Smalare däck.....

OlaH

Medlem
Smalare däck.....
Hej
Kort fundering; om cykelfälgens tillverkare anger ett mått som minsta bredd på däck (35mm) och jag sätter dit ett på 28 mm, vad händer då? Kan det fungera eller riskerar jag att förstöra något?
Anledningen till denna fråga är att jag kommer att köra VR nästa år och har tankar på att använda min mtb till detta.

Smalare däck.....
Aj då, det kan alltså gå så pass illa att däcket kränger av.... får kanske hålla mig till rekommendationerna då.
På fälgen står 622x18.
Har inte tittat så mycket på däck ännu men conti tycks ha ett antal som iaf ser snabba ut (super sport, sport contact etc. dessa finns uppenbarligen i båda 28 o 35 mm)

Smalare däck.....
OlaH skrev:
-------------------------------------------------------
> På fälgen står 622x18.

Då tror jag att det är rätt lugnt ner till 28mm, faktiskt. Även 25mm, om det verkligen är 25mm...

SportContact är ett skitdäck på alla sätt och SuperSport verkar inte mycket roligare. Köp GP4000s II eller Vittoria Voyager Hyper. Den första finns i 28mm och den senare i 32mm.

Smalare däck.....
OlaH skrev:
> Ok, får kolla på dessa däck. Kan det vara så
> att bredden som anges på ett däck inte stämmer
> med verkligheten?

Jo...

Smalare däck.....
OlaH skrev:
> Kan det vara så
> att bredden som anges på ett däck inte stämmer
> med verkligheten?

Visst är det så att siffrorna på däcket inte har mkt att gör med bredden på däcket.
Dessutom kan fälgens bredd göra skillnad.
"The Actual Width of Tires?"

/Håkan

Smalare däck.....
Numer finns det även racerfälgar >24mm, i både alu och kolfiber.

Hed som "startade" 23mm vågen med sina C2-fälgar har nu 25mm breda fälgar i sina Plus-hjul
http://www.hedcycling.com
Flo Cycling http://www.flocycling.com har en toroidformad fälg som är mellan 24 och 26mm bred
Pacenti http://pacenticycledesign.com har fälgen SL23 som är 24mm bred.

(Det finns säkert många fler som jag inte känner till)

/Håkan

Smalare däck.....
Det måttet som anges är ALLTID inner bredden ; Racer Cross 14mm , 26 tum MTB 17-19
29 tum MTB 19-23 mm. Hur svårt är det att mäta själv

Smalare däck.....
För de nya, breda landsvägsfälgarna är det faktiskt yttermåttet som är (mest) intressant. Tanken är att bättre matchning mellan fälg(ytter)mått och däckbredd ger bättre aerodynamik.
De angivna måtten är därför yttermått.

Smalare däck.....
bojsänke skrev:
> För de nya, breda landsvägsfälgarna är det
> faktiskt yttermåttet som är (mest) intressant.
> Tanken är att bättre matchning mellan
> fälg(ytter)mått och däckbredd ger bättre
> aerodynamik.
> De angivna måtten är därför yttermått.

OK ! Ja har kört 19mm däck på 21mm-Fälg om man nu mäter så. Finns det ens så smala
fälgar som 18mm i ytter-mått ? vad blir innermåttet då 11mm finns det så smala slangar ?

Smalare däck.....
Appropå val av däck, på vilket sätt är conti sport contact ett dåligt däck (som det har noterats några inlägg längre upp).
Jag var in på xxl i sthlm i förrgår o ställde frågan till dem och de ansåg att ett 28mm däck sannolikt skulle fungera bra.
Tack för era synpunkter i frågan.

Smalare däck.....
OlaH skrev:
> Appropå val av däck, på vilket sätt är conti
> sport contact ett dåligt däck

Dåligt grepp, tungt och mycket rullmotstånd. Till fördelarna hör lång livslängd.

Förra året hade jag GP4000s fram och SportContact bak när jag överraskades av den första halkan. Fick toksläpp två gånger bak som båda ledde till mastodontvurpor och stukad axel. Samma sak i väta, noll grepp.

Tillbaka
Topp