Smäller i ekrarna

• Trådstartare Trådstartare NIH
  • Start datum Start datum
Smäller i ekrarna
calmbay sa:
Bästa sättet att lära sig hur ett hjul påverkas av ekrarnas spänning är att rikta ett hjul. Orginalhjul av enklare kvalitet, sånt som sitter på de flesta cyklar som inte har märkeshjul av mavic, brukar ha ganska slapp ekerspänning. Mavic har väldigt hög och bra spänning, de håller ofta år ut och år in utan ekerservice.

Konstigt, mina mavic som jag köpte i höstas var något extremt dåligt byggda, låter som en gitarr när man knäpper på ekrarna.

Smäller i ekrarna
tjena kneecap,

det finns förstås bra hjulbyggare och -justerare bland mekanikerna på lbs, precis som jag skrev.

och har man kontakt med en sådan är det bara att gratulera. men träffat tillräckligt många medcyklister med hos lbs olösta och upprepade ekerproblem, för att det ska vars motiverat att hissa varningsflagg.

tror du inte skiljelinjen går mellan de (ganska få?) lbs-mekaniker som faktiskt bygger egna hjul och inte?

Smäller i ekrarna
kais01 sa:
tjena kneecap,

det finns förstås bra hjulbyggare och -justerare bland mekanikerna på lbs, precis som jag skrev.

och har man kontakt med en sådan är det bara att gratulera. men träffat tillräckligt många medcyklister med hos lbs olösta och upprepade ekerproblem, för att det ska vars motiverat att hissa varningsflagg.

tror du inte skiljelinjen går mellan de (ganska få?) lbs-mekaniker som faktiskt bygger egna hjul och inte?

Tjena!

Alla cykelmekaniker jag känner bygger hjul. Nu känner jag iofs bara mekaniker som arbetar på seriösa butiker.

Smäller i ekrarna
vad synd att du tog bort dikten örjan. du kunde blivit headhuntad av svenska akademien;)

och vi är fler som är skeptiska till det en del av det sheldon brown och jan heine skriver. men de uttrycker iaf en egen åsikt, vilket inte gäller mycket av det marknadsföringshoobla som filtreras ned ända till trådar som dessa.

Smäller i ekrarna
kais01 sa:
vad synd att du tog bort dikten örjan. du kunde blivit headhuntad av svenska akademien;)

och vi är fler som är skeptiska till det en del av det sheldon brown och jan heine skriver. men de uttrycker iaf en egen åsikt, vilket inte gäller mycket av det marknadsföringshoobla som filtreras ned ända till trådar som dessa.

Tack Kai ? Det var den typiska svenska blygheten tog över. Men jag står för vad jag skrev ändå. En hemlis för oss som hann läsa... ?

Senast redigerad av en moderator:
Smäller i ekrarna
Kneecap sa:
Tjena!

Plush, Velotek kan du lita på, klart bästa mekanikerna i Uppsala.

Tack för tipset, men..
Tror nog jag bygger själv.
Om det var erfarenhet som räknas så tror jag att jag har så det räcker till ett par hjul... ?

Smäller i ekrarna
Örjan Lax sa:
kais01 sa:

Tack Kai ? Det var den typiska svenska blygheten tog över. Men jag står för vad jag skrev ändå. En hemlis för oss som hann läsa... ?

en alternativ karriär ligger öppen:)

och utiffrån poster från andra håll i denna tråd låter det upplyftande att det finns yrkesarbetande cykelmekaniker som faktiskt håller måttet.

Smäller i ekrarna
Nu verkar jag ha få bort spelandet/smällarna i mitt bakhjul. Men det var ett ställe på fälgen som var omöjligt att få till i höjdled. (Jag riktade hjulet i cykeln med buntband som mätare och var mycket noggrann) Och då har vissa ekrar blivit lite för spända och andra lite lösa. Det handlar om den tvärgående skarven där det blir ett litet hopp i fälgen. Cykeln känns helt ok att cykla på nu och det är väl gissningsvis tredjedels millimetrar som avviker. Jag som nybörjare inser att det kanske är detta folk betalar massor av pengar för... Men det borde ju vara däckets anliggningsyta som ska vara spikrak och inte själva fälgkanten så kanske kan jag förbättra riktandet. Hur funkar riktiga riktställ?

Smäller i ekrarna
I slutändan är det ju som du säger slipbanan på däcket sim ska vara rak/jämn/kastfri och med tanke på hur däck är så är det inte så överdrivet noga :-)
Har du fått höjd/sida inom 0,3mm så är det bättre än nya hjul (och går ju egentligen inte mäta med buntband :-) ).
(Är det fälgbroms så är det ungefär dubbla värdet mot det du säger, och då i sidled, på ett bra hjul. En dålig fälg är inte ens parallell mellan bromsbanorna med så små mått så det är mest att få det så bra det går :-) )

Riktställ är som en ställbar "ram" för bordsmontage med justerbara "buntband" i metall och ev. med fäste för indikatorklocka så man kan mäta tiondelar samt ställbara hylsor för infästning av nav så man kan bygga lite olika typer av hjul.

Smäller i ekrarna
Jag priroterar såhär när jag riktar skeva hjul.
Ibland går det inte att få till så allt blir bra om fälgen är lite deformerad.

Har byggt en handfull hjul åt mig själv och polare. De har aldrig (faktiskt) behövt riktas och ett par har gått 7 år och flera tusen mil gropig och tungt lastad pendling. Så jag är inget proffs och hävdar inte att mina metoder är absoluta sanningar.

Skivbroms:
1. Jämn (och rätt) ekerspänning
2. Höjdled
3. Sidled (så länge däcket får marginal mot ramen)

Fälgbroms:
1. Tillräckligt jämn ekerspänning
2. Sidled
3. Höjd

Bygga hjul är väldigt likt att sticka eller virka.

Smäller i ekrarna
jo är det tillräckligt bra är det tillräckligt bra.

prioriterar också höjd. även på fälgbromsade hjul. alltså det ska helst inte kasta där heller, men fälg bromsarna är ju trots allt rörliga i sidled och kan följa med.

Smäller i ekrarna
kais01 sa:
men fälg bromsarna är ju trots allt rörliga i sidled och kan följa med.
Direct mount dual pivot caliper (mycket svenska där :-) ) är väl lite sådär på det.
Ja tom dual pivot generellt (men det går ju lösa genom att inte skruva fast dem så hårt, men det går inte på direct mount).

Smäller i ekrarna
kais01 sa:
men fälg bromsarna är ju trots allt rörliga i sidled och kan följa med.
emmer sa:
Direct mount dual pivot caliper (mycket svenska där :-) ) är väl lite sådär på det.
Ja tom dual pivot generellt (men det går ju lösa genom att inte skruva fast dem så hårt, men det går inte på direct mount).
Det påstås, åtminstone av vissa, att det var denna saknade rörlighet (pga onödigt flexande hjul kanske?), och den lägre utväxlingen/större rörelsen, som var den verkliga anledningen till att Campa gick tillbaka till enkelledade bromsar bak men behöll den dubbelledade konstruktionen fram. Men i reklamen skrev de förstås bara om viktbesparingen, <50g
campy_chorus_brakes_dual_mono_11_m.jpg

Jag provade själv ett tag med enkelledade bromsar både fram o bak på en av mina cyklar
Planet_X_front_brake.jpg

Snygga bromsar, men bromsverkan fram var helt enkelt för usel och eftersom jag har andra cyklar med bra bromsar även fram valde jag mig aldrig.

Nu har jag en bra dubbelledad broms fram och har kvar den enkelledade bak,
DuraAceBR_9000_front.jpg

En kombination som fungerar mycket bra!

/Håkan

Tillbaka
Topp