Smarta klockor vs dedikerade träningsklocor

Har tröttnat på träningsklockan som numera tar evigheter för att lokalisera sig.

Någon som har några erfarenheter från Smarta klockor, typ Galaxy Gear eller Sony Watch, eller nån som hunnit lägga vantarna över en Apple Watch? Ser ju snyggt ut på bild när de är kopplade till ex. Strava, men hur braq funkar de i verkligheten???

Jag har provat att använda en LG Watch R tillsammans med min Note 4 som stödjer ANT+ (för pulsband etc). Det funkade inget bra. Bara bita i det sura och köpa en Garmin 920xt...

Jag har en Sony Smartwatch 3 som jag främst använder som löparklocka. Det är den enda smartklockan med inbyggd GPS vilket gör den till det naturliga valet om en ska ha den till att motionera med. Jag har väl inte jättehöga krav men jag tycker den fungerar bra. Gillar att kunna springa med musik eller en pod i öronen utan att behöva släpa med mobilen.

Drosa skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har en smart klocka! Den visar tiden.

Jag har också en smart klocka som visar tiden. Man behöver aldrig byta batterier eller dra upp den. Det är en smart klocka det.

Har en Gear S och känns mest som ogenomtänkt dravel för stunden. Har lekt med en Apple Watch och tyvärr saknar den idag funktioner och väldigt otymplig skärm och användning även för löpklocka.

Forerunner 920 känns oslagbar ifall man letar träningsklocka.

Trådarkeologisk bump - Funderar på att ersätta Garmin Edge vid vardagscykling/cykelpendling genom att köra Stravas app att behöva offra mobilens batteri, så vilken Smartwatch med GPS och stöd för pulsmätning (optisk eller via BT/ANT+ band) är det som gäller anno 2017? Någon med åsikter om t.ex Garmin Vivoactive GPS, Sony Smartwatch 3, Polar M600, Moto 360 Sport eller Fitbit Surge ?

NLC sa:
Trådarkeologisk bump - Funderar på att ersätta Garmin Edge vid vardagscykling/cykelpendling genom att köra Stravas app att behöva offra mobilens batteri, så vilken Smartwatch med GPS och stöd för pulsmätning (optisk eller via BT/ANT+ band) är det som gäller anno 2017? Någon med åsikter om t.ex Garmin Vivoactive GPS, Sony Smartwatch 3, Polar M600, Moto 360 Sport eller Fitbit Surge ?
Varför en "Smart watch" och inte "GPS klocka"?
Kör man Edge annars ligger väl Garmin närmast till hands. En 235 kanske?

NLC sa:

Jag gick i samma tankar i höstas och hoppades att Apple Watch 2 skulle kunna fungera för syftet, men kom rätt snabbt fram till att den åtminstone inte i denna iteration skulle kunna leva upp till mina krav på att t.ex. kunna exportera ut aktivitetsfiler eller ha tillräcklig batteritid.
Strax innan jul slog istället till på en Garmin Vivoactive HR som reades ut.
Den lever upp till mina förväntningar kring batteritid, puls och aktivitetsmätning samt har mjukvara som fungerar relativt smärtfritt för att komma från Garmin och "bara" vara i version 3.40. Faktiskt inga buggar som irriterar mig.

På minussidan så känns väl inte direkt interfacet som något från iOS-eran, stöd för BTLE-sensorer saknas och ANT+ effekt verkar utebli även om det finns ett par ConnectIQ-appar som kan visa men ej lagra effektsiffror.

Den gör sitt jobb som klocka, aktivitetsmätare och loggar pendling, MTB, skidåkning och löpning för mig.

Jag har en Moto 360 Sport som har puls och GPS.

Med GPS, pulsmätning och streamande musik så går det åt ca 40% av batteriet på en timme, annars drar den ca 5% i timmen så batteriet räcker en heldag utan problem även om jag springer en mil på lunchen. Men det går ju inte att jämföra med en modern Garminklocka.

Har fortfarande inte gjort jämförelse med pulsband och garmin med optisk pulsmätning men tänkte att jag ska göra det vid tillfälle.

Nu i dagarna borde den få Android Wear 2.0 men med 1.0 som den har nu så finns det vissa nackdelar, apparna är med få undantag inte gjorda för att köras fristående utan vill gärna ha telefonen med. När jag springer kör jag med Ghostrunner som är den app jag upplevt som bäst, den synkar med Runkeeper. Strava ska också funka fristående.

Men med AW 2.0 så ska det finnas bättre stöd för fristående appar så kanske blir det bättre då.

För musik finns i princip bara Google Music, och om man inte abonnerar på månadstjänsten så går det bara att synka över MP3:or som man har - känns lite begränsande. Hoppas på att Spotify kommer med offinestöd i klockan iom AW 2.0.

Men jag tycker ändå att det är rätt smutt att kunna ha både puls, gps och musik och ändå bara ha klockan med sig, bara man är medveten om begränsningarna

eketjall sa:
NLC sa:
Varför en "Smart watch" och inte "GPS klocka"?
Kör man Edge annars ligger väl Garmin närmast till hands. En 235 kanske?

Bra fråga men som jag ser det är GPS-klockor som typ Garmin Forerunner 235 mer dedikerade mot en aktivitet med features som jag troligen inte alls är särskilt intresserad av + att den är knuten till Garmins app-butik ConnectIQ (vilket iofs också verkar vara fallet med Vívoactive). Fast jag kan ju mycket väl ha fel :-)

Stumpy sa:
NLC sa:
..vardagscykling/cykelpendling..
..vilken Smartwatch med GPS och stöd för pulsmätning..
Varför pulsmätning vid vardagscykling/pendling?

Ah, lite intrikat citerat men jag är med på din frågeställning. Jag har tidigare loggat puls även för den dagliga cykelpendling (2x10 km), mest för att ha koll på att den inte sticker iväg, men slutade med det för typ 2 år sen främst för att det var omständigt att sätta på & ta av bandet. Men samtidigt tänker jag att om man ändå ska köpa en ny pryl så är det väl dumt att aktivt välja bort stöd för pulsmätning om man t.ex. också vill ha den för att logga lunchjoggen eller kolla vilopulsen på morgonen.

Vad ska du med Garmins app-butik till?
Ställer frågan eftersom du egentligen bara nämnde att du vill ha GPS och pulsmätning.
Men gissningsvis är du sugen på fler funktioner än så eftersom du funderar på en "smart watch" överhuvudtaget?

Jag har en Fenix 3. Den kan allt, möjligtvis skulle jag ppgradera för att få HR-mätning på handleden för de tillfällen jag inte ids ta på mig pulsband. Men det vill jag inte tillräckligt mycket just nu.

eketjall sa:
Ställer frågan eftersom du egentligen bara nämnde att du vill ha GPS och pulsmätning.
Men gissningsvis är du sugen på fler funktioner än så eftersom du funderar på en "smart watch" överhuvudtaget?

Tänkte mer att om man har en "wearable"-enhet som använder sig av Google Play eller iOS som appbutik finns det förmodligen ett större utbud av widgets och appar om/när det saknas funktionalitet eller behöver anpassas, t.ex. saknar väl Vívoactive appstöd för effektprofilen i ANT+ direkt "ur lådan" vilket då antingen kräver att man själv knåpar ihop en app eller hoppas att någon annan gjort det (vilket kanske är mer sannolikt för större marknadsplatser). Men kanske bättre att klämma och känna lite på dem först så man inte låser sig vid nån fix idé om hur en sån där smartklocka är.

NLC sa:
eketjall sa:

Tänkte mer att om man har en "wearable"-enhet som använder sig av Google Play eller iOS som appbutik finns det förmodligen ett större utbud av widgets och appar om/när det saknas funktionalitet eller behöver anpassas, t.ex. saknar väl Vívoactive appstöd för effektprofilen i ANT+ direkt "ur lådan" vilket då antingen kräver att man själv knåpar ihop en app eller hoppas att någon annan gjort det (vilket kanske är mer sannolikt för större marknadsplatser). Men kanske bättre att klämma och känna lite på dem först så man inte låser sig vid nån fix idé om hur en sån där smartklocka är.
Låter ju fortfarande som den ska användas uteslutande till aktivitets och träningsloggning?!
Köp en "värstingmodell" från Garmin så behöver du ju inte bry dig om vad den klarar eller inte. Fenix 5 kommer snart (flera modeller), annars 3HR, 735xt eller 920xt (sistnämnda om du klarar dig utan optisk pulsmätning)
(Apropå det där med appar som gör att du kan använda effektmätare på modeler som inte har det stödet inbyggt så har jag förstått att de än så länge bara VISA effekten, inte spara ner i FIT-filen. Men det ska tydligen vara på gång, iaf för vissa modeller)

Aha, bara visa effekt och inte spara? Tja, då kan jag ju i princip lika gärna ha min gamla Xperia Ray i bakfickan som att köpa en ny grej för 3-5 kkr bara för att spara lite mobilbatteri...

NLC sa:
Aha, bara visa effekt och inte spara? Tja, då kan jag ju i princip lika gärna ha min gamla Xperia Ray i bakfickan som att köpa en ny grej för 3-5 kkr bara för att spara lite mobilbatteri...
Nja, för 3-5kkr får du ju modeller med fullt stöd för effektmätare, Fenix 3, 920xt, 735xt.
920xt tom under 3kkr men kanske inte lika gångbar som ha på sig hela dagen klocka, beroende på stil preferens

eketjall sa:
NLC sa:
Nja, för 3-5kkr får du ju modeller med fullt stöd för effektmätare, Fenix 3, 920xt, 735xt.
920xt tom under 3kkr men kanske inte lika gångbar som ha på sig hela dagen klocka, beroende på stil preferens

Ray:en (och en hel drös andra Sony Xperia-mobiler) har stöd för ANT+ och klarar utmärkt av att logga både GPS-, puls- & effektdata. Vilket iofs även mina Garmin Edge enheter också gör, så kanske det enklaste svaret på min fundering är att jag förmodligen kan lägga pengarna på något annat.

Eftersom det var pulsmätning via handleden du lite var ute efter så kanske en kompromiss är att köpa "aktivitetsarmband" med pulsmätning som kan skicka vidare till din vanliga telefon/gps med ANT+, istället för en smartklocka som kan bara nästan allt.

Texempel Garmin Vivosmart HR+

DCR Släppte nyligen sin recension av Apple Watch 2 - https://www.dcrainmaker.com/2017/02/apple-watch-series2-nike-edition-review.html

There’s no doubt that for a large portion of the population, the Apple Watch Series 2 upgrades (specifically the inclusion of GPS) will hit the spot. The watch feels slightly faster, and core functionality is just as clean as it’s ever been on the Apple Watch. In many ways, that’s what’s so much better about this watch than others: Being a really damn good smart watch.

On the fitness front though, it’s a bit mixed...

NLC sa:
eketjall sa:
NLC sa:

Ray:en (och en hel drös andra Sony Xperia-mobiler) har stöd för ANT+ och klarar utmärkt av att logga både GPS-, puls- & effektdata. Vilket iofs även mina Garmin Edge enheter också gör, så kanske det enklaste svaret på min fundering är att jag förmodligen kan lägga pengarna på något annat.
Ja?!, Ipbike är en gräsligt ful men mycket kompetent app som kan allt och lite till.
Men du ville ju spara på telefonbatteriet?!

NLC sa:
Octagon sa:
Vad tror ni om detta: lämna telefonen hemma och stoppa in Strava direkt i Android-klockan. https://www.strava.com/android-wear...ktgemail&utm_campaign=2017_02_14_android_ware

Det var väl lite i den änden jag började fundera.
Men du har fortfarande inte nämnt något behov/önskan av funktioner som inte finns på en dedikerad träningsklocka.
Träningsklockan känns ju då som ett mer givet val. Speciellt om batteritid är en faktor.

"Why would I want a watch? It's a single-purpose device!"

Gillar verkligen möjligheterna med smartwatch, men det finns en del mognad kvar, inte minst batteriaspekten hos både klocka och telefon. Körde en Smartwatch 2 ett par år för att styra Endomondo och visa notifieringar vid SMS eller samtal, bra att se när jag jobbpendlar eller är ute till skogs. Nu är den inget att ha längre pga byte till iOS och köper jag nytt så ska det vara rejält mycket bättre batteritider, Google Maps- och terrängkarte-navigering i klockan (finns, men hur bra?) och röststyrning av allt (finns, men Siri är ju halvbra).

Svårt val om man ska köpa träningsklocka nu och samtidigt är tech-entusiast. Fortfarande lite early adopter-era över smartwatch men Garmin mfl känns ju samtidigt rätt frånkörda.

Jo, jag tror det är sista iterationen av Garminklockor som fortfarande är vettiga att köpa. Sen ser jag fram mot uppkopplade klockor med bättre batteritid så blir telefonen bara en companion device till klockan istället för tvärtom, man lämnar stora skärmen hemma när man inte orkar eller vill ha med den.

Det blev till slut en Garmin 920xt med pulsbandet för löpning för 2500 SEK på Team Sportia.

Funkar fint att logga både löpning och cykling men lite oklart hur mycket batteri som man har kvar enbart utifrån den lilla ikonen på "klockan" så då kommer den oundvikliga frågan - vilket "watch face" ska jag ladda ner från Connect IQ för att få se batteristatus i % ??

Borde man inte för att slippa/minska batteriproblematiken kunna ha något i skon som utvinner lite av energin i varje steg och använder den för att ladda batteriet/driva elektriska prylar, d.v.s. en löpningens motsvarighet till navgeneratorn?

Cannondale jekyl 1000 sa:
Drosa skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har en smart klocka! Den visar tiden.

Jag har också en smart klocka som visar tiden. Man behöver aldrig byta batterier eller dra upp den. Det är en smart klocka det.

Det låter som min Seamaster...

Har en Garmin Fenix 3 HR som fungerar bra till det mesta. Synkar givetvis den med mobilen för att mäta puls, träning och matintag mm. Den saknar dock några funktioner som Galaxy Watch har, t ex ladda ned musik i, koppla till bluetooth hörlurar, möjlighet till att ringa samtal. Tanken är ju att jag skall ersätta min Garmin till 100% mot samsungklockan. Gissar att den inte är kompatibel med garminappen?

Jag är ingen expert på det här området, men det verkar som Samsung tagit bort möjligheten att synka till tredjeparts-appar:
https://www.androidauthority.com/samsung-health-connected-services-898834/

Man kan ju förstå att hårdvarutillverkare vill att man ska hålla sig till deras programvara... Tycker man att Garmin connect är bra så blir det väl bättre att använda en modernare Garmin-klocka som kan spela spotify. Hur de är på att ringa telefon-samtal mm vet jag inte. Röst-styrning lär ju sannolikt inte fungera så bra om det ens finns. Förmodligen finns det också en del dumma begränsningar, t ex som att Edge inte supportar Whatsapp (inte min Edge 130 iaf, dock ska det stödjas av FR-klockorna).

Min egen strategi är att försöka använda minst ett par olika tjänster så jag inte är knuten till en viss hårdvarutillverkare eller leverantör av programvara. Synkar all träning till Strava samt tar en lokal backup av fit-filerna som sparas på Garmin-enheterna så jag alltid har möjlighet att byta system/app om jag vill.

Skulle rekommendera en 735XT, har den på handleden hela tiden. Tar inte speciallt lång tid att lokalisera sig. Har använt den både med och utan pulsband.

Kan säga att gpsen är mer pålitlig i denna än i Apples produkter. Har sprungit sida vid sida med bekanta som har använt sig av dessa och de har då sprungit längre på kortare tid.

Har också en fenix 3 som jag är jkligt nöjd med men fenix 5 ska kunna köra spotify appen utan tlfnen i närheten efter synkning. Göra samtal är nog iaf inget som ligger Garmin nära.

Karikari sa:
Har också en fenix 3 som jag är jkligt nöjd med men fenix 5 ska kunna köra spotify appen utan tlfnen i närheten efter synkning. Göra samtal är nog iaf inget som ligger Garmin nära.

Nej, inte fenix5. Du måste upp på fenix 5 plus varianten då.

Bytte min Galaxy Watch mot en Garmin Forerunner 245 Music då jag började springa mer. Tycker den är ljusår bättre än Galaxy. Sen är den FR enklare i sitt utförande när det kommer till skärmen och en del funktioner som inte har med träning att göra. Batteriet är därför bra mycket bättre och även Spotify offline funkar mycket bättre på FR. Strulade ofta på Galaxy. Även pulsen strulade ofta. Nu bytte jag innan esim hade kommit så testade aldrig den funktionen. Men vill du ha nått som mäter puls och aktivitet med bra batteri ska du inte köra Galaxy.

Tillbaka
Topp