Smärta baksida knä. Orsak?

Jay Jay

Aktiv medlem
Är med denna tråd inte i första hand intresserad av behandlingstips (även om sådana också givetvis mottages tacksamt). Inser att mitt problem gått så långt att jag behöver professionell hjälp.

Bakgrund: I vintras cyklade jag ingenting. I våras när jag drog igång cyklandet igen fick jag lite känningar på baksidan av knät, främst i senan på utsidan. Smärtan uppstod på lvg-cykeln men blir värre även då jag trampar MTB. Jag kör mtbskor med shimano SPD på lvg och för närvarande plattisar i skogen (om det gör ngn skillnad). Smärtan har med tiden blivit värre.

Frågan: Är om det är ngn som vet VARFÖR detta uppstår så att det efter ev rehabilitering inte dyker upp igen?

Senan på utsidan? Den som går över knölen? Då kan det vara "löparknä" du besväras av. Generella svaret på varför brukar vara att sätesmuskeln stramar. I mitt fall hjälpte diklofenak och tänjning av sätesmuskeln.

Gå till en fysioterapeut eller motsvarande. Förslagsvis någon med vana av att hantera idrottare och inte bara halta och lytta pensionärer. Ingen på internet kan ställa en diagnos på orsaken utan att undersöka dig och ingen kan därför ge dig lämpliga åtgärder.

När jag blev "äldre" +50år körde jag plattisar på vintern men det funkade inte alls fick ont på hela baksidan av låren. Extremt ont i Vader &
Hamstrings inget i knäna dock.. När ja va 30 inga problem.

Har själv haft problem med löparknä vid cykling, för mig hjälpte det att flytta skoklossen bakåt mot hälen. Ett tips jag fick från Susanne Ljungskog som haft stora löparknäproblem.

Tack för tipsen. Som sagt inte diagnosen utan andras erfarenhet av orsak jag är ute efter. Vill helt enkelt inte att det ska återuppstå om jag lyckad få bukt med det.

På mig smärtar baksida knä pga artros med påföljande bakercysta i knävecket. Artrosen gör inte ont men bakercystan (slemsäck typ) värker när den fylls på med ledvätska från knäet. För mig handlar det om att rehaba och cykla på så sätt att jag inte drar igång inflammationen i knäet inte drar igång. Det är ett litet helvete, om man gillar att cykla.

Jag har ju ett "svagt knä" då det tydligen är något fel på menisken i knät för mig. Smärtan kommer från "senan" på insidan knät och belastar jag knöäet fel så kan det klicka till och jag har efter det svårt att böja helt eller sträcka ut benet.
För mig så hjälper det att ha ett ordentligt knä skydd när jag cyklar som minimerar risken för att jag belastar knät fel och därav får ont. Gärna ett knäskydd som man kan spänna separat så man verkligen låser knät från felaktiga rörelser https://www.stadium.se/sport/traning/traningstillbehor/022331001/rehband.knee-x-stab-w-p-su.blue
Skadar ju aldrig att testa å se hur det känns.

Tillbaka
Topp