Smala vinterdäck (dubb)

Smala vinterdäck (dubb)
Har spanat lite efter dubbade däck som skulle kunna fungera till landsvägshojen (Bianchi Via Nirone 2016). Har hittat 30 mm (https://www.cykelkraft.se/dubbdack-schwalbe-winter-k-guard-30-622-28-x-1-20-svart-reflex) som smalast men känns tveksamt om de går in...Någon som kan bekräfta eller dementera? Tanken är väl annars att hitta 28-622 eller 25-622. Men finns det?
Inte enbart bredden är relevant för dig - tänk även på att dubbdäck bygger lite uppåt/utåt på ett inte alltför skonsamt och bekvämt sätt (det kan göra ont i broms/ram/gaffel...).

Smala vinterdäck (dubb)
Verkar vara dåligt med smala och lätta dubbdäck med metalldubbar. Finns slicks, med mjukare vinterblandning typ https://www.tcmcykel.se/p/cykeldack...4-season-700-x-28c-28-622-dack-till-racercykel

eller "standarddäck", som har grövre mönster. Kanske finns något smalt gravel-däck, som kan fungera hjälpligt.
Vet inte om det klassas som lätt, men här finns ett 30mm dubbdäck iallafall:

Screenshot_20231115-163842.png

Screenshot_20231115-163953.png

Smala vinterdäck (dubb)
Vet inte om det klassas som lätt, men här finns ett 30mm dubbdäck iallafall:

Visa bilaga 666033
Visa bilaga 666034
Det där är ett hemskt däck. Skinny Freddie W104 är bättre om du får plats med 30mm. Sladdrigt, men har iaf isgrepp till skillnad mot hemska 45nrth däcket.

Skinny Freddie W104 är bra som bakdäck och Schwalbe Winter K-Guard 30-622 som framdäck. Jag har kört så i ganska många år nu och det är den minst dåliga kombon jag kört.

Schwalbe Winter K-Guard 30-622 fungerar inte som bakdäck. Inte för mig iaf. Håller inte. Vinner på lite läge lufttryck än normalt. Som framdäck.

45nrth 28mm däck saknar dubb i mitten så har noll isgrepp när cykeln är rak och normalt däckstryck. Farligt - har ärr som bevis. ..

Skinny Freddie W104 fungerar både fram och bak, men känns lite läskigt fram med sladdrigheten. Mycket bättre som bakdäck och vinner på lite högre lufttryck än normalt.

35-50mm däck är bättre, stabila, bra grepp, godtagbart rullmotstånd, punkatryggt. Men har man intr plats så har man inte. BTW byggde jag en dedikerad vintercykel för att få plats med breda skärmar, frigång och 42mm dubbdäck. Fusk, men underbart när det är äkta vinter.

Tillbaka
Topp