivan som är problemet - kassettens differens är försumbar mellan Hope och Deore.

I mitt fall är det naven som är olika, skivorna är likadana. Skivans position diffar nån mm mellan Hope-navet och Deore-navet på mina hjul. Då blir det till att justera oket (vilket är smutt som f-n med PM-ok)

Det är snarare navet som kan ställa till det, har man otur (eller snarare inte extrem tur) hamnar bromsskiva och kassett på olika ställen ifht bromsok och bakväxel. Försök hålla dig till samma nav eller åtminstone samma märke om det går. Med postmount-fäste är det enkelt att justera om bromsoket men att justera om växelns ändlägen varje gång man ska byta hjul verkar lite jobbigt att hålla på med.

Hjulen kommer köpas samtidigt som cykeln i så fall, så dom borde vara lika fräscha till att börja med iaf, och hjulen kommer nog att växlas mellan träningspassen (grus-stig-blandat/asfalt).. Har lite landsvägsturer i fjällen i planeringen under sommaren, då krävs lite styrka och grepp och punkteringssäkerhet..
Men så kommer det ju bli mycket ren asfaltskörning också, och då kanske det är smidigare att byta hjul än att bara slänga på andra däck..
Kan det vara ett problem att det är fälgbroms? Båda blir väl 700c fälgar, men crosshjulen kör på 32-35 däck med crossfälg, och räserhjulen på 23-25 med räserfälg, borde det behövas ställas om mellan varje byte eller är det bara att skruva upp spänningen med räserhjulen (som inte heller kommer bromsas lika mycket)

Lutar åt
Kona Jake The Snake + snabba hjul http://www.konaworld.com/shopping_c...product_detail.aspx?productid=74&parentid=182
Redbull cross från roseversand + kraftigare hjul http://www.roseversand.de/rose_main.cfm?KAT_ID=1763&PRD_ID=21295&spr_id=2&MID=0&CID=175

Men konan kostar lite mer men känns ändå mer aktuell..

Försök ursäkta thread-jackningen. :)

museew Skrev:
> Förutsatt att delarna är någorlunda lika fräscha
> så funkar det att byta kassett utan att byta
> kedja, du bör väl vara lite extra observant på att
> byta kedja lite oftare eftersom kedjan kommer gå
> mer än respektive kassett, alt ha flera kedjor att
> rotera mellan. Ifall du kommer ha crosshjulen
> vintertid och racerhjulen på sommaren (inte byta
> så ofta) är det nog idé att byta kedja samtidigt
> som du byter hjul (eller oftare), tänker du byta
> ofta kan du nog köra samma kedja men se till att
> byta den i tid. Kan rekommendera att skaffa en
> kedje(slitage)mätare och kolla kedjan ofta, annars
> är det svårt att märka/komma ihåg att det är dags
> att byta.

Jag tycker att det bästa skulle vara att kunna behålla 26" fälgarna, men ha slicks som är smala som racerdäck men bygger tillräckligt på höjden för att komma i närhet av diametern på 28"racerhjul. Finns sådana slicks? Körde vätterrundan på min Explosif med slicks vilket gick bra även om den var för lågt utväxlad för att vara bra i nedförsbackar.

oxr Skrev:
> Kör 26-tummare med en 11-23-kassett bak och
> 48-36-24 fram. Utmärkt utväxling för landsväg

Hur ofta använder du 24 fram tillsammans med 23 bak?
(Det verkar för mig vara en väldigt lätt utväxling för lvg cykling)

rikard Skrev:
> Har du en andra kasett så bör du ha en andra kedja
> också.

Det behövs inte.
Det enda som krävs är att kedjan, och kassetter och drev, inte är för slitna.

Jag har själv tre uppsättningar hjul till en av mina cyklar, jag skiftar mellan dem utan problem.

Hur kollar man då att kedjan inte är för sliten?
Enkelt, det enda som behövs är en tumstock. Läs mer här:
http://www.fredrikshof.se/docs/teknik/prylar/kedjebyt/kedjebyt.htm

OBS
Det ger ett exaktare värde att mäta kedjeslitaget mha en tumstock än med de flertalet komersiell, tex ParkTools, kedjeslitmätare.
Mha en tumstock mäter man vståndet mellan kedjenitarna, det är ett direkt mått på hur sliten kedjan är.
Använder man en kedjeslitmätare mäter man inte mellan nitar. Den mäter mellan kedjans rullar. Att mäta mellan rullar kan ge ett felaktigt resultat, det finns de som har skrivit i andra Forum att de har råkat ut för det.

Varför många kedjeslitmätare inte mäter det de skall mäta förklaras här:
http://pardo.net/bike/pic/fail-004/000.html

/Håkan

HåkanC Skrev:
> oxr Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kör 26-tummare med en 11-23-kassett bak och
> > 48-36-24 fram. Utmärkt utväxling för
> landsväg
>
> Hur ofta använder du 24 fram tillsammans med 23
> bak?
> (Det verkar för mig vara en väldigt lätt utväxling
> för lvg cykling)

Hittills har jag nog kört ungefär tio mil med cykeln, så det har inte blivit så mycket... 24-23 tror jag att jag kommer att uppskatta i vissa backar när jag kör med packning och har blivit helt slutkörd efter några dagar. Utväxlingen är vald utifrån att jag vill ha en tät kassett men ändå ha riktigt lätt utväxling att ta till i botten. Vevparti som stod till buds var antingen ett nytt (dyrt) 53-39 med eventuella kompabilitetsproblem eller en vanlig MTB-trippel med 48T som störst för en billig peng.

48T och 36T är ju det som används mest på vägen, och det tycker jag fungerar bra ihop med den täta kassetten. 24T blir en bonus. Jag behöver den på min cykel, men behöver man den inte kan man ju spara några gram där.

I mitt fall kommer cykeln användas både till touring, XC och eventuellt pendling, så därför känns utväxlingen ganska perfekt. Jag har provat lite skogskörning och tror att det kommer att funka bra.

museew Skrev:
> Försök hålla dig till samma nav eller åtminstone samma märke om det går.

Hmmm... jag som tänkt köra något billigt nav bara för att hålla kostnaden nere, blir ju dyra hjul om man måste köra Hope XC... Tänkte Shimanos deore eller Lx skivbromsnav!

oxr Skrev:
>
> I mitt fall kommer cykeln användas både till
> touring, XC och eventuellt pendling, så därför
> känns utväxlingen ganska perfekt. Jag har provat
> lite skogskörning och tror att det kommer att
> funka bra.

OK
Då förstår tom jag.

Jag trodee att det var en VätternrunderacerMTB(!) du beskrev.

Jag har själv en allroundanpassad CX med 48/36/26 fram och 12-23 bak.
I mitt fall är det för att det ger mig bra utväxlingar för de tre uppsättningar hjul jag har till den cykeln. (Från feta dubbdäck till 28mm sommardäck)
Och jag kan återanvända 12-23 kassetter från mina 'riktiga' racercyklar.

/Håkan

Jag har åxå ett vevparti med 48-36-26 och har tänkt att betsälla en 12-25 kasett. Hade det blivit en bättre utväxling med 12-23?

/Mats

12-23 blir ju lite tätare. Det spelar nog ingen jättestor roll. För normalt landsvägsbruk är det mycket sällan man går ner på 36-23, så det finns egentligen ingen anledning att ha ett så stort största som 25T, särskilt inte som du har 26T som minsta fram att ta till om det kniper.

Bara för att återgå till frågan om man får plats med 28" på MTB.
35,5 cm. är radien på hjulen på min damcykel med 28x1,5 däck. Avståndet från hjulaxeln till staget fram till kedjestaget på mina HT Kona är ungefär detsamma 35,5 +- 2 mm. d tumstock. Det kan alltså bli lite trångt, men racerdäcken har ju lägre profil förstås. Skulle själv gärna ha 28" med cyclocross-däck.

Jag provade att slänga på en 11-19 kassett på min pendlar-cykel. Men jag fick inte bakväxeln att funka så bra. Försöket justera bakväxelns läge med b-skruven. Bakväxel hamnar väldigt lång ifrån kassette. Är det någon som har ett tips?

Den Gamle skrev:
> Jag provade att slänga på en 11-19 kassett på min
> pendlar-cykel. Men jag fick inte bakväxeln att
> funka så bra. Försöket justera bakväxelns läge med
> b-skruven. Bakväxel hamnar väldigt lång ifrån
> kassette. Är det någon som har ett tips?

Vad har du för bakväxel?
Jag har en gammal XT-bakväxel som har funkat bra både med 12-23, 12-25 och 13-25 kassetter,
men nu är den såpass sliten att det är dags att byta.

Eftersom en MTB-kassett har en större "spännvidd" jmf med en racerkassett
så har en MTB-bakväxel en annan geometri:
Den rör sig nedåt mer när den rör sig inåt (jmf med en racer-bakväxel)
Om det inte funkar med att justera B-skruven har du två möjligheter:
1-prova med en annan kassett, typ 12-25 eller 12-27
2-Byt till en billig racerbakväxel, Tiagra kostar 300:- hos Cyclecomponents
http://www.cyclecomponents.com/cgi-...0&btg=0&visa=1-30&Sort=Pris&avd=2&Kampanj_ID=

/Håkan

Jag har inte kollat och mätt ännu, jobbar för mycket för tillfället... men är det någon som vet vilka ekersorter man ska välja och hur man får fram rätt mått, dvs med MTB nav och racerfälg?

Det är lugnt att hijacka tråden ;-) Lär sig ju nytt varje dag!

MVH

Det är en XT-bakväxel från 97. Jag misstänker också att bakväxeln rör sig mer neråt vid växling inåt än en racerbakväxel. Jag ska testa med bygga om kassetten (är en HG70-7 som går att skruva isär), med drev från någon gammal MTB kassett. Då 21, 23 och 25 dreven är inte speciellt slita. Funkar inte det så får jag väl prova med en Tiagra bakväxel. Bör vara en RD-4400-GS för att klara sträcka kjedjan.
Ursäkta om jag kapade din tråd!

Den Gamle skrev:
> Det är en XT-bakväxel från 97.
Det är nog en likadan som jag har, och som har fungerat för mig.

> Jag misstänker
> också att bakväxeln rör sig mer neråt vid växling
> inåt än en racerbakväxel. Jag ska testa med bygga
> om kassetten (är en HG70-7 som går att skruva
> isär), med drev från någon gammal MTB kassett. Då
> 21, 23 och 25 dreven är inte speciellt slita.

Jag kom på en sak till:
Hur lång kedja har du?
Är den för lång kan du prova att korta den först.
Jag dimesionerar alltid mina kedjor så att det nätt och jämt
fungerar med största-största (om du förstår vad jag menar).

> Funkar inte det så får jag väl prova med en Tiagra
> bakväxel. Bör vara en RD-4400-GS för att klara
> sträcka kjedjan.

Behövs verkligen det?
Har du trippel fram? Vilket totalt 'omfång' fram?
Hur många av de bakklingorna vill du kunna använda när du är på minsta drevet fram?
Om du nöjer dig med två eller tre borde det funka med en kort bakväxel som RD-4400-SS

> Ursäkta om jag kapade din tråd!
Instämmer

/Håkan

Kedjan är kortad efter den mall som Shimano förskriver. Längden när kedjan sitter på stora kingan fram och största drevet bak plus en länk. Jag kan testa med en RD-4400-SS för jag har en sådan på min racer.

Ja, snabb är man inte på att få saker att hända men nu har jag kollat att det ska kunna passa med 28 tums racerfälg på mtb:n... ska höra mig för efter nav och liknande... Är det så jävligt att man måste köra med samma nav som på MTB hjulen för att skivorna ska kunna passa rakt av? eller är det standard mått? man vill ju inte shimsa om varje gång då tar jag mitt liv... ;-)

MVH

Förresten... jag kan ju inte vara ensam om denna grej, ingen annan som redan byggd liknande hjul som vill dela med sig...

MVH

// Danne

Var inne och snackade med butiken idag, de rekommenderade helt klart det redan färdiga fälgarna Mavic SpeedCity, 28 tum med skivbromsfäste... kostar runt 4 lök bara för fälgarna, blir nog sådana när lönen dyker upp i slutet av månaden... och på de fälgarna kan man ha de smala Lvg-däcken jag ville! Shit vad snabbt det kommer att gå!

Sen en smart sak han sa i butiken var ju att man shimsar skivan istället för oket, då kan man byta snabbt utan mek, lite mer strul med shimsningen men det är ju en engångsgrej...

Någon kanske har mer info om Mavic SpeedCity?

MVH

Danne P

DanneP skrev:
> Sen en smart sak han sa i butiken var ju att man
> shimsar skivan istället för oket, då kan man byta
> snabbt utan mek, lite mer strul med shimsningen
> men det är ju en engångsgrej...

Med ett par hydrauliska skivbromsar så kanske du inte behöver shimsa skivan heller. Om du bara bänder isär klossarna innan du monterar hjulet så kan det vara upp till ett par mm diff mellan skivorna utan problem. All offset kompenserar bromsen för när du klämmer på handtaget första gången.

Tillbaka
Topp