Smart bike, vad är du missnöjd med?

Spacekitty

Aktiv medlem
Alla fördelar kan jag läsa i recensioner på nätet, men nu vill jag veta nackdelarna när du kört ett tag.

Vilken smart bike har du och vad är du missnöjd med på just den?

Wattbike Atom.
Kört den i tre år nu.
Två grejer; visar inte växel i zwift när jag kör på Android.
Hänger inte riktigt med på superkorta intervaller, då motståndet behöver ändras väldigt mycket på ett par sekunder.

Resten är jag väldigt nöjd med.

Kör också Atom, kan inte säga att jag är missnöjd med ngt men ramptiden på korta intervaller som 40/20 får man anpassa sig till men det visste man ju innan.
Tror min rampar upp i 7s från 50% till 130% och ngt snabbare ner.
Många i WB-gruppen på fb verkar kunna skruva sönder sadelstolpsmekanismen och även att få stolpen att glida nedåt vid användning.
Tror att det är ett ickeproblem om man normalt inte får allt att gå sönder.

Har också Wattbike Atom men används för sällan så ligger på K&S. Bra produkt, stabil.

Har du uppgraderat firmware? Min rampar från 150W till 350W på ca 3 sekunder vilket känns lagom för mig. Var seg som du säger i början men med ny firmware sedan över ett år tillbaka är det inget problem för mig.

Hade problem med sadelstolpen i början men Concept kom och bytte en del och sedan har det fungerat perfekt.

Kör också Atom, kan inte säga att jag är missnöjd med ngt men ramptiden på korta intervaller som 40/20 får man anpassa sig till men det visste man ju innan.
Många i WB-gruppen på fb verkar kunna skruva sönder sadelstolpsmekanismen och även att få stolpen att glida nedåt vid användning.

Tacx smartbike.

Bra är väl att den är "billig", stabil och allmänt tyst.

Dåligt:

Ligger alltid lite under på avg mål watt på erg mode, så får justera upp intervallen med 2% ca för avg ska bli enligt plan.

Ena vevarmen va inte ordentligt fastskruvad vid leverans, började som ett klonkande ljud så jag trodde ngt va sönder inne trainern. Men det visade sig vara va att justera och dra fast vänster vev.

Tacx appen lämnar lite att önska gällande intervaller/inomhus träning enligt mig. Wattbike har väl dock en egen app som är gratis så länge man har en wattbike, så plus för det.

Generellt dåligt med erg trainers är väl att man blir lite tvingad till att ha abb för att få funktionen, tror jag? Dvs kunna göra ett ramp test, sen få sina intervaller justerade på % av FTP. Jag kör trainerroad men man ligger mest och maler 3-4 likvärdiga intervaller som man lätt kunde gjort i ett program själv.

Tacx smartbike.

Dåligt:

Ligger alltid lite under på avg mål watt på erg mode, så får justera upp intervallen med 2% ca för avg ska bli enligt plan.

Ena vevarmen va inte ordentligt fastskruvad vid leverans, började som ett klonkande ljud så jag trodde ngt va sönder inne trainern. Men det visade sig vara va att justera och dra fast vänster vev.

Tacx appen lämnar lite att önska gällande intervaller/inomhus träning enligt mig. Wattbike har väl dock en egen app som är gratis så länge man har en wattbike, så plus för det.

Generellt dåligt med erg trainers är väl att man blir lite tvingad till att ha abb för att få funktionen, tror jag? Dvs kunna göra ett ramp test, sen få sina intervaller justerade på % av FTP. Jag kör trainerroad men man ligger mest och maler 3-4 likvärdiga intervaller som man lätt kunde gjort i ett program själv.

Du kan styra, åtminstone Tacx Neo, med GC (staplar). Det brukar anses som ett kompetent program, som dock lämnar lite att önska på UX-sidan. Helt gratis och open source.

icw indoor cycling workout kanske om man vill köra på mobil.
Ramp hinner man köra ett par ramp i månaden på gratis milen om man vill det

Har också Wattbike Atom men används för sällan så ligger på K&S. Bra produkt, stabil.

Har du uppgraderat firmware? Min rampar från 150W till 350W på ca 3 sekunder vilket känns lagom för mig. Var seg som du säger i början men med ny firmware sedan över ett år tillbaka är det inget problem för mig.

Hade problem med sadelstolpen i början men Concept kom och bytte en del och sedan har det fungerat perfekt.
Skulle tro att jag har den sista, vilken version har du?

Tacx smartbike.

Dåligt:

Jag kör uteslutande byggda pass i Zwift, skulle aldrig orka köra en längre tid, eller hårt öht, i Wattbikeappen.

Tacx Neo Bike. Har precis felanmält till Garmin och de ska skicka en ny. Vevlagret höll drygt 2 månader. Gick sönder helt och nu står vänster och höger pedalerna i samma position vertikalt! Har fått dra ur och sätta i kontakten till displayen eftersom den inte vaknar till liv. Lite irriterande men inte tillräckligt jobbigt för att felanmäla. Vid längre pass på sistone har det låtit som något skrapar emot varje varv. Ska finnas någon rem som tydligen kan strula. Får också minst ett femsekunders watt drop varje pass, vilket inte är så roligt när man måste kämpa sig tillbaka till en klunga. Har fått köra med Garmin Vector 3 pedaler som kraftkälla för att slippa detta problem.
Är rädd att denna produkt helt enkelt inte håller för 10 timmars cykling i veckan utan jag är beredd att få skicka tillbaka många cyklar innan garantin går ut. Man skulle nästan behöva 2 smart trainers så man inte får uppehåll i träningen. Känner en som skickat tillbaka 9 cyklar på 2.5 år. Vet inte om alla är neo bikes emellertid.

Om man får ändra sig(mycket) så har jag såklart 3s-medel på effekten för att det inte ska se ut som 1s-intervaller. Efter 7s är måleffekten "stabil" från 50% till 130% så ramptiden lär väl vara 3-4s.

Anledningen till att jag inte har en smartbike är min oro över livslängden, samt möjligheten att reparera slitdelar. Föredrar att ha det mekaniska separat på en cykel som man kopplar till en smarttrainer. Allt på en cykel förstår jag mig på och kan reparera utan någon större kostnad.

Ligger det något i mina farhågor?

Anledningen till att jag inte har en smartbike är min oro över livslängden, samt möjligheten att reparera slitdelar. Föredrar att ha det mekaniska separat på en cykel som man kopplar till en smarttrainer. Allt på en cykel förstår jag mig på och kan reparera utan någon större kostnad.

Ligger det något i mina farhågor?
Köpte smartbike för att slippa problem. Min cykel beckade ihop av allt svett som rann ner på den. Gick inte att växla till slut. Skönt med digitala växlar på en smartbike, men verkar tyvärr vara sisådär med kvalitén. Hoppas på mer tur med neo bike #2. En vanlig trainer kan förstås gå sönder också, så det är väl egentligen vevlagret man får oroa sig över på en smartbike. Växlarna slits ju inte. Har man fler i familjen som vill cykla så är det smidigt att snabbt kunna justera sadel och styre med ett handgrepp.

Läste om någon som hade en kickr som glappade i staget som hela konstruktionen sitter fast i, fattade aldrig om det skule vara så. Känns som att det skillnad på plastsmäcket och en klasssisk monark träningscykel i solitt stål. Inflationen i hemcycklingsmojänger är jag jäkligt missnöjd med.

StagesBike SB20.
Byggd som en tanks, känns stabil och är mycket tyst. Funkar bra att skifta mellan mig och hustrun (183 resp 163 cm). Eftersom ramen bygger på Stages spinningcyklar så går det fort och enkelt att skifta längd/höjd.
Ingen "spelmaskin" utan mer som en smart Monark. Dreamdrive funkar bra som virtuell jättekassett.

Gillar inte knapparna på hodsen jättemycket men kompletterat extra knappar som kan placeras valfritt.

Läste om någon som hade en kickr som glappade i staget som hela konstruktionen sitter fast i, fattade aldrig om det skule vara så. Känns som att det skillnad på plastsmäcket och en klasssisk monark träningscykel i solitt stål. Inflationen i hemcycklingsmojänger är jag jäkligt missnöjd med.
Tror alla glappar i leden som gör att den anpassar lutning upp/ner, man vänjer sig lite men borde inte vara så på en cykel för sånna pengar, förutom det så är sadlstolpsklamman en klassiker som krånglar på Kickr Bike, växlar, känsla och stabilitet i övrigt helt ok.

StagesBike SB20.
Byggd som en tanks, känns stabil och är mycket tyst. Funkar bra att skifta mellan mig och hustrun (183 resp 163 cm). Eftersom ramen bygger på Stages spinningcyklar så går det fort och enkelt att skifta längd/höjd.
Ingen "spelmaskin" utan mer som en smart Monark. Dreamdrive funkar bra som virtuell jättekassett.

Gillar inte knapparna på hodsen jättemycket men kompletterat extra knappar som kan placeras valfritt.
Stages har ju byggt spinningcyklar väldigt länge, så de lär vara mest pålitliga ur konstruktionssynpunkt.

Precis, lika som Yosemite.
CF553446-A782-48E1-961E-C4C5AC6D9DDB.png

B2C8A13D-CF95-41C3-BE16-2658C8E2FDCA.png

Jag har en Stagesbike som jag haft i snart 2 år och som jag kör på ungefär 3 ggr/vecka. Den bara funkar.

Nackdelar:
Ingen indikator på när batteriet i vevarmarna tar slut. Jag har för mig att det dräneras ganska fort när man glömmer att stänga av strömmen till cykeln, inte helt 100 på vad det är. Kan vara att mobilen inte tappar täckning till dem också när man lämnar rummet... Stänger man av den efter varje runda så håller dom dock väldigt länge. Kanske kommit till en indikator med nya appen också, inte behövt titta än.

Nu kör jag uteslutande ERG-mode men dom övre växel-knapparna är lite små och ger ingen skön feedback. Går dock att modda om man nu kör så mycket.

Tillbaka
Topp