smärta utsidan låret - höften

supermeggah

Ny medlem
Var ute och cyklade strax under 10 mil landsväg häromdagen på en racer. Efter ca 7 mil började det smärta på utsidan i båda höfterna, precis i sidan vid knölen på utsida lår men i ett lite större område än enbart det hårda(tror inte det är höftkulan utan det hårda lite nedanför på utsida lår). En molande och gnagande känsla. Inga hugg eller så utan bara en smärta som kändes likadan hela tiden. Det höll i sig hela vägen i mål.

Inför rundan böt jag till en mjukare och lite bredare sadel och det blev mycket skönare för häcken, men det kanske blev för mjukt och därmed felbelastat. Innan har jag kört med en Selle san marco-sadel som det är typ ingen stoppning alls i och den har känts för smal (och lite väl hård).
Den nya sadeln hamnade nog lite längre fram mot styret än den gamla positionen.

Kan det vara nån inställning/sittställning som är fel eller något sådant.
Är det ett känt fenomen för "ovana" cyklister

Tacksam för svar.

Googla på: cycling knee pain ITB

Kan vara sk löparknä. Vanligtvis får man ont på utsidan av knät, men vad jag förstått kan man ibland få smärtor på utsidan av höften oxå. det är samma sena som påverkar. Annars är det väl som vanligt läkarvården som ger bäst svar.

Knölen du känner på lårets utsida heter trochanter major ("greater trochanter" på denna bild: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/97/Gray243.png). Höftkulan sitter djupt i ljumsken och kan inte kännas. Bakom trochanter major fäster flera muskler bl a från "skinkan" och där kan man få "trochanterit", motsv tennisarm (fast på höften, alltså). Behandling för detta är vila och stretching, även inflammationsdämpande mediciner och i vissa fall kortisonspruta.

Den andra förklaringen kan vara tractus iliotibialis, ett senstråk som löper ända från bäckenet, ner längs lårets utsida och fäster på tibia, skenbenet - "iliotibial tract" i denna bild: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e2/Anterior_Hip_Muscles_2.PNG. Som du ser börjar senstråket med en muskel högst upp, som spänner senstråket (därav namnet, musculus tensor fascia lata). När man springer eller cyklar åker senstråket fram och tillbaka över trochanter major och kan ge smärta. Stretcha för att undvika detta, i ö vila och inflammationsdämpande.

Supermeggah,

kollade du att sadelhöjden var samma efter bytet?

En förändring i höjd och setback på sadel kan resultera i känningar då du påverkat det rörelsemönster du vant dig vid.

Kolla detta och justera så att det blir samma. Eventuellt en ändring vinkeln (uppåt) kan också ha påverkat.

Grundregeln är: Inga stora förändringar och ge sig ut ut på hårda långpass.

Min första tanke är densamma som Rippas att det är ITB (Iliotibial Band) du känt av. ITB fäster i TFL (tensor fascia lata) samt Gluteus Medius och Maximus och löper hela vägen ner längs utsidan av ditt lår och fäster i ditt underben (tibia) strax under knäleden.

Är du tajt i din TFL samt Gluteus så kan du få känningar i ITB. Detta kan i sin tur resultera i ITBFS (Iliotibial Band Friction Syndrome) vilket du definitivt skall göra allt för att undvika att få.

Googla på Ober's test för att fastställa om du är tajt. Om du är det, stretcha TFL och Gluteus musklerna.

/Benny

Oj, verkar vara det där jag har. Jag har bara ont i utsidan av låret (från höften och nedåt en bit)när jag ligger på den "friska" sidan med böjda ben och vrider/lyfter det onda benet åt sidan. Nu tryckte jag lite på insidan av knäet och ajfan vad ont det gjorde på en punkt. Har inga känningar i varken höft, lår eller knä när jag cyklar alltså. Får väl stretcha dådå.

SuperApe skrev:
-------------------------------------------------------
> Får väl stretcha
> dådå.

Dude, gå till någon som kan det där och få en riktig diagnos.

Tackar för alla svar.

Ska göra det där stretchtestet. Jag är rätt så stel och "oelastisk" eftersom jag fuskat med stretchingen under min innebandykarriär. Speciellt bak/fram-sida lår och när man sitter på golvet med ett rakt ben och det andra uppdraget åt insidan upp mot hakan(så att det sträcker utsida lår)

Sadelhöjden är densamma, förutom det som stoppningen bygger. Fram/bak så hamnade sadeln nästan längst fram, tänkte inte på den inställningen när jag satte dit den. Satt nog på mitten från början, från fabrik. Lutningen känns som om den snarare är lite nedåt än uppåt, får svag känsla av att jag glider fram lite på sadeln om jag är helt avslappnad i överkroppen.

Vila känns ju inget bra, då jag försöker komma ifatt med lite träningsmil inför vättern, men det finns kanske inget att göra. Får ta lite lugna pass och känna mig för.

SuperApe skrev:
-------------------------------------------------------
> Oj, verkar vara det där jag har. Jag har bara ont
> i utsidan av låret (från höften och nedåt en
> bit)när jag ligger på den "friska" sidan med
> böjda ben och vrider/lyfter det onda benet åt
> sidan. Nu tryckte jag lite på insidan av knäet
> och ajfan vad ont det gjorde på en punkt. Har
> inga känningar i varken höft, lår eller knä
> när jag cyklar alltså. Får väl stretcha
> dådå.

Om det sitter lite nedom ledspringan på knäets insida kan det vara pes anserinus, "gåsfoten", där tre muskler fäster (sartorius, gracilis och semitendinosus), som böjer i knäleden. Se bild: http://www.maitrise-orthop.com/corpusmaitri/orthopaedic/95/plaweski/Figure 05.gif. Där finns även en bursa (slemsäck) under senorna som kan bli inflammerad (pes anserinus bursit). I området finns även det mediala kollateralligamentet där skador kan ge smärta (något ovanför). Det finns även andra förklaringar till smärta på knäets insida.

sjukgymnaster (helst med idrottsinriktning) är bra på sånt här, de kan hjälpa med både diagnos och bra övningar. Det brukar vara hyfsat lätt att få tid och kostar inte så mkt heller.

Ett litet tips bara. Om man misstänker "löparknä" så kan det vara bra att kolla upp det ganska omgående (gäller väl de flest åkommor iofs). Jag råkade ut för det för några år sedan och det tog en evig tid att bli av skiten. Framförallt kunde jag inte cykla ordenligt på flera månader. En finnmarkstur utan riktig träning i kombination med felinställda pedaler var orsaken i mitt fall. Gör något så infernaliskt ont och det går definitivt inte att "träna bort". Med facit i handen skulle jag förståss ha brutit loppet när jag började då ont (halvvägs), men likt bajsmannen så fanns det inte på kartan då. Straffet blev ett halvår utan cykling.

Tillbaka
Topp